Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-16, 23:27
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palolem
Det jag funderar över är om vad som händer om det dyker upp personer över 15 i utredningen som kan bli föremål för åtal, t.ex. kompisar, föräldrar etc., för t.ex. medhjälp?
Nu ser jag inget som tyder på medhjälp.
Men om polisen skulle hitta något i datorn om anstiftan, kanske. Kan ju vara på arabiska, från ett annat land.
Citera
2016-01-17, 00:51
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Läste i utländska media att GM skickat SMS till tjejer för att visa sin fula arabkuk!
Är detta riktigt?

Det var GM's kompis som gjorde detta. Här är en sammanfattning av det hela:

1) Är när BO's tjejkompis är upprörd över att ha fått bilder på GM's kompis könsorgan. I en diskussion så spottar hon därför mot GM's kompis men råkar träffa GM. GM blir då så arg så att han hoppar på tjejen, slänger ner henne på golvet och ger henne ett hårt slag.

(2) BO ska säga åt GM på skarpen för det som skett i (1). Detta är den sekvens vi sett en film på, där BO säger åt GM, får ett uppkäftigt svar tillbaka, BO ger då GM en örfil och ett kort slagsmål utbryter som slutar med att GM flyr.

(3) GM's heder är hotad efter (2), och GM ägnar därför julhelgen åt att planera mordet på BO. Läser på olika Internetsidor hur man bäst mördar osv. På första skoldagen efter lovet smyger han sig upp bakom GO då denne sitter och lyssnar på musik, och kör in en mindre kökskniv rakt i hjärtat på BO.
Citera
2016-01-17, 03:04
Avstängd
dacks avatar
All heder till Litauens lärare och borgmästare mm som tar detta avskyvärda mord på fullt allvar till skillnad mot cp sverige som försöker att nervärdera den mördade pojken samt målar upp en falsk bild om att araben till mördaren skulle vara ett offer och därmed ha rätt att släcka ett ung liv för en struntsak.
Citera
2016-01-17, 04:43
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vvdjs
Är det säkert att flickans avstängning berodde på hennes anklagelser om sextrakasserier?

Om jag gissar lite vidare på din version så kan jag tänka att det var två killar som båda ville ses som top dog på skolan. Då är det en tidsfråga innan dom hamnar i diverse dispyter på en sådan liten skola. Eftersom GM inte kunde hävda sig fysiskt mot BO så gick den senare alltid segrande ur bråken. Det måste svida som fan i en sådan situation för GM. Han orkar inte vänta ett par år för att växa till sig så han blir kreativ istället. Detta är ju som sagt rena fantasier,men liknande situationer har jag sett/varit med om när jag var liten. Dock inget mord som grädde på moset.
Vi kan nog tvärtom vara säkra på att det inte var det som var grunden till någon avstängning. Det finns inte i en rektor i Sverige som skulle våga straffa en flicka för att hon klagade på att hon blev sexuellt trakasserad.
Citera
2016-01-17, 05:12
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag såg ett förvirrat inlägg tidigare i tråden som hävdade att "Skolan hans gjorde gällande att han var en bråkstake och att han var stökig.".

Finns det något sådant belägg överhuvudtaget? Eller är det bara just ett förvirrat inlägg?

Belägg för att han var stökig finns, polisanmälan, samtal med rektor och polis, anmälan till soc och en film som visar hur han angriper en person som är betydligt mindre än han själv är väl sådan fakta som får anses vara belägg för att han var en bråkstake och att han var stökig.
Citera
2016-01-17, 05:25
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quwaesad177
Flera vittnen säger samma sak = obekräftat?

När det handlar om 14-15 åringar så får man tänka på att när en person påstår något tar flera andra ungdomar (vänner) detta som en sanning och påstår detta vidare, vilket till slut leder till att många påstår samma sak, fast det egentligen bara är en som har påstått något.

Dessutom har denna tjej som påstås ha varit utsatt inte själv uttalat sig och blev dessutom avstängd från skolan av någon outgrundlig anledning.
Citera
2016-01-17, 05:51
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Så du menar att om jag mördar dig så är det samhällets fel som inte stoppat mig?
Anser du att man inte är ansvarig för sina gärningar?

I princip så är alla ansvariga för sina handlingar med undantag när det gäller barn. Barn som är 14 år är inte myndiga och heller inte straffmyndiga. Det innebär att ansvaret för barnets handlade hamnar på någon annan. Oftast brukar man anse att det är målsman som är ansvarig för sina barns handlande men det är mer komplext I detta fall.

Eftersom skolan, polisen, soc och barnens fäder alla varit medvetna om situationen och inblandade i diskussioner för att lösa detta, men som ändå har låtit detta få eskalera, gör att det finns skäl att utkräva ansvar från berörda parter.

Det blir ett jävla liv när det kommer fram att någon som varit och sökt hjälp på psyket, och som inte får hjälp, mördar. Då skriker alla att detta hade kunnat undvikas om man hade lyssnat på de signaler som fanns. Samma gäller I detta fall för varken incidenter eller signaler saknades. Man hade kunnat stänga av den person som var stökigast eller som var grunden till de incidenter som skedde. Men man agerade inte med aktoritet utan man slätande over incidenterna istället.

Vi kan i första hand tacka rektorn för att detta skedde, sedan så finns förstås polis och soc som var allt för handfallna I detta fall. Slutligen så har vi två fäder som inte lyckats prata förstånd med sina barn.
Citera
2016-01-17, 08:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
I princip så är alla ansvariga för sina handlingar med undantag när det gäller barn. Barn som är 14 år är inte myndiga och heller inte straffmyndiga. Det innebär att ansvaret för barnets handlade hamnar på någon annan. Oftast brukar man anse att det är målsman som är ansvarig för sina barns handlande men det är mer komplext I detta fall.

Eftersom skolan, polisen, soc och barnens fäder alla varit medvetna om situationen och inblandade i diskussioner för att lösa detta, men som ändå har låtit detta få eskalera, gör att det finns skäl att utkräva ansvar från berörda parter.

Det blir ett jävla liv när det kommer fram att någon som varit och sökt hjälp på psyket, och som inte får hjälp, mördar. Då skriker alla att detta hade kunnat undvikas om man hade lyssnat på de signaler som fanns. Samma gäller I detta fall för varken incidenter eller signaler saknades. Man hade kunnat stänga av den person som var stökigast eller som var grunden till de incidenter som skedde. Men man agerade inte med aktoritet utan man slätande over incidenterna istället.

Vi kan i första hand tacka rektorn för att detta skedde, sedan så finns förstås polis och soc som var allt för handfallna I detta fall. Slutligen så har vi två fäder som inte lyckats prata förstånd med sina barn.
Vet inte riktigt vad du inte förstår! Det finns en skyldig och det är arabynglet, att slå en kniv i hjärtat på en annan människa pga småtjafs oförsvarligt.
Att du sitter och relativiserar brottet är enbart äcklande.
Citera
2016-01-17, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vi kan nog tvärtom vara säkra på att det inte var det som var grunden till någon avstängning. Det finns inte i en rektor i Sverige som skulle våga straffa en flicka för att hon klagade på att hon blev sexuellt trakasserad.

Det tror inte jag heller.
Några i tråden som säger sig vara opartiska och bara går på hårdbevisade fakta har hävdat att avstängningen berodde på det. Jag vill därför gärna se den informationens ursprung.
Citera
2016-01-17, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
När det handlar om 14-15 åringar så får man tänka på att när en person påstår något tar flera andra ungdomar (vänner) detta som en sanning och påstår detta vidare, vilket till slut leder till att många påstår samma sak, fast det egentligen bara är en som har påstått något.

Dessutom har denna tjej som påstås ha varit utsatt inte själv uttalat sig och blev dessutom avstängd från skolan av någon outgrundlig anledning.

Ska man tro på den som är inblandad i ett påstått bråk ifall han gör en anmälan om misshandel? Anmälan blev nedlagd. Är det viktigt att ta det vissa 14-åringar säger som sanning? Läkare hittade ingen rodnad eller skada att dokumentera. Är det någon vuxen som styrker pojkens version?
Var framkommer det att soc varit inblandade?

Varför skulle den påstådda avstängning av flickan vara pga något som har med denna situationen att göra? Hon kan väl ha hittat på något bus som torde vara allvarligare än att ha ljugit? Måste avstängningen ha något med araben att göra? Är hennes trovärdighet körd i all framtid pga en avstängning?
Citera
2016-01-17, 10:21
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vet inte riktigt vad du inte förstår! Det finns en skyldig och det är arabynglet, att slå en kniv i hjärtat på en annan människa pga småtjafs oförsvarligt.
Att du sitter och relativiserar brottet är enbart äcklande.

Jaha, har någon, jag till exempel, påstått något annat än att GM är skyldig till mord?

Klarar du inte av att diskutera brottet för att du är så jävla känslig så du blir äcklad så föreslår jag att du kanske ska diskutera på ett annat forum, familjeliv till exempel.
Citera
2016-01-17, 10:22
Medlem
-saken är att den lömska "jihad ahmed" medvetet provocerade fram konflikten.
-han trakasserade nån som var svagare i klassen (en tjej). han testade hur lång kunde han gå innan nån griper in. lärarna gör det inte, så en kille med utländsk bakgrund sätter på plats "jihad ahmed".
-problemet är att "jihad ahmed" kan inte anklaga killen för "rasism"! därför beordras han av sin far för att döda den "otrogen".

-jag ser att ni svenska föräldrar har glömt den grundläggande skyddet för era barn. ni lär inte era barn att en FRÄMMANDE ÄR FARLIGT!!!
-ni lär era små barn att vinka till främlingar,på övergångsställen vinkar nästan alla barn till bilförarna.
varför???förarna skall stanna och släppa fram gående!
- ni yngre svenskar, håll en armslångt avstånd till folket som representerar främmande kvinnoföraktande medeltids kultur!

-ni har glömt att "lika barn leker bäst"

-den franska tidningen (charlie hebdo)har ett nytt träffande teckning som visar vad omvandlas till en "gulligt flyktingbarn" när han blir vuxen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in