2016-01-11, 08:11
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Chang måste naturligtvis hyllas för detta. Hela Bonnierkoncernen borde pudla skiten ur sig istället för att skylla på polisen.

Jo det är en stor fjäder i hatten för han och någon som bör hyllas speciellt nu eftersom han genom sitt agerande är tämligen körd för jobb i "mainstream" media.
Citera
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyheterIdag
Om jag får gissa lite försiktigt så börjar DN/Expressen ana lite vad jag har för planer för morgondagen, eller i vart fall veckan som kommer... http://www.expressen.se/nyheter/dn-a...a-overgreppen/

Mvh Chang
Jepp, även Hannes Nelander på Expressen verkar vara inne på att DN har mörkat.

Citat:
Hannes Nelander
‏@HannesNelander

När man läser Nyheter idag är det svårt att inte se hela händelsen som en stor skandal för både DN och Polisen.

https://twitter.com/HannesNelander
Citera
Medlem
Midus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Det finns något djupt antifeministiskt att dölja, eller i alla fall inte gå till botten med en sådan här händelse. Att DN och polisen prioriterat bort kvinnors behov och säkerhet för rädslan av att situationen kan användas av främlingsfientliga krafter är helt förkastligt. Detta blir lika galet som när media undvikit att beskriva hur judar i Malmö varit utsatta för att skydda en annan skyddsvärd grupp.

Samtidigt lägger jag även skulden på det onyanserade muslimhatet som vuxit sig allt starkare. Utan detta hade det inte funnits anledning för medierna att försöka, om än felaktigt, utjämna situationen.

Utan muslimer i Europa hade problemet inte funnits från första början. Sluta försöka förskjuta verkligheten med ett andrahandsproblem som är en förutsägbar konsekvens.
Att DN fifflar är inget de ens själva döljer. Redan när PW tog över var denne tydlig med att det var agendasättande journalistik som gäller.
Säga vad man vill om DN, men de har inte förnekat vad de faktiskt håller på med vad gäller agendan.
Nu har de dock målat in sig i ett hörn, där två grupper som står lika högt på kränkthetsskalan går på kollisionskurs och DN är koordinator.
Citera
2016-01-11, 08:21
Medlem
-Elisabeth Massi Fritz advokat av syriskt ursprung förklarade på ett tydligt sätt i Svt nyheter i morse att det här handlar om män som aldrig sett en kvinna i kort kjol eller har en naturlig relation att tjejer kan festa på stan..förmodligen en aha-upplevelse för journalisterna.
Citera
2016-01-11, 08:22
Medlem
WordWarriors avatar
DN och övriga mainstream media vill störta oss alla i fördärvet med sina lögner och sitt maktmissbruk. Därför har de spelat ut sin roll. Alternativmedia har nu visat att DN (och därmed all PK-media) är en koloss på lerfötter. De trasslar sig desperat allt djupare in i sina lögner. Detta är en kamp David mot Goliat. Ni vet vem som vann...

Äckliga jävla journalistsvin!

Cred till Nyheter Idag och Chang Frick!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jepp, även Hannes Nelander på Expressen verkar vara inne på att DN har mörkat.

https://twitter.com/HannesNelander
Återstår att se om han får skriva det i tidningen dock.
Citera
Medlem
Skriuws avatar
Citat:
Thank you for proving my point. I rest my case!
Rest your case, en god muslim som är snäll ska trumfa en miljon som inte är det? Islam är ingen trevlig religion, påskiner man enbart vissa passager i Koranen så visst. Ska vi köra samma filosofi på Mein kampf också?

DN har mörkat, stat och polis likaså. DN har i flera år vetat om vad som pågår och ingen är längre hypnotiserad av islam irrläror, förutom du. DN är ingen svensks vän, vit som mörk.
Citera
2016-01-11, 08:27
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Jag blir förbannad att de försöker skjuta budbäraren. en nyhet blir inte mindre sann för att Nyheter Idag rapporterar om den. Jag kan hålla med om att nyhetsurvalet på Nyheter Idag är tendentiöst men om man är medveten om detta och använder Nyheter Idag endast som ett komplement till nyhetsrapporteringen från övriga media så är det inget problem. Det viktigaste är att relevanta och korrekta nyheter kommer till allmänhetens kännedom och att de presenteras på ett objektivt och sakligt sätt.

Chang Frick vann min respekt när han betonade i Ingrid och Conrads podcast att han var strikt nyhetsförmedlare. Tolkningen och slutsatserna lämnar Chang Frick till läsaren. Han värjde sig därför när programledaren Ingrid ville dra slutsatser om att tafsandet skulle ha ett samband med islam. Jag håller med honom om detta; tafsande är ju vanligt även i kristna länder i t.ex. Sydeuropa och beror troligtvis på en kombination av machokultur och dålig uppfostran. Chang Frick kritiserade andra alternativa medier för sin i vissa fall tendentiösa och förhastade nyhetsrapportering. Han har också tagit starkt avstånd från de hatiska påhoppen på Hanne Kjöller som kommit i kölvattnet efter hans artikel. Han har mer material om DN-skandalen som han dock vill få bekräftat innan han publicerar. Denna publicistiska noggrannhet hedrar honom.

De här hoten mot Kjöller och journalister är ett hot mot demokratin, man vill skrämma media av någon anledning, för det handlar inte längre om sakfrågan. På samma sätt vill man skrämma unga tjejer, för jag anser att det här omringarvåldet som tyvärr inte kommit fram förrän nu, hotar unga tjejers rörelsefrihet, och rätt att vistas på stan. Våldet mot kvinnor har alltid funnits, men det verkar bli värre. Jag förstår inte vad det är för tider vi lever i, när på ytan (?) anpassade män klagar på kriminellla män för deras beteende, och beter sig lika illa själva.

För att göra det enkelt, någon sa, det spelar ingen roll varifrån man kommer, eller vem man är, "en skitstövel är en skitstövel". Mer än så behöver inte sägas om detta, för de som angriper unga tjejer på stan, hotar journalister och beter sig svinigt både irl och på nätet är skitstövlar. Det behövs lagstiftning som biter på det här. Fri press och fri media är själva grundbulten för ett demokratiskt samhälle. Vad de upprörda knasbollarna inte förstår är att rädsla håller både media och polis i schack. De spär på den, när det som behövs är att minska.

Dessutom blir det kortslutning hos media och polis, inte alla, men en del, när "svaga" grupper i grupp ger sig på ännu svagare, för längst ned på skalan står den unga tjejen, ensamma kvinnan. Hon är oftast svagare än en man, det är den civiliserade fernissan som brutits upp nu, under lång tid, mitt framför våra ögon. Journalister, kvinnor och en del män, berättar om sin rädsla, unga tjejer. Det är för utbrett nu, vi måste mota det här i grind. Sådana här forum triggar de som lever på att hota folk.
Senast redigerad av IQ130 2016-01-11 kl. 08:31.
Citera
2016-01-11, 08:30
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Efter allt detta mörkande tror jag att är risken väldigt stor att en sådan företeelse kan bli pånyttfödelsen för fenomenet och skillnaden blir bara ett nytt namn, och ingen skillnad alls. För vem ska få definiera vad detta mindful betyder. Nej. Nu får det vara nog. Det ska helt enkelt beskrivas med det vanliga journalistiska metoderna; vad, var, när, vem, hur och varför.

Vad jag menar är att om medierna nu rapporterar mer objektivt och t.ex. tar upp problem såsom överrepresentation av kriminalitet eller fusk inom vissa befolkningsgrupper så måste vi som läsare också visa oss mogna. Vi ska använda informationen för hitta mekanismerna bakom överrepresentationen och lösa problemen tillsammans med gruppen ifråga. Informationen får inte missbrukas för att sprida fördomar och hat mot dessa grupper.

Oskyldiga individer i en grupp ska inte drabbas för att en del, oftast en minoritet, beter sig illa. Det gäller oberoende om gruppen ifråga är ensamkommande afghaner, journalister eller poliser. Jag tror alla tänkande individer kan hålla med om denna princip.
Senast redigerad av DickeFix 2016-01-11 kl. 08:33.
Citera
2016-01-11, 08:33
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Samtidigt lägger jag även skulden på det onyanserade muslimhatet som vuxit sig allt starkare. Utan detta hade det inte funnits anledning för medierna att försöka, om än felaktigt, utjämna situationen.

VARFÖR skulle medierna finna anledning för att "utjämna situationen"?

Vad är det som ger dem rätten, idén, tankarna om att deras uppgift är att tillrättalägga verklighetsbilden så den passar mot en fiktiv verklighet? Och därmed också frågan, gentemot vems fiktiva verklighet?

DN står inte bara med rumpan bar utan Kejsaren i svensk media under många år DN, står där helt naken.

Det var inte mer än så här.
Agendasättande journalistik a la Peter Wolodarski fungerar bara så länge agendan inte avslöjas.

" Du kan lura alla människor ibland, du kan till och med lura vissa människor hela tiden, men du kan inte lura alla människor hela tiden" PW.
Citera
2016-01-11, 08:35
Medlem
KejsareMings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorresnabel
Hur kan andra medier bortse från faktumet att nyheteridag publicerade sin artikel om händelsen och DN:s mörkning av den dagen FÖRE (Publicerad: 09-01-2016 23:41) DN "avslöjade" polisen (2016-01-10 19:15)? Om inte annat bör scoopet uppenbart tillskrivas nyheteridag?

I så fall är det väl klart som korvspad att artikeln är en panikåtgärd som dn nödgas skriva enbart för att rädda sitt eget skinn? Den rimligaste förklaringen att andra medier väljer att inte rapportera om detta är att de också fått informationen och tog samma beslut som dn (psykologen i artikeln hävdar att han kontaktat flera tidningar). Istället för att granska uppstod blixtsnabbt ett konsensus inom msm att polisen ensam skulle ställas på skampålen, varför kasta sten i glashus...

Exakt, hade samma tankar när jag läste DN's artikel nyss. De upprepar dessutom flera gånger i artikeln att det är "DN som kan avslöja" hur saker och ting står till medan Frick kallas lögnare och slaskmedia på Twitter.

Oerhört otäckt beteende.
Citera
2016-01-11, 08:35
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Vad jag menar är att om medierna nu rapporterar mer objektivt och t.ex. tar upp överrepresentation av kriminalitet inom vissa befolkningsgrupper så måste vi som läsare också visa oss mogna. Vi ska använda informationen för hitta mekanismerna bakom överrepresentationen och lösa problemen tillsammans med gruppen ifråga. Informationen får inte missbrukas för att sprida fördomar och hat mot dessa grupper.

Oskyldiga individer i en grupp ska inte drabbas för att en del, oftast en minoritet, beter sig illa. Det gäller oberoende om gruppen ifråga är ensamkommande afghaner, journalister eller poliser. Jag tror alla tänkande individer kan hålla med om denna princip.

Det enkla i den där kråksången är liksom utan en jävla massa massinvandring = inte så jävla mycket problem som av denna sorten. Oavsett nu om 9 av 10 invandrare är bra skit så är 1 av 10 dålig skit. Sådana här problem finns typ inte i Japan för de har ingen massinvandring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in