• 1
  • 2
2016-01-11, 01:52
Medlem
Jag har övervägt att skaffa ett nationellt id-kort för att använda som legitimation, men har även ett pass som fortfarande är giltigt i 3 år till.
Är det möjligt att äga både pass och nationellt id-kort?

Jag har lite svårigheter att tolka texten nedan, är osäker ifall de menar att man ska ta med den utgångna resehandligen eller om man ska ska ta med resehandlingen för makulering även om den fortfarande är giltig? Skulle vara tacksam ifall någon kunde klargöra detta.

Från polisen.se
Citat:
Har du ett giltigt pass eller nationellt id-kort lämnar du in det när du ansöker om ny resehandling. Om du behöver använda ditt gamla pass eller nationella id-kort medan du väntar på det nya, tar du med den gamla resehandlingen för makulering då du hämtar ut det nya. Du får behålla resehandlingen efter makulering.
Citera
2016-01-11, 02:00
Avstängd
Ja, man kan äga både nationellt ID-kort och pass. Ditt nu gällande pass tar du med som leg när du ska hämta ut ditt ID-kort. Du behåller passet, eftersom det gäller i tre år till. Det är bara om du behöver byta i förtid, och det gamla fortfarande gäller, som du måste lämna ifrån dig det när du får det nya.

Men som sagt, för dig. Beställ ett ID-kort och visa passet som leg för att hämta ut det.
Citera
2016-01-11, 02:09
Medlem
Härligt, tack för svaret
Citera
2020-03-07, 01:15
Medlem
Gammal tråd, men rubriken passar någorlunda in, så jag tar mig friheten att återuppliva den!

Tidigare idag gick jag till polisstationen för att förnya mitt pass (den enda legitimation jag äger!) som går ut om några da'r. Honorna bakom disken (jag måste konfrontera två; en för att boka tid (samma dag!) och en för själva utfärdandet av handlingen!) var båda mycket angelägna att pusha för det nationella ID-kortet istället för det gamla vanliga passet ("Om du inte skall åka jättelångt, som till USA eller Australien eller så!"). Det främsta argument de framförde var att det vanliga passet inte vore giltigt ID om den yttre ytan vore så mycket som skrapad! ("Och så är ju ID-kortet mycket mindre och smidigare att ha i plånboken! Och du kan resa på det inom hela EU!")

Dum som jag är lät jag mig övertalas att köpa detta 50 kr dyrare alternativ. Visst, det är mindre och smidigare, men jag brukar ändå aldrig bära ID-handlingar på mig, utom då jag skall hämta ut paket.

Men det måste väl ändå vara BS att pass inte vore giltigt som ID pga slitage på pärmarna? Om så vore fallet, varför inte tillverka dem i ett något motståndskraftigare material än kartong?

Men jag fattar, 50 kronor är ändå 50 kronor, och polisens girighet känner ingen gräns... (suck)
Citera
2020-03-07, 02:27
Medlem
HarryHotters avatar
Nja, det var nog av ren välvilja de ville informera dig om möjligheten till det nationella ID-kortet.

Eftersom det förekommer en del falska pass så är kraven på att de skall vara oskadade relativt höga. Använder man det ofta så slits det mer, och håller kanske inte i 5 år. Dessutom är ett pass mer stöldbegärligt än ett ID-kort, pga att det är högvaluta hos terrorister och andra oönskade element.

Det nationella ID-kortet gäller som resehandling inom Schengen, i praktiken accepteras det nog inom hela EU. Men det går inte att använda för att resa in i EU från t.ex Afghanistan, Nordkorea, Iran och andra länder som har restriktioner, och blir därför inte så intressant att stjäla eller förfalska i dessa kretsar.

Jag har både pass och nationellt ID-kort, passet för internationella resor och ID-kortet för resor inom EU. Inom Sverige legitimerar jag mig med körkortet.
Citera
2020-03-07, 03:31
Medlem
Nu har jag ju inget körkort (på förfrågan vägrar trafikverket utfärda körkort utan behörigheter!) så för mig står det mellan pass och nationellt ID. Men jag har svårt att se hur det skulle vara en fördel för mig att välja det senare, bortsett möjligen från storleken. Och jag har ännu svårare att förstå varför polisen framhärdar i att utfärda pass med omslag i ett material som de själva, indirekt, medger vara undermåligt!

(I min barn- och ungdom hade passen ett omslag av tålig, svart plast. Varför övergavs det?)
Citera
2020-03-08, 21:20
Medlem
HarryHotters avatar
Du har ju ett alternativ till - ett ID-kort som utfärdas as Skatteverket. Kostar 400:-. Det skulle ju motsvara ditt förslag om "körkort utan behörighet". Det är en fullvärdig nationell ID-handling.

https://skatteverket.se/privat/folkb...f80002591.html
Citera
2024-12-07, 10:13
Medlem
Pass kostar 500:- görs hos snuten.
Nationellt id-kort 400:- görs hos snuten.
ID-kort 400:- görs hos skatteverket.

Varför väljer man id-kort hos skatteverket när ett nationellt id kostar lika mycket men ger mervärde?
Citera
2024-12-07, 10:18
Medlem
Du kan inte aktivera mobilt BankID med skatteverkets id heller, då det saknar chip och qrkod som nationellt id har.
Citera
2024-12-07, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Pass kostar 500:- görs hos snuten.
Nationellt id-kort 400:- görs hos snuten.
ID-kort 400:- görs hos skatteverket.

Varför väljer man id-kort hos skatteverket när ett nationellt id kostar lika mycket men ger mervärde?

Du kan ha båda. Skulle du tappa den enda legitimationen du har så uppstår problem när du skall beställa ett nytt. Så, har du inte svenskt körkort, skaffa både fån Skatteverket och varianten som Polisen erbjuder!

Sedan förvarar du lämpligen det ena hemma, det andra i plånboken.
Citera
2024-12-07, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Du kan ha båda. Skulle du tappa den enda legitimationen du har så uppstår problem när du skall beställa ett nytt. Så, har du inte svenskt körkort, skaffa både fån Skatteverket och varianten som Polisen erbjuder!

Sedan förvarar du lämpligen det ena hemma, det andra i plånboken.

Om han har både Pass och NID är det ju lite overkill att ha Skatteverkets ID också?
Citera
2024-12-07, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Om han har både Pass och NID är det ju lite overkill att ha Skatteverkets ID också?

Visst, ville bara tydlig med att minst två bör man ha, vilka spelar mindre roll, men ett bör vara polisens variant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in