2016-01-11, 23:11
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specktakel
Harfager, jobba svart kan vi utgå från att du gjort.

Hade jag hamnat i din situation, är det enda utvägen. Då kan man åtminstone
leva ett liv, där man inte behöver ta fram hagelbössan och göra processen kort
bakom garaget.

Berätta gärna, i skydd av flashbacks anonymitet, lite mer hur mycket du jobbat
in svart. Om du köpt några sköna prylar för dina svarta pengar, resor, ja, allt möjligt

Tidigare i mitt liv så har jag jobbat svart, man lär sig att inte gnälla för mycket, men man ska ju inte vara dum.

Helt klart så är det mycket tung situation under lång period där KF mer sätt ut att straffa och statuera ett exempel än att ta hänsyn till faktiska kostnader man har för att kunna tex jobba . Som med bil och resväg, inte ens spolarvätskan fick man behålla till än mindre service och reparationer skulle man i förväg visa att man behövde via verkstad och sedan se om nästa dragning kunde mildras från deras sida. En klen tröst då om det är mitt i månaden innan lön vad ska man då göra ?
Citera
2016-01-11, 23:13
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Mig veterligen är Sverige ett av de tuffaste länderna att ha skulder i. Fogden jagar de skuldtyngda in till gravens rand, vräker folk från hus och hem utan pardon etc..

Det är också därför det är så riskabelt att vara företagare i Sverige. Misslyckas du en gång som företagare kan du vara för evigt förvisad till existensminimum. Inte ens att du driver ett AB ger personligt skydd mot ansvar och skulder längre.

Och värst av alla är staten. Skatteskulder går alltid före alla andra skulder.

Hur är det med resten av norden? Avviker de kraftigt på något plan?

Men jag håller med. Det är helt vansinnigt, om man vill ha företagande i landet så får man ha någon sorts plan för de som går i konkurs utan att man sätter folk i en orimlig skuldfälla - det är liksom grejen med företag att det finns en risk i det.

Det måste finnas en rimlig balans i hur man fördelar risken, å ena sidan mellan företagare och å andra sidan mellan de som lånar ut kapital. Men vi har nog bland de sämsta villkoren för företagare i landet ärligt talat. Hög skatt och noll förmåner på alla som lyckas, och drakoniska regler för de som inte gör det - det känns som ett smart system. Det räcker ju att gå till USA för att se att det ofta krävs ett par misslyckanden innan det blir något stort och de flesta kända entreprenörer har fått gå igenom någon form av läroår.
Citera
2016-01-11, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
https://www.kronofogden.se/download/...eskription.pdf

Ett annat sätt att se på frågan är att, beroende på hur många kravbrev man anser
att det krävs för att preskriptionsavbrott ska uppkomma, avbrott uppkommer genom
det sista avsända kravet, men ny preskriptionstid beräknas löpa redan från
tidpunkten för det först avsända kravet. Ett sådant synsätt stämmer överens med
tankarna bakom förenklad delgivning där delgivning sker genom att det andra
brevet skickas men delgivningstiden räknas från första försändelsen. KFM förordar
numera denna modell för fastställande av preskriptionsavbrott när borgenären
inte kunnat styrka att gäldenären delgetts kravbrev avseende fordran. Har således
minst fyra försändelser sänts till svaranden inom ordinarie preskriptionstid anses
avbrott ha skett genom den fjärde försändelsen, men ny preskriptionstid beräknas
ha uppkommit redan från datumet för den första av fyra försändelser.

Det finns två begrepp när det gäller så kallade "parkeringsböter", och det är "kontrollavgift" samt "felparkeringsavgift".

Kontrollavgift är när du får "böter" på privat mark. Där lappas bilarna av parkeringsbolag som Carpark/Qpark, Securitas osv.
Preskriptionstiden för detta är två år från utfärdandet av lappen.

Felparkeringsavgift är när du blir lappad på kommunens mark av kommunens lapplisor.
Åläggandet, vilket är steget före utmätning, skall utfärdas inom ett år från lappningen.
Att notera: Denna typ av avgift går direkt till KFM precis som med skatter, dvs inget betalningsföreläggande eller liknande lämnas in.

Lagar om "p-böter":
Kontrollavgift SFS 1984:318
Felparkeringsavgift SFS 1976:206

Stämmer inte helt det ni skriver angående felparkeringsavgift respektive kontrollavgift.
Felparkeringsavgift tillämpas på allmän mark, kan ägas av kommunen eller staten, i vissa fall även privat så länge området är klassad som allmän. Dessa kan skrivas ut av kommunens p-vakter, men även av polisen samt av privata företag som erhållit i uppdrag att bevaka ytan åt exempelvis kommunen.
Kontrollavgift utfärdas på tomtmark, denna mark kan ägas av privatperson, företag eller för den delen kommunen. Utfärdande görs av parkeringsbolag eller den som äger marken ifråga.
Citera
2016-01-11, 23:27
Medlem
Attacherads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Hur är det med resten av norden? Avviker de kraftigt på något plan?

Men jag håller med. Det är helt vansinnigt, om man vill ha företagande i landet så får man ha någon sorts plan för de som går i konkurs utan att man sätter folk i en orimlig skuldfälla - det är liksom grejen med företag att det finns en risk i det.

Det måste finnas en rimlig balans i hur man fördelar risken, å ena sidan mellan företagare och å andra sidan mellan de som lånar ut kapital. Men vi har nog bland de sämsta villkoren för företagare i landet ärligt talat. Hög skatt och noll förmåner på alla som lyckas, och drakoniska regler för de som inte gör det - det känns som ett smart system. Det räcker ju att gå till USA för att se att det ofta krävs ett par misslyckanden innan det blir något stort och de flesta kända entreprenörer har fått gå igenom någon form av läroår.

Jag kan bara tala för Finland. Där blir man numera skuldfri efter 15 år hos motsvarande Kronofogden. Det finns diskussioner om ett liknande system i Sverige men banker och inkassobolag menar att en sådan lösning skulle resultera i försämrad betalningsvilja hos de som har skulder. Regeringen (S+MP) har mig veterligen inte lagt fram något förslag gällande skuldavskrivning däremot driver man flera förändringar på området för att fler ska få genomgå skuldsanering. Värt att veta är att över 100 000 svenskar har skulder på totalt över 70 miljarder kronor, det är ingen liten grupp i samhället vi pratar om alltså.
Citera
2016-01-12, 00:25
Medlem
novus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Det du säger stämmer bra och tur är detta hur skulle det annars bli om alla struntade i sina skulder?

Skuldsanering finns ju men beviljas inte hur som helst.

Idiotiskt resonemang som jag är väldigt trött på att höra. Alla struntar inte i att betala sina skulder, argumentet är alltså inte tillämpbart i verkligheten.
Citera
2016-01-12, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emapti
Jag har själv varit i kontakt med fogden över en drygt 20 år gammal myndighetsskuld som enligt "praxis" preskriberas efter tio år, kommer aldrig preskiberas så länge dom inte självmant skriver av den enligt kronofogdan jag pratade med. Jag körde med samma gamla argument om man inte mottagit delgivning så ska skulderna skrivas av men hon upplyste att det ändrade för några år sedan(2011?), nu behöver dom bara säga att dom skickat brev, behövs inga delgivningar eller någon som helst bevisning, all rätt ligger hos inkassobolagen numer. Ingen idé att bestrida som man kunde göra förr. Sitter själv med miljonskulder från 80-talet och väntar nu på att få sanering beviljad.

Har du bil betalar inte soc en krona, först lär du sälja bilen sen får du veta att eftersom du får behålla mer än normen(socnormen är långt lägre än vad du får behålla från utmätningen) så är du inte berättigad till någon som helst hjälp. Skulle soc sticka till dig mer pengar så innebär det i praktiken att dom betalar av dina skulder, så fungerar det inte.

Sverige är ett hårt land mot dom som fuckar upp sig själv på eget bevåg, åka 80-talsräkmacka och skita i allt funkar inte längre.

Det där är inte riktigt sant soc tvingar dig inte sälja av din bil om den behövs till tex jobb då måste du ha en bil i många fall. Men skulle du råka ha en väldigt dyr bil så kan dom däremot säga att du måste sälja och köpa en billigare mm.
Citera
2016-01-12, 04:20
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Nu får ni gärna beskriva vad som inte är sant i det vi skrivit.

Kronofogden utfärdar inte betalningsförelägganden om fordran är tvistig, då hänvisas fordringsägaren till TR med att ansöka om stämning. Efter civilrättslig dom kan om erforderligt ärendet ånyo hanteras av kfm för utmätning.

Helt rätt.. Om du bestrider fordran till KFM och KFM:s juristteam anser att bestridan är på goda grunder för att de ej ska kunna driva in fordran åt borgenären så kan borgenären driva den vidare till TR. Vilket är oftast lönlöst ifall redan KFM ansett att fordran är preskriberad.
Vad är det du inte förstår? Att KFM kontrollerar fordringar och kan neka indrivning vid bestridan på preskriberade fordringar?

Förövrigt så fick jag ett 20tal parkeringsböter på 90talet. Alla försvann utan att ens bestridan gjordes efter ett antal år. Övriga konsumentskulder jag bestred skrevs av allihop,x antal hundratusen kr.
Senast redigerad av alienfin 2016-01-12 kl. 04:35.
Citera
2016-01-12, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Det du säger stämmer bra och tur är detta hur skulle det annars bli om alla struntade i sina skulder?

Skuldsanering finns ju men beviljas inte hur som helst.

Det stämmer inte. Skuldens preskription innebär endast att KFM inte ägnar sig åt den. Skulden försvinner dock inte förrän den har betalats. Det enda som förändras är att borgenären (den som stått för krediten) inte längre kan använda KFM, alltså lagliga medel, för att få in sina pengar.

Tycker för övrigt det är idiotvarning på vissa här. Självklart preskriberas inget automatiskt. I länder där systemen är annorlunda kan det förekomma indrivning med våld istället, eller betydligt grövre konsekvenser än en prick i registret.

Det som gäller är att man inte ska vara kontaktbar. Då blir man av med skulderna. Vilket inte heller är så svårt då det inte är något brott att låta bli att folkbokföra sig där man faktiskt bor.
Citera
2016-01-12, 07:47
Medlem
Citat:
Helt rätt.. Om du bestrider fordran till KFM och KFM:s juristteam anser att bestridan är på goda grunder för att de ej ska kunna driva in fordran åt borgenären så kan borgenären driva den vidare till TR. Vilket är oftast lönlöst ifall redan KFM ansett att fordran är preskriberad.
Vad är det du inte förstår? Att KFM kontrollerar fordringar och kan neka indrivning vid bestridan på preskriberade fordringar?

Förövrigt så fick jag ett 20tal parkeringsböter på 90talet. Alla försvann utan att ens bestridan gjordes efter ett antal år. Övriga konsumentskulder jag bestred skrevs av allihop,x antal hundratusen kr.

Fel igen! Den som bestrider en ansökan om betalningsföreläggande behöver inteange någon orsak alls, det är först i tingsrätten de är tvungna att presentera orsaken till bestridandet, några jurister hos kronofogden är aldrig inkopplade. Är fordran preskriberad så lämnas den givetvis inte till TR.
Citera
2016-01-12, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det skrivs av, om man får uppgörelse i form av skuldsanering, men då får man själv hjälpa till och inte bara låta allt ligga i oöppnade kuvert. Efter godkänd skuldsanering måste alla parter acceptera att man
blir helt nollad från skulder efter 5 år. Även om pengar finns kvar att betala in till fordringsägarna, så stryks dessa.

Det är svårare att bli skuldsanerad än man tror.

Enklaste när det kommer till hushållsekonomi: KONSUMERA INTE MED PENGAR DU INTE ÄGER.
Citera
2016-01-12, 08:29
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Fel igen! Den som bestrider en ansökan om betalningsföreläggande behöver inteange någon orsak alls, det är först i tingsrätten de är tvungna att presentera orsaken till bestridandet, några jurister hos kronofogden är aldrig inkopplade. Är fordran preskriberad så lämnas den givetvis inte till TR.

Ok. De tog väl en speciell team för bara mig då 2014 som granskade mina bevis jag skickade in till KFM i samband med min bestridan.. Tack för det. De sa att fordran är preskriberad och inkasso fick säga sitt men gav upp utan vidare tur till TR där de hade förlorat ändå.

Här vi juristerna..
https://www.kronofogden.se/Upplysnin...eriNorden.html

Denna gången var det Sundbyberg norr som tog hand om ärendet. Puss..
Senast redigerad av alienfin 2016-01-12 kl. 08:34.
Citera
2016-01-12, 13:24
Medlem
Citat:
Ok. De tog väl en speciell team för bara mig då 2014 som granskade mina bevis jag skickade in till KFM i samband med min bestridan.. Tack för det. De sa att fordran är preskriberad och inkasso fick säga sitt men gav upp utan vidare tur till TR där de hade förlorat ändå.

Här vi juristerna..
https://www.kronofogden.se/Upplysnin...eriNorden.html

Denna gången var det Sundbyberg norr som tog hand om ärendet. Puss..

Preskription är sällan problemet då ett ärende lämnas till kfm, vanligast att gäldenären är på obestånd, men den kontrollen bör också vara gjord innan. Vi lämnar inget till kfm eller tr utan att ha gjort en kreditkontroll, dock kan förutsättningarna försämras innan ärendet kommit till utmätning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in