Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-11, 20:45
  #1
Medlem
SSG90s avatar
Hej!

Har planerat att söka jobb på ovanstående butikskedjor, där jag har fått god kontakt med bägge så det är inte där frågan ligger.

Saken

Clas Ohlson och Kjell & Company säljer väldigt liknande saker, varför det är svårt att förklara någon skillnad mellan dem. Har upptäckt att deras sidor för rekrytering är nästintill identiska med undantaget att de har olika färgscheman.

Är det samma enhet som sköter rekryteringarna för bägge? I så fall känns det torftigt att skicka in ett identiskt personligt brev, med utbytt företagsnamn. Handlar inte om lathet, men vet inte hurpass mycket annorlunda jag hade kunnat skriva det.

Någon med insikt?

http://om.clasohlson.com/karriar/lediga-jobb/
http://www.kjell.com/se/om-oss/lediga-jobb
Citera
2016-01-11, 20:47
  #2
Medlem
Läser du lite mer, så står det, att båda företaget själva har hand om sina rekryteringar, "i egen regi".
Citera
2016-01-11, 20:52
  #3
Medlem
SSG90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Läser du lite mer, så står det, att båda företaget själva har hand om sina rekryteringar, "i egen regi".

Exakt, men det säger ju inte att de inte kan använda sig av samma enhet? Tycker resten är för likt för att det skulle röra sig om två separata enheter. Snarare att man har outsourcat till rekryteringsfirma.
Citera
2016-01-11, 21:11
  #4
Medlem
Är du dum eller? I egen regi, betyder att man själva har hand om rekryteringen, INTE via Manpower, Adecco eller vad det nu kan vara. Och det är väl två skilda företag, olika ägare, osv. Förstår inte
varför du frågar, när du redan har bestämt dig för vad du tycker.
Citera
2016-01-11, 21:11
  #5
Medlem
Classe har egen rekrytering och är en väldigt bra arbetsgivare. Jobbade där några år 2004-20xx
Citera
2016-01-11, 21:33
  #6
Medlem
SSG90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Är du dum eller? I egen regi, betyder att man själva har hand om rekryteringen, INTE via Manpower, Adecco eller vad det nu kan vara. Och det är väl två skilda företag, olika ägare, osv. Förstår inte
varför du frågar, när du redan har bestämt dig för vad du tycker.

Nej jag är inte dum, jobbade för Manpower och vi rekryterade åt större företag, trots att de själva utöver oss hade egna rekryteringsenheter.

Jag har inte bestämt mig för vad jag tycker, dock söker jag fakta och inte dina tilltänka åsikter, dessa kan jag själv producera.
Citera
2016-01-11, 21:35
  #7
Medlem
SSG90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedonisten
Classe har egen rekrytering och är en väldigt bra arbetsgivare. Jobbade där några år 2004-20xx

Precis, verkar väldigt mysigt och faktiskt väldigt kul. Hjälper ju kunderna när jag är i butiken ändå, så tänkte varför inte få betalt för det också...

Kan någon förklara varför deras sajter är så lika då?...
Citera
2016-01-11, 21:42
  #8
Medlem
godboys avatar
Vill du huvudsakligen jobba bakom disk är Kjell det du ska välja, men vill du köra klassisk bandkassa, plocka i butik, stå i informationen, så ska du nog välja Claes. Tror jobbet kan vara mer varierande på Claes.

Edit:
Sen har ju båda likartade sortiment, även om Claes har bredare sortiment. Så de har nog varandra under uppsikt, även rekryteringsmässigt.
__________________
Senast redigerad av godboy 2016-01-11 kl. 21:46.
Citera
2016-01-11, 21:46
  #9
Medlem
SSG90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Vill du huvudsakligen jobba bakom disk är Kjell det du ska välja, men vill du köra klassisk bandkassa, plocka i butik, stå i informationen, så ska du nog välja Claes. Tror jobbet kan vara mer varierande på Claes.

Värt att betänka. Känns dock som man gör mer "tråkigt" på Clas Ohlson. På Kjell kommer kunden in och berättar vad denne behöver hjälp med, varpå man arbetar personligt mot kunden för att lösa behovet.

Bägge är säkerligen mycket trevliga, funderar mest på vart jag kan göra mest nytta.
Citera
2016-01-11, 21:50
  #10
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SSG90
Värt att betänka. Känns dock som man gör mer "tråkigt" på Clas Ohlson. På Kjell kommer kunden in och berättar vad denne behöver hjälp med, varpå man arbetar personligt mot kunden för att lösa behovet.

Bägge är säkerligen mycket trevliga, funderar mest på vart jag kan göra mest nytta.
Ja, det beror ju på hur du vill jobba. Men jag tror nog man tröttnar snabbare på kunder på Kjell då det blir mer "tjat" med varje kund där. Claes är nog mer varierat, både stå i specialdisken och sitta i en klassisk kassa. Plus att vara ute "på golvet" .
Citera
2016-01-11, 22:16
  #11
Avstängd
Paffiserads avatar
Hade vart Kjell&Company utan tvekan.
Citera
2016-01-11, 23:14
  #12
Medlem
Att döma av länkarna på deras rekryteringssidor verkar det som att de båda använder samma rekryteringssystem snarare än samma rekryteringsföretag:

http://www.reachmee.com/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback