2016-01-11, 19:40
Medlem
alienfins avatar
[quote=emapti|55984996]Jag har själv varit i kontakt med fogden över en drygt 20 år gammal myndighetsskuld som enligt "praxis" preskriberas efter tio år, kommer aldrig preskiberas så länge dom inte självmant skriver av den enligt kronofogdan jag pratade med. Jag körde med samma gamla argument om man inte mottagit delgivning så ska skulderna skrivas av men hon upplyste att det ändrade för några år sedan(2011?), nu behöver dom bara säga att dom skickat brev, behövs inga delgivningar eller någon som helst bevisning, all rätt ligger hos inkassobolagen numer. Ingen idé att bestrida som man kunde göra förr. Sitter själv med miljonskulder från 80-talet och väntar nu på att få sanering beviljad.

Stämmer inte angående konsument skuld iaf. Hade själv att göra med ett inkassobolag som vägrade skriva av och jag bara väntade på att de skickar in till KFM. När de till slut gjorde det 2014 så bestred jag det direkt till KFM och där tog deras jurist team vid. Orkar inte skriva av allt men kan skriva sista stycket av svaret från KFM.

Av Kronofogdemyndighetens rättsliga ställningstagande 3/13/VER framgår att en borgenär
som i samband med en invändning om preskription visat att gäldenären fått minst 4 påminnelser om fordran till sin vid varje gällande folkbokföringsadress under ordinarie preskriptionstid,utan att komma i retur,får anses ha styrkt att preskriptionsavbrott uppkommit beträffande den aktuella fordran. Detta under förutsättning att gäldenären inte kunnat anföra någon tänkbar förklaring till att samtliga kravbrev förkommit under postbefordran eller någon annan förklaring till att han inte fått del av dem.
Citera
2016-01-11, 19:45
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Inte någon kontroll av något team hos kronofogden, vid bestridan får fordringsägaren avgöra om ärendet skall lämnas till TR för stämning.

Ta reda på lite fakta istället för att sprida osanningar..
Självklart får fordringsägaren driva den vidare till TR efter KFM:s beslut men de brukar de inte göra då det är lönlöst eftersom KFM inte beslutar ngt vind för våg och då är det bortkastade pengar att förlora vidare i TR för fordringsägaren.
Citera
2016-01-11, 19:49
Medlem
Hur svårt kan det vara att kontakta sin lokala konsumentvägledare på kommunen under 1 år som tar hand om din ekonomi helt och hållet och sedan ligga på om en skuldsanering. Dock måste du sköta dig och inte dra på dig mer skulder under denna tiden för då förlorar du förtroendet hos konsumentvägledaren och blir tvungen att vänta på skuldsaneringen ännu längre.
Sen kan du ju ringa till inkassobolagen och säga att du nu tänker börja betala dina skulder och undrar om dem har något erbjudande angående räntan och i vissa fall kan dem faktiskt skriva av räntan helt och hållet då dem är glada att få in pengarna.
Citera
2016-01-11, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eliteforce
Hur svårt kan det vara att kontakta sin lokala konsumentvägledare på kommunen under 1 år som tar hand om din ekonomi helt och hållet och sedan ligga på om en skuldsanering. Dock måste du sköta dig och inte dra på dig mer skulder under denna tiden för då förlorar du förtroendet hos konsumentvägledaren och blir tvungen att vänta på skuldsaneringen ännu längre.
Sen kan du ju ringa till inkassobolagen och säga att du nu tänker börja betala dina skulder och undrar om dem har något erbjudande angående räntan och i vissa fall kan dem faktiskt skriva av räntan helt och hållet då dem är glada att få in pengarna.

I vissa fall väldigt svårt. Alla kommuner har inte konsumentvägledare i verkligheten.
En kommun har en på pappret. Problemet är bara att människan är sjuskriven pga utbrändhet och de har vikariestopp.... Lär inte bli bättre om personen kommer tillbaka till jobbet där de tre senaste årens jobb ligger
Citera
2016-01-11, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Ta reda på lite fakta istället för att sprida osanningar..
Självklart får fordringsägaren driva den vidare till TR efter KFM:s beslut men de brukar de inte göra då det är lönlöst eftersom KFM inte beslutar ngt vind för våg och då är det bortkastade pengar att förlora vidare i TR för fordringsägaren.

Nu får ni gärna beskriva vad som inte är sant i det vi skrivit.

Kronofogden utfärdar inte betalningsförelägganden om fordran är tvistig, då hänvisas fordringsägaren till TR med att ansöka om stämning. Efter civilrättslig dom kan om erforderligt ärendet ånyo hanteras av kfm för utmätning.
Citera
2016-01-11, 20:44
Medlem
Attacherads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harfager
Drog på mig en skuld på ca 150 000 för ganska exakt 30 år sedan och då jag jobbade med hårt kroppsarbete för små pengar och dessutom hade en kronisk infektion , möjligen två så kändes detta som ett oöverstigligt berg.

Parkeringsböter etc lades på hög och jag betalade inget sådant , det allmänna snacket var att allt skrivs av . Men det är bara skatteskulder som skrivs av efter 5 år så resten kan inkassobolagen sända till kronofogden även efter 30 år.

Sitter nu 30 år senare med ett par tusen att leva på per månad och har ca 800 000 kr (med räntorna som tickat ) hos olika fordringsägare.

En oförutsedd händelse som om bilen pajjar sänder mig till Soc då jag inte längre i sådana fall kan sköta jobbet.

Ekonomin måste ju fungera och därför finns kronofogdar och inkasso men om man vet att 30 år senare så finns en skuld som man inte tog i tu med, kvar så kanske man åtminstone ringer bolaget.

Så se till att betala era skulder, gör upp små avbetalningsplaner om ni inte kan betala allt eller dela upp, för att allt skrivs av stämmer inte .

Är du medveten om att regeringen tillsatt utredningar för just skuldsatta och att man beräknar att 30-35000 personer redan i år kan begära skuldsanering men att dessa inte gör det för att de har dålig information?

Ta kontakt med Kronofogden och se om dina chanser till skuldsanering ökat i år då man ordnat med regler och tolkningar på området redan för 2016.
Citera
2016-01-11, 21:17
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attacherad
Är du medveten om att regeringen tillsatt utredningar för just skuldsatta och att man beräknar att 30-35000 personer redan i år kan begära skuldsanering men att dessa inte gör det för att de har dålig information?

Ta kontakt med Kronofogden och se om dina chanser till skuldsanering ökat i år då man ordnat med regler och tolkningar på området redan för 2016.

Problemet med skuldsanering är att jag kommer få bättre villkor att leva med nu när jag skött inkasso betalningarna och nästan är klar med fogden efter 20 år ( har sätt till att inget mer hamnar där i o m att jag skött inkasso) .

Kronofogden har ju struntat i tex service av bil som jag måste ha till och från jobbet , sjukdom mm och de har dragit till under existensminimum, så alternativet nu är att hålla det så lågt som möjligt hos inkasso eller be om skuldsanering och få svälta i 5 år till ( besöka vänner etc är inte att tänka på, ett par flaskor vin i månaden har man knappt råd med så det har varit mycket hårt ) .
Citera
2016-01-11, 22:08
Medlem
andreas83s avatar
Preskiberas skulder man fått ifrån tingsrätten, brotssofferskullder / Skadestånd ?
Citera
2016-01-11, 22:15
Medlem
Karmans avatar
Mig veterligen är Sverige ett av de tuffaste länderna att ha skulder i. Fogden jagar de skuldtyngda in till gravens rand, vräker folk från hus och hem utan pardon etc..

Det är också därför det är så riskabelt att vara företagare i Sverige. Misslyckas du en gång som företagare kan du vara för evigt förvisad till existensminimum. Inte ens att du driver ett AB ger personligt skydd mot ansvar och skulder längre.

Och värst av alla är staten. Skatteskulder går alltid före alla andra skulder.
Citera
2016-01-11, 22:18
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harfager
Problemet med skuldsanering är att jag kommer få bättre villkor att leva med nu när jag skött inkasso betalningarna och nästan är klar med fogden efter 20 år ( har sätt till att inget mer hamnar där i o m att jag skött inkasso) .

Kronofogden har ju struntat i tex service av bil som jag måste ha till och från jobbet , sjukdom mm och de har dragit till under existensminimum, så alternativet nu är att hålla det så lågt som möjligt hos inkasso eller be om skuldsanering och få svälta i 5 år till ( besöka vänner etc är inte att tänka på, ett par flaskor vin i månaden har man knappt råd med så det har varit mycket hårt ) .
Har du funderat på att jobba svart och inte ha några officiella inkomster som de kan dra pengar från? Känns ju nästan som enda utvägen om du ska få ett drägligt liv.
Citera
2016-01-11, 22:36
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Har du funderat på att jobba svart och inte ha några officiella inkomster som de kan dra pengar från? Känns ju nästan som enda utvägen om du ska få ett drägligt liv.

Att jobbat svart är ju inte olagligt , men att inte betala in skatt är ju det så jag har undvikit att låta någon ta den biten.

Men att de kan hålla folk på existensminimum så länge, på något som inte genererat fördelar eller annat senare måste ju gå att ändra tycker man.

Ok om någon skriver över allt på någon och denne tar på sig tex 50 miljoner i skatteskuld och sedan får 10 miljoner i handen vore ju fel att inte kunna utmäta under längre tider men det borde finnas något slags absolut preskriptionstid för sådant man stökat till som ung eller gjort som företagare.

Principen är väl att man ska var så försiktig som möjligt men något borde ju kunna ordnas . Personligen tippar jag för 200 kr /månad med en chans att få förändring men man har ju oddsen emot sig.
Citera
2016-01-11, 22:42
Medlem
Harfager, jobba svart kan vi utgå från att du gjort.

Hade jag hamnat i din situation, är det enda utvägen. Då kan man åtminstone
leva ett liv, där man inte behöver ta fram hagelbössan och göra processen kort
bakom garaget.

Berätta gärna, i skydd av flashbacks anonymitet, lite mer hur mycket du jobbat
in svart. Om du köpt några sköna prylar för dina svarta pengar, resor, ja, allt möjligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in