Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-10, 19:49
  #1
Medlem
Såhär är det att jag har sedan unga år fått någon slags allergisk reaktion vid förtäring av bland annat mjölk(även laktosfri sort), ost, vissa sorters bröd och pizza. Har sökt runt på internet men inte hittat någon förklaring till reaktionen och inte heller någon annan som upplev detta fenomen. Så mitt sista hopp om en förklaring om vad som kan ligga bakom det blir då flashback.

Upplevde detta så sent som idag då jag på bakfyllan glömde bort min "allergi" och fick för mig att käka pizza.

Cirka en timma efter att pizzan ätits upp kom reaktionen. Det börjar med att salivproduktionen i munnen ökar något enormt. När det är som värst kan jag i princip sitta med öppen mun och låta salivet rinna konstant. Sedan kommer allt som oftast en hicka som kan hålla sig i drygt en timma, ibland längre. Det känns också som att halsen svullnar igen en aning.

Det sista symptomet, det värsta av dem alla är smärtor i bröst och rygg. Jag skulle beskriva det som att två knivar trycks in i kroppen, en i bröstet och en ryggen. Ibland blir det så smärtsamt att det blir svårt att stå upp men det är sällan.Smärtan från "Knivhuggen" håller sig i 10-20 sekunder för att sedan avta i ungefär samma tid. Denna procedur upprepas i allt från 30 minuter till 90 minuter.

Som nämnt ovan brukar den värsta reaktionen pågå mellan 30 och 90 minuter. När det värsta "knivhuggen" avtagit och kroppen gjort av med allt saliv blir jag helt utmattad i ett par timmar efteråt. Kan ligga på soffan och det känns som om jag kört det hårdaste träningspasset i hela mitt liv, munnen blir snustorr ett bra tag framöver oavsett hur mycket vatten jag häller i mig.

Det är alltså denna allergireaktion jag hoppas kunna reda ut några frågetecken kring. Det uppkommer som jag skrivit ovan om jag får för mig att dricka vanlig mjölk men också den laktosfria varianten, när jag käkar ost på till exempel en macka, när jag käkar baguetter man köper i affären som man värmer själv i ugnen och när jag äter pizza.

Någon flashbackare som förstår vad jag babblar om och kanske rent av har råkat ut för liknande reaktioner?
Citera
2016-01-10, 19:55
  #2
Medlem
Du har inte funderat över magsår/gastrit? Låter ganska likt! I synnerhet eftersom du får det av fet mat och efter måltiden.
Citera
2016-01-10, 21:17
  #3
Medlem
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mj%C3%B6lkallergi

Låt bli mjölk då du inte tål det.
Citera
2016-01-10, 21:44
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sophora
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mj%C3%B6lkallergi

Låt bli mjölk då du inte tål det.

Här har man gått och grubblat länge på vad det kan vara och så är det troligen något så simpelt som mjölkallergi. Nu känner jag mig nästan lite dum. Men tack så mycket för hjälpen!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback