• 1
  • 2
2016-01-11, 17:30
Medlem
Harfagers avatar
Drog på mig en skuld på ca 150 000 för ganska exakt 30 år sedan och då jag jobbade med hårt kroppsarbete för små pengar och dessutom hade en kronisk infektion , möjligen två så kändes detta som ett oöverstigligt berg.

Parkeringsböter etc lades på hög och jag betalade inget sådant , det allmänna snacket var att allt skrivs av . Men det är bara skatteskulder som skrivs av efter 5 år så resten kan inkassobolagen sända till kronofogden även efter 30 år.

Sitter nu 30 år senare med ett par tusen att leva på per månad och har ca 800 000 kr (med räntorna som tickat ) hos olika fordringsägare.

En oförutsedd händelse som om bilen pajjar sänder mig till Soc då jag inte längre i sådana fall kan sköta jobbet.

Ekonomin måste ju fungera och därför finns kronofogdar och inkasso men om man vet att 30 år senare så finns en skuld som man inte tog i tu med, kvar så kanske man åtminstone ringer bolaget.

Så se till att betala era skulder, gör upp små avbetalningsplaner om ni inte kan betala allt eller dela upp, för att allt skrivs av stämmer inte .
Citera
2016-01-11, 17:40
Medlem
Det skrivs av, om man får uppgörelse i form av skuldsanering, men då får man själv hjälpa till och inte bara låta allt ligga i oöppnade kuvert. Efter godkänd skuldsanering måste alla parter acceptera att man
blir helt nollad från skulder efter 5 år. Även om pengar finns kvar att betala in till fordringsägarna, så stryks dessa.
Citera
2016-01-11, 18:37
Det du säger stämmer bra och tur är detta hur skulle det annars bli om alla struntade i sina skulder?

Skuldsanering finns ju men beviljas inte hur som helst.
Citera
2016-01-11, 18:42
Medlem
alienfins avatar
Parkeringsböter skrivs av efter 5 år. http://www.svd.se/parkeringsskulderna-vaxer
i annat fall luras inkassobolagen i vanlig ordning. Skulder avskrivs/preskriberas också
om du bevisligen inte kunnat motta brev på flera år. Preskriptionstid lite olika från 3 år konsumentskulder till 10år lån och dylikt. Preskriberas även om du mottagit mindre än 4 brev under 3 års tid men du måste själv bestrida skulden för att den ska avskrivas. Annars fortsätter de att driva in preskriberade fordringar.
Citera
2016-01-11, 19:02
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Parkeringsböter skrivs av efter 5 år. http://www.svd.se/parkeringsskulderna-vaxer
i annat fall luras inkassobolagen i vanlig ordning. Skulder avskrivs/preskriberas också
om du bevisligen inte kunnat motta brev på flera år. Preskriptionstid lite olika från 3 år konsumentskulder till 10år lån och dylikt. Preskriberas även om du mottagit mindre än 4 brev under 3 års tid men du måste själv bestrida skulden för att den ska avskrivas. Annars fortsätter de att driva in preskriberade fordringar.

Hade en vattenfall räkning som legat hos kronofogden och nu ville inkassobolaget ha resterande utan att gå via kronkalle. Räkningen är mer än 20 år gammal , kollar inte kronofogden om den är preskriberad innan de drar ?

Jag hade för mig att preskriptionen bryts om man får ett brev och detta kan upprepas i hur många år som helst.

När inkassobolagen köper skulder , vad tjänar de om man inte betalar ? Förlustavdrag,
räntor ??
Citera
2016-01-11, 19:10
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harfager
Hade en vattenfall räkning som legat hos kronofogden och nu ville inkassobolaget ha resterande utan att gå via kronkalle. Räkningen är mer än 20 år gammal , kollar inte kronofogden om den är preskriberad innan de drar ?

Jag hade för mig att preskriptionen bryts om man får ett brev och detta kan upprepas i hur många år som helst.

När inkassobolagen köper skulder , vad tjänar de om man inte betalar ? Förlustavdrag,
räntor ??

Tyvärr så är det som du misstänker. Kronofogden kollar inte alls om fordringar är giltiga. De gör det endast om du bestrider,då kollar deras juristteam på ärendet. Vad du kan göra är att beställa PUL26 (historik om fordringen) av inkassobolaget och leta efter fel i den.
Tyvärr så klipps det och klistras det (manipuleras i listorna) men har du bevis så är de rökta.
De kan väcka upp en fordran ja men har den nån gång under tiden varit preskriberad så kan du bestrida fordringen och då kan de ej nånsin driva in den via KFM längre.
Se bara till att spara alla papper.
Citera
2016-01-11, 19:10
Medlem
emaptis avatar
Citat:
Jag har själv varit i kontakt med fogden över en drygt 20 år gammal myndighetsskuld som enligt "praxis" preskriberas efter tio år, kommer aldrig preskiberas så länge dom inte självmant skriver av den enligt kronofogdan jag pratade med. Jag körde med samma gamla argument om man inte mottagit delgivning så ska skulderna skrivas av men hon upplyste att det ändrade för några år sedan(2011?), nu behöver dom bara säga att dom skickat brev, behövs inga delgivningar eller någon som helst bevisning, all rätt ligger hos inkassobolagen numer. Ingen idé att bestrida som man kunde göra förr. Sitter själv med miljonskulder från 80-talet och väntar nu på att få sanering beviljad.

Citat:
Drog på mig en skuld på ca 150 000 för ganska exakt 30 år sedan och då jag jobbade med hårt kroppsarbete för små pengar och dessutom hade en kronisk infektion , möjligen två så kändes detta som ett oöverstigligt berg.

Parkeringsböter etc lades på hög och jag betalade inget sådant , det allmänna snacket var att allt skrivs av . Men det är bara skatteskulder som skrivs av efter 5 år så resten kan inkassobolagen sända till kronofogden även efter 30 år.

Sitter nu 30 år senare med ett par tusen att leva på per månad och har ca 800 000 kr (med räntorna som tickat ) hos olika fordringsägare.

En oförutsedd händelse som om bilen pajjar sänder mig till Soc då jag inte längre i sådana fall kan sköta jobbet.

Ekonomin måste ju fungera och därför finns kronofogdar och inkasso men om man vet att 30 år senare så finns en skuld som man inte tog i tu med, kvar så kanske man åtminstone ringer bolaget.

Så se till att betala era skulder, gör upp små avbetalningsplaner om ni inte kan betala allt eller dela upp, för att allt skrivs av stämmer inte .
Har du bil betalar inte soc en krona, först lär du sälja bilen sen får du veta att eftersom du får behålla mer än normen(socnormen är långt lägre än vad du får behålla från utmätningen) så är du inte berättigad till någon som helst hjälp. Skulle soc sticka till dig mer pengar så innebär det i praktiken att dom betalar av dina skulder, så fungerar det inte.

Sverige är ett hårt land mot dom som fuckar upp sig själv på eget bevåg, åka 80-talsräkmacka och skita i allt funkar inte längre.
Senast redigerad av emapti 2016-01-11 kl. 19:12.
Citera
2016-01-11, 19:12
Medlem
Citat:

Stämmer inte riktigt det där. Parkeringsböter finns det inget som heter i Sverige, däremot felparkeringsavgift som hanteras som övriga statliga skulder och kontrollavgift där reglerna är som vilken annan faktura som helst, alltså med preskribtionsbrytande åtgärd kan den ligga kvar i eviga tider.

Ser med fördel att uppgiftskälla på detta om fyra brev presenteras.
Citera
2016-01-11, 19:13
Medlem
alienfins avatar
Citat:

räntor ??

Se även vem som är fordringsägare. Står det vattenfall så be dem om PUL26 också och fråga dem ifall de äger fordringen. Gör de inte det så är fordringen ogiltig,ganska vanligt att inkassobolaget påstår det trots att fordringen varit såld sedan flera år. Har hänt mig flera ggr och fått dem avskrivna på det sättet också.
Citera
2016-01-11, 19:21
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Stämmer inte riktigt det där. Parkeringsböter finns det inget som heter i Sverige, däremot felparkeringsavgift som hanteras som övriga statliga skulder och kontrollavgift där reglerna är som vilken annan faktura som helst, alltså med preskribtionsbrytande åtgärd kan den ligga kvar i eviga tider.

Ser med fördel att uppgiftskälla på detta om fyra brev presenteras.

https://www.kronofogden.se/download/...eskription.pdf

Ett annat sätt att se på frågan är att, beroende på hur många kravbrev man anser
att det krävs för att preskriptionsavbrott ska uppkomma, avbrott uppkommer genom
det sista avsända kravet, men ny preskriptionstid beräknas löpa redan från
tidpunkten för det först avsända kravet. Ett sådant synsätt stämmer överens med
tankarna bakom förenklad delgivning där delgivning sker genom att det andra
brevet skickas men delgivningstiden räknas från första försändelsen. KFM förordar
numera denna modell för fastställande av preskriptionsavbrott när borgenären
inte kunnat styrka att gäldenären delgetts kravbrev avseende fordran. Har således
minst fyra försändelser sänts till svaranden inom ordinarie preskriptionstid anses
avbrott ha skett genom den fjärde försändelsen, men ny preskriptionstid beräknas
ha uppkommit redan från datumet för den första av fyra försändelser.

Det finns två begrepp när det gäller så kallade "parkeringsböter", och det är "kontrollavgift" samt "felparkeringsavgift".

Kontrollavgift är när du får "böter" på privat mark. Där lappas bilarna av parkeringsbolag som Carpark/Qpark, Securitas osv.
Preskriptionstiden för detta är två år från utfärdandet av lappen.

Felparkeringsavgift är när du blir lappad på kommunens mark av kommunens lapplisor.
Åläggandet, vilket är steget före utmätning, skall utfärdas inom ett år från lappningen.
Att notera: Denna typ av avgift går direkt till KFM precis som med skatter, dvs inget betalningsföreläggande eller liknande lämnas in.

Lagar om "p-böter":
Kontrollavgift SFS 1984:318
Felparkeringsavgift SFS 1976:206
Citera
2016-01-11, 19:23
Medlem
Citat:

räntor ??

Kronofogden arbetar enbart med summarisk process, gör inga kontroller alls, det är inte dra uppgift.
Citera
2016-01-11, 19:29
Medlem
Citat:
Tyvärr så är det som du misstänker. Kronofogden kollar inte alls om fordringar är giltiga. De gör det endast om du bestrider,då kollar deras juristteam på ärendet. Vad du kan göra är att beställa PUL26 (historik om fordringen) av inkassobolaget och leta efter fel i den.
Tyvärr så klipps det och klistras det (manipuleras i listorna) men har du bevis så är de rökta.
De kan väcka upp en fordran ja men har den nån gång under tiden varit preskriberad så kan du bestrida fordringen och då kan de ej nånsin driva in den via KFM längre.
Se bara till att spara alla papper.

Inte någon kontroll av något team hos kronofogden, vid bestridan får fordringsägaren avgöra om ärendet skall lämnas till TR för stämning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in