Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-11-11, 03:31
  #1
Medlem
benjas avatar
Tjenare!

innan jag börjar så vill jag säga att jag har sökt efter detta men det var inte det lättaste att söka på i det här forumet med tanke på att mycket verkar handla om just träningsscheman.. men för att komma till ämnet

Jag har nu det senaste med tanke på att jag är arbetslös börjat träna på gym för att gå från spinkig till relativt normalbyggd
Efter att ha läst här en del på forumet har jag sett att mycket verkar handla om vilket schema man tränar efter och att träningsscheman verkar vara guds gåva till alla gymmare och om man har ett dåligt schema kommer man att dö!

Själv tycker jag inte att det e speciellt roligt att gå på gymmet förutom dom gångerna man ser att man ökat och känner sig otroligt manlig, därför så blir det inte att jag har speciella dagar jag går till gymmet utan jag gör allt på ren instinkt. Det känns mycket friare att gå till gymmet byta om och när man väl kommer ut så tränar man det som man inte tränat på ett tag.

men för att iaf komma till min stora fråga! Behöver man verkligen ett träningsschema som man måste gå efter hela tiden?
Jag är på gymmet beroende på vecka 2-4 ggr/veckan och trivs väldigt bra med att ha valmöjligheten av att kunna välja och vraka mellan vad jag ska träna

Sen till en annan liten fråga jag har som jag kan klämma in här så jag slipper starta en ny tråd Det är så att när jag ska träna vader så kan jag inte träna dom på stora vikter! vi har en maskin där man står upp och har vikterna på axlarna och en där man sitter ner som på en stol och har knäna under vikterna om ni förstår? på den sistnämnda kan jag högst ha på 25 kg annars så börjar min vänstra vad att krampa nått infernaliskt! någon som vet vad detta kan bero på?

nu får vi se om någon orkar läsa igenom allt detta Är inte så bra på att formulera mig men jag hoppas att ni förstår vad jag försöker säga!
Citera
2005-11-11, 06:16
  #2
Medlem
Jeremiess avatar
Klart att du ska ha ett schema att träna efter. Risken är annars stor att du får en obalans mellan de olika musklerna. Det gäller att ha diciplin när du tränar och inte springa runt i gymmet och flumma.

När det gäller vaderna så antar jag att du bara är klen.
Citera
2005-11-11, 11:32
  #3
Medlem
Det finns folk som tävlat i Mr Olympia som tränat rent instinktivt, utan något schema att tala om annat än när det gäller maten. Så visst sjutton går det - om man har bra instinkter vill säga!

Problemet är annars att de muskler och övningar man instinktivt tycker är roligast förmodligen inte är de man behöver träna mest. Det är snarare (med stor sannolikhet) de övningar man tycker illa om och man är dålig på som är mest nyttiga för en. Benen är ju ett klassiskt exempel här - många tycker väldigt illa om att träna ben, prioriterar därmed inte benen och får följdaktligen dåliga ben, vilket i sin tur gör det ännu tråkigare att träna ben, o.s.v. En ond cirkel. Så för att upprepa: har du bra instinkter och kan lyssna på kroppen så är instinktiv träning bra. Har du dåliga instinkter så är instinktiv träning inte så bra. Då bör man snarare tvinga sig själv att följa en sorts schema (som sedan blir instinktivt när man vant sig).
Citera
2005-11-11, 12:27
  #4
Medlem
benjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist
Det finns folk som tävlat i Mr Olympia som tränat rent instinktivt, utan något schema att tala om annat än när det gäller maten. Så visst sjutton går det - om man har bra instinkter vill säga!

Problemet är annars att de muskler och övningar man instinktivt tycker är roligast förmodligen inte är de man behöver träna mest. Det är snarare (med stor sannolikhet) de övningar man tycker illa om och man är dålig på som är mest nyttiga för en. Benen är ju ett klassiskt exempel här - många tycker väldigt illa om att träna ben, prioriterar därmed inte benen och får följdaktligen dåliga ben, vilket i sin tur gör det ännu tråkigare att träna ben, o.s.v. En ond cirkel. Så för att upprepa: har du bra instinkter och kan lyssna på kroppen så är instinktiv träning bra. Har du dåliga instinkter så är instinktiv träning inte så bra. Då bör man snarare tvinga sig själv att följa en sorts schema (som sedan blir instinktivt när man vant sig).

Jag tycker ju helt klart axlar och bröst är det tråkigaste! Men jag försöker träna dom så ofta som det går också så det är inte så att jag försöker fly dom! Men ibland går det kanske 3 dagar mellan att jag tränar dom och ibland går det 1½ vecka, spelar det någon roll egenltigen?
Citera
2005-11-11, 21:32
  #5
Medlem
thebandits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benja
Jag tycker ju helt klart axlar och bröst är det tråkigaste! Men jag försöker träna dom så ofta som det går också så det är inte så att jag försöker fly dom! Men ibland går det kanske 3 dagar mellan att jag tränar dom och ibland går det 1½ vecka, spelar det någon roll egenltigen?

Bröst tråkigt!?? Det var första gången jag hörde det...
Citera
2005-11-12, 13:30
  #6
Medlem
benjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit
Bröst tråkigt!?? Det var första gången jag hörde det...


Det är ju tråkigt för att jag är så klen i brösten
Citera
2005-11-12, 13:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benja
Det är ju tråkigt för att jag är så klen i brösten

Byt övningar kanske så blir dom "roligare", men jag vet inte hur du tränar brösten..
Citera
2005-11-12, 23:18
  #8
Medlem
thebandits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benja
Det är ju tråkigt för att jag är så klen i brösten

Äsch det köper jag inte, bröst är ju jättelätt att öka i!
Citera
2005-11-13, 03:01
  #9
Medlem
benjas avatar
alltså jag vet itne vad alla övningar heter nät jag tränar bröst samt att jag inte har något direkt träningsschema så jag tränar ju olika övningar varje gång.. Oftast blir det väl vanlig bänk, sne bänk i smith maskinen, sen en maskin som är som bänk fast man sitter upp istället (?), ligga ner på bänk med hantlar samt för att träna undre bröst så drar jag typ i två linor som sitter fast uppe neråt

Som ni märker så har jag inte den blekaste av vad jag ska kalla allt detta men jag hoppas ni förstår

förövrigt så tar jag bara 40 kg i vanlig bänk och jag tycker det är väldigt pinsamt att göra det när alla mina kompisar tar 20 kg mer än mig... jag blir inte alls motiverad till att träna det...
Citera
2005-11-13, 03:02
  #10
Medlem
benjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du vet!
Byt övningar kanske så blir dom "roligare", men jag vet inte hur du tränar brösten..


ge mig gärna tips på vad jag kan byta till för övningar
Citera
2005-11-13, 09:18
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benja
ge mig gärna tips på vad jag kan byta till för övningar

Många övningar blir det, kör inte så många övningar. Jag kör bänk,snehantelpress och dips när jag kör bröst + någon triceps övning efter, testa att dra ner på antalet övningar. Sen är jag säker på att du tar mer än 40kg, testa några veckor att när du ska köra bänkpress så tryck ihop skulderbladen när du ligger så du kopplar bort så mycket det bara går av axlarna.
Citera
2005-11-13, 12:12
  #12
Medlem
Fem övningar för bröstet?

Det är en förhållandevis enkel muskelgrupp att träna. Jag föreslår att du tar en övning och tränar den ordentligt istället för att springa runt på det där sättet. Förslagsvis bänkpress, hantelpress eller sned bänkpress.

Det är viktigare att variera antalet set/repetitioner/tempo/vila mellan set än att hålla på och byta övningar hela tiden, för ur muskelns synvinkel är det ingen större skillnad mellan olika övningar - de arbetar på samma sätt ändå. Allt snack om att muskler måste tränas ur en miljon "vinklar" är nonsens.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback