2016-01-12, 20:49
Medlem
SSG90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingendera
Att döma av länkarna på deras rekryteringssidor verkar det som att de båda använder samma rekryteringssystem snarare än samma rekryteringsföretag:

http://www.reachmee.com/

Tack, då vet jag!
Citera
2016-01-13, 03:21
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SSG90
Hej!

Har planerat att söka jobb på ovanstående butikskedjor, där jag har fått god kontakt med bägge så det är inte där frågan ligger.

Saken

Clas Ohlson och Kjell & Company säljer väldigt liknande saker, varför det är svårt att förklara någon skillnad mellan dem. Har upptäckt att deras sidor för rekrytering är nästintill identiska med undantaget att de har olika färgscheman.

Är det samma enhet som sköter rekryteringarna för bägge? I så fall känns det torftigt att skicka in ett identiskt personligt brev, med utbytt företagsnamn. Handlar inte om lathet, men vet inte hurpass mycket annorlunda jag hade kunnat skriva det.

Någon med insikt?

http://om.clasohlson.com/karriar/lediga-jobb/
http://www.kjell.com/se/om-oss/lediga-jobb
Citat:
Exakt, men det säger ju inte att de inte kan använda sig av samma enhet? Tycker resten är för likt för att det skulle röra sig om två separata enheter. Snarare att man har outsourcat till rekryteringsfirma.
Citat:
Nej jag är inte dum, jobbade för Manpower och vi rekryterade åt större företag, trots att de själva utöver oss hade egna rekryteringsenheter.

Jag har inte bestämt mig för vad jag tycker, dock söker jag fakta och inte dina tilltänka åsikter, dessa kan jag själv producera.

1. Nej, deras sajter är inte likadana, inte ens nära. Ser ut som jobbsidorna hos de flesta företag.

2 Varför skriver du återkommande om "enheter" när du syftar på företag? Ett företag är ett företag, inte någon sorts "enhet".

3. Hur ett företags jobbsida ser ut, om två företag har jobbsidor som liknar varandra eller hur ett jobb överhuvudtaget är utannonserat avslöjar ingenting om hur rekryteringsprocessen kommer att gå till. Ett företag kan mycket väl annonsera själva och ta in en konsult som sköter intervjuer m.m. precis som dom kan låta en konsult sköta annonsering men själva sköta intervjuer m.m. Och alla andra möjliga upplägg däremellan.
Citera
2016-01-13, 10:00
Medlem
SSG90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
1. Nej, deras sajter är inte likadana, inte ens nära. Ser ut som jobbsidorna hos de flesta företag.

2 Varför skriver du återkommande om "enheter" när du syftar på företag? Ett företag är ett företag, inte någon sorts "enhet".

3. Hur ett företags jobbsida ser ut, om två företag har jobbsidor som liknar varandra eller hur ett jobb överhuvudtaget är utannonserat avslöjar ingenting om hur rekryteringsprocessen kommer att gå till. Ett företag kan mycket väl annonsera själva och ta in en konsult som sköter intervjuer m.m. precis som dom kan låta en konsult sköta annonsering men själva sköta intervjuer m.m. Och alla andra möjliga upplägg däremellan.

1. Jag tycker deras sajter är väldigt lika visuellt. Att de dessutom har likadana funktioner talar också för detta.

2. En enhet är en avdelning inom ett företag med en specifik uppgift.

3. Just därför frågar jag, för att det kan vara på 1000 olika sätt.

Vad är det som är oklart? För övrigt tillförde du ingenting produktivt.
Citera
2016-01-13, 22:26
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
2. En enhet är en avdelning inom ett företag med en specifik uppgift.
Jo, talar man om avdelningar, enheter eller liknande så torde man syfta på en del av ett företag. Det var därför jag frågade, eftersom du i ditt första inlägg skrev "Är det samma enhet som sköter rekryteringarna för bägge?" Eftersom du syftade på två olika företag, borde du då i så fall med ovan citerade text syfta på ett tredje företag, alltså inte en enhet inom vare sig Clas Ohlsson eller Kjell & co.

Vad gäller jobbsidors likheter och olikheter, så har väldigt många företag liknande sidor. Vad det beror på vet jag ej, men gissar att det snarare beror på att den som byggt deras respektive företagssidor inte lägger ner onödigt mycket tid på just de delarna, eller att företagen väljer att efterlikna varandra eftersom dom då får en struktur som potentiella jobbsökare känner igen sig i, och att det inte finns något att vinna med att vara annorlunda bara för den sakens skull.
Citera
2016-01-14, 09:23
Medlem
SSG90s avatar
Citat:
Jo, talar man om avdelningar, enheter eller liknande så torde man syfta på en del av ett företag. Det var därför jag frågade, eftersom du i ditt första inlägg skrev "Är det samma enhet som sköter rekryteringarna för bägge?" Eftersom du syftade på två olika företag, borde du då i så fall med ovan citerade text syfta på ett tredje företag, alltså inte en enhet inom vare sig Clas Ohlsson eller Kjell & co.

Vad gäller jobbsidors likheter och olikheter, så har väldigt många företag liknande sidor. Vad det beror på vet jag ej, men gissar att det snarare beror på att den som byggt deras respektive företagssidor inte lägger ner onödigt mycket tid på just de delarna, eller att företagen väljer att efterlikna varandra eftersom dom då får en struktur som potentiella jobbsökare känner igen sig i, och att det inte finns något att vinna med att vara annorlunda bara för den sakens skull.

Det potentiella antagandet utgick från att CO & Kjell hade gemensam ägare.
Citera
2016-01-15, 00:53
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Det potentiella antagandet utgick från att CO & Kjell hade gemensam ägare.
Vilka som äger företagen framgår ju på hemsidorna Clas Ohlsson är för övrigt börsnoterat, det antog jag att alla som passerat gymnasieåldern kände till.
Citera
2016-01-15, 10:49
Medlem
SSG90s avatar
Citat:
Vilka som äger företagen framgår ju på hemsidorna Clas Ohlsson är för övrigt börsnoterat, det antog jag att alla som passerat gymnasieåldern kände till.

Tänkte att de kanske ingick i samma koncern om du fattar vad jag menar. Nej, visste inte att de är börsnoterade.
Citera
2016-01-15, 21:21
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Tänkte att de kanske ingick i samma koncern om du fattar vad jag menar. Nej, visste inte att de är börsnoterade.
Du skrev tidigare i tråden att du jobbat med rekrytering för Manpower...menar du på allvar att det finns personer som jobbar med rekrytering i det här landet, som inte har den allmänbildningen om näringslivet att de vet vilka företag som är noterade på de större listorna, att de känner till vilka de större koncernerna och ägarkonstellationerna är och i vart fall har grundläggande kunskap om den näringslivshistoria som lett fram till de företag, den näringslivsstruktur och de ekonomiska maktkonstellationer som vi har idag...
Citera
2016-01-15, 21:52
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Du skrev tidigare i tråden att du jobbat med rekrytering för Manpower...menar du på allvar att det finns personer som jobbar med rekrytering i det här landet, som inte har den allmänbildningen om näringslivet att de vet vilka företag som är noterade på de större listorna, att de känner till vilka de större koncernerna och ägarkonstellationerna är och i vart fall har grundläggande kunskap om den näringslivshistoria som lett fram till de företag, den näringslivsstruktur och de ekonomiska maktkonstellationer som vi har idag...

Du skulle bi gråtfärdig om du visste hur många som "flöjtar" sig igenom livet. Det är en ganska liten procentandel av befolkningen som öht har ekonomiskt intresse nog att veta 5 företag som ingår i omx30 exempelvis.

Maktkonstellationer? Fråga vilka deltagare det är i säsongens paradise hotel istället
Citera
2016-01-16, 00:05
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Du skulle bi gråtfärdig om du visste hur många som "flöjtar" sig igenom livet. Det är en ganska liten procentandel av befolkningen som öht har ekonomiskt intresse nog att veta 5 företag som ingår i omx30 exempelvis.

Maktkonstellationer? Fråga vilka deltagare det är i säsongens paradise hotel istället
Ja det är väl så det är, tråkigt nog Tycker dock att man av en person som jobbat som rekryterare, och som därmed får förväntas ha en högskoleutbildning inom det samhällsvetenskapliga området, bör kunna förvänta sig viss kunskap om näringslivet, generellt om mikro- och makroekonomi, en del om hur det politiska landskapet ser ut och hur landet i byråkratisk bemärkelse är uppbyggt och organiserat, alltså lite basic statskunskap. Dessutom borde man kunna förvänta sig lite kunskap om hur vägen fram till idag sett ut, alltså lite historia och ekonomiska historia. Men sanningen är väl snarare den att till och med dom som borde ha ett intresse för det knappt kan skilja på Keynes och Friedman, LO och Svenskt näringsliv eller parlamentarism och presidentialim.
Citera
2016-01-16, 12:26
Medlem
Jonassons avatar
Citat:
Ja det är väl så det är, tråkigt nog Tycker dock att man av en person som jobbat som rekryterare, och som därmed får förväntas ha en högskoleutbildning inom det samhällsvetenskapliga området
Högskolorna pumpar ut enorma mängder HR-folk, ekonomer mm med extremt låga krav för att få examen.

"Jag jobbade som x och pluggade till personalvetare, fick inget jobb så nu jobbar jag som x igen" är en klassiker.

Att TS inte förstod vad "egen regi" betydde och trodde att det var samma ägare bakom båda företagen säger en del.
Citera
2016-01-17, 17:24
Medlem
SSG90s avatar
Ni är onödigt hårda

Har ingen utbildning inom ekonomi annat än ekonomisk linje på gymnasiet. Rekryteringsjobbet fick jag för att de tyckte att jag var en god människokännare, jag var bara ett led i processen, någon annan beslutade om huruvida någon skulle anställas eller ej, baserat på mitt utlåtande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in