Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-10, 22:05
  #1
Medlem
Rickuzs avatar
Jag är en gruvarbetare som har kört bergbil i LKABs underjordiska gruvor i ca 2 år nu. Trivs jäkligt bra med detta, men jobbet för min entreprenör har tagit slut, och därför är jag tillfälligt arbetslös.

Jag har dock goda referenser och nu jag jag sugen på gruvarbete i Australien.

Har hört att dom har ganska "hårda" arbetstider inom gruvbranchen där borta. Det vanligaste schemat är att jobba två veckor på rad + ledig 7 dagar. Detta låter dock som en riktig dröm för mig eftersom att jag älskar att arbeta! Dessutom är jag sugen på att flytta dit.

Någon som vet hur jag ska bära mig åt och vart jag kan vända mig för att få tag på jobb där? Har provat söka lite på Google, men hamnar bara på villovägar.
Citera
2016-01-10, 22:32
  #2
Medlem
TarzansFarsas avatar
Låter spännande. Men jag kan säga att det kan bli skyhöga temperaturer i en gruva i Australien så det måste du vara beredd på. Att kunna arbeta i höga temperaturer vill säga.
Citera
2016-01-10, 23:02
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickuz
Jag är en gruvarbetare som har kört bergbil i LKABs underjordiska gruvor i ca 2 år nu. Trivs jäkligt bra med detta, men jobbet för min entreprenör har tagit slut, och därför är jag tillfälligt arbetslös.

Jag har dock goda referenser och nu jag jag sugen på gruvarbete i Australien.

Har hört att dom har ganska "hårda" arbetstider inom gruvbranchen där borta. Det vanligaste schemat är att jobba två veckor på rad + ledig 7 dagar. Detta låter dock som en riktig dröm för mig eftersom att jag älskar att arbeta! Dessutom är jag sugen på att flytta dit.

Någon som vet hur jag ska bära mig åt och vart jag kan vända mig för att få tag på jobb där? Har provat söka lite på Google, men hamnar bara på villovägar.

Gruvindustrin är inte öppen för utlänningar som kommer till Australien. Förutom att man generellt inte får arbeta ( mer än plocka frukt och liknande ), så är det inte bara att flytta dit. De ge inte uppehållstillstånd eller arbetstillstånd.
Citera
2016-01-10, 23:07
  #4
Medlem
Rickuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TarzansFarsa
Låter spännande. Men jag kan säga att det kan bli skyhöga temperaturer i en gruva i Australien så det måste du vara beredd på. Att kunna arbeta i höga temperaturer vill säga.
Har spenderat mycket tid nere på 1200 meters djup, där lufttemperaturen brukar vara över 25 grader. Till råga på det så har jag ibland kört med trasig air-condition. Detta och värmen från motorn gjorde att temperaturen i hytten var en bra bit över 30 grader, men det var inget större problem för mig. Gruvorna i Australien består av öppna dagbrott, så där kör man ovan jord under stekande solsken Förmodligen ännu varmare än det jag varit med om, men det är som sagt inget bekymmer.

Det stora bekymret är hur jag ska få tag på rätt kontaktperson. Vet inte ens vart jag ska börja.

Kan tillägga att jag inte äger någonting här i Sverige. Ingen bostad, inga möbler, ingen bil, ingenting.. Är fri som en fågel och kan sticka redan i morgon.

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Gruvindustrin är inte öppen för utlänningar som kommer till Australien. Förutom att man generellt inte får arbeta ( mer än plocka frukt och liknande ), så är det inte bara att flytta dit. De ge inte uppehållstillstånd eller arbetstillstånd.
Aj aj då, det var ju tråkigt att höra. Snacka om käppar i hjulen. Järnspett i hjulen t.o.m

Trodde att man kunde jobba där inom vilket område som helst, så länge man har den erfarenhet och utbildning som krävs. Att företaget fixar dom papper man behöver. :/
__________________
Senast redigerad av Rickuz 2016-01-10 kl. 23:10.
Citera
2016-01-10, 23:35
  #5
Medlem
Gruvorna där borta går väl förövrigt dåligt?
Citera
2016-01-10, 23:57
  #6
Medlem
Rickuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temp.User
Gruvorna där borta går väl förövrigt dåligt?
Tvärtom. Australiens och Brasiliens produktion av järnmalm slår hårt mot LKAB nu. Under en månad producerar Australien lika mycket som LKAB gör på ett helt år.

Den mängden dom tillverkar är även en av orsakerna till att järnmalmspriserna sjunkit och att Northland gick i konkurs.

Man skulle kunna säga att Australien (och även Brasilien) håller på att äta upp hela marknaden.
Citera
2016-01-11, 02:54
  #7
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Jag vet inget om hur det faktiskt är att arbeta i gruvor där nere eller hur stor efterfrågan på arbetskraft är (för några år sedan var det väldigt hög efterfrågan ute i obygden enligt vad jag läste då, men mycket kan ha förändrats). Det jag kan bidra med är att om du är svensk medborgare och under 31 år gammal så kan du ansöka om ett working holiday visum. Visumet ger dig rätt att bo i Australien i upp till ett år och att arbeta inom vissa industrier, inklusive gruvindustrin, upp till sex månader hos en och samma arbetsgivare.

https://www.border.gov.au/Trav/Visa-1/417-
Citera
2021-10-17, 15:35
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickuz
Jag är en gruvarbetare som har kört bergbil i LKABs underjordiska gruvor i ca 2 år nu. Trivs jäkligt bra med detta, men jobbet för min entreprenör har tagit slut, och därför är jag tillfälligt arbetslös.

Jag har dock goda referenser och nu jag jag sugen på gruvarbete i Australien.

Har hört att dom har ganska "hårda" arbetstider inom gruvbranchen där borta. Det vanligaste schemat är att jobba två veckor på rad + ledig 7 dagar. Detta låter dock som en riktig dröm för mig eftersom att jag älskar att arbeta! Dessutom är jag sugen på att flytta dit.

Någon som vet hur jag ska bära mig åt och vart jag kan vända mig för att få tag på jobb där? Har provat söka lite på Google, men hamnar bara på villovägar.
/sök på engelska och fråga efter eller om det finns svenskar där som kan hjälpa dig och hitta? fråga turistguider och ambassaden om adresser, arbetsförmedlingar, eller föreningar där, du kan väl chatta med folk som bor där?
Citera
2021-10-19, 15:05
  #9
Medlem
Meanderbetraktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickuz
Jag är en gruvarbetare som har kört bergbil i LKABs underjordiska gruvor i ca 2 år nu. Trivs jäkligt bra med detta, men jobbet för min entreprenör har tagit slut, och därför är jag tillfälligt arbetslös.

Jag har dock goda referenser och nu jag jag sugen på gruvarbete i Australien.

Har hört att dom har ganska "hårda" arbetstider inom gruvbranchen där borta. Det vanligaste schemat är att jobba två veckor på rad + ledig 7 dagar. Detta låter dock som en riktig dröm för mig eftersom att jag älskar att arbeta! Dessutom är jag sugen på att flytta dit.

Någon som vet hur jag ska bära mig åt och vart jag kan vända mig för att få tag på jobb där? Har provat söka lite på Google, men hamnar bara på villovägar.

Så som redan skrivits här i tråden är det numera besvärligt att söka jobb i Australien Jag hoppas att du är yngre än 47, eftersom jag blev medvetliggjord om den åldersgränsen när jag för några år sedan sökte jobb där som skollärare.

Om du har tid och råd att åka dit ner och bo som turist medan du viftar med dina meritpapper kan det hjälpa. (Jag känner en som fick programmerarjobb på det viset.) Oavsett hur du sedan lyckas, vill jag i så fall se den roadmovie som baseras på dina erfarenheter.
__________________
Senast redigerad av Meanderbetraktaren 2021-10-19 kl. 15:08.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback