Citat:
Ursprungligen postat av
VitruvianskeMannen
Expressen kör damage-control och kommenterar det som många kan läsa i alternativa media, att DN gick ut med detta först efter att Nyheter Idag avslöjat mörkläggningen:
http://www.expressen.se/nyheter/dn-a...a-overgreppen/
Sajten Nyheter Idag, med kopplingar till SD, anklagar tidningen för att själva försöka mörka nyheten.
Dagens Nyheter kunde på söndagen berätta att polisen mörkade ett stort antal övergrepp mot unga kvinnor som begåtts på musikfestivalen "We are Sthlm". Tidningens granskning visar att flera interna larmrapporter inom polisen tystats ner.
Hävdar att DN mörkat
Samtidigt anklagar sajten Nyheter Idag - som anses stå Sverigedemokraterna nära och vars medgrundare Chang Frick har varit medlem i SD och skrev på Politiskt Inkorrekt, hatsajten Avpixlats föregångare - Dagens Nyheter för att själva ha tystat ner rapporteringen.
Notera ordet "samtidigt". Äckligt. Och sen gör man så mycket man kan för karaktärsmörda Chang Frick.
Jag blir förbannad att de försöker skjuta budbäraren. en nyhet blir inte mindre sann för att Nyheter Idag rapporterar om den. Jag kan hålla med om att nyhetsurvalet på Nyheter Idag är tendentiöst men om man är medveten om detta och använder Nyheter Idag endast som ett komplement till nyhetsrapporteringen från övriga media så är det inget problem. Det viktigaste är att relevanta och korrekta nyheter kommer till allmänhetens kännedom och att de presenteras på ett objektivt och sakligt sätt.
Chang Frick vann min respekt när han betonade i
Ingrid och Conrads podcast att han var strikt nyhetsförmedlare. Tolkningen och slutsatserna lämnar Chang Frick till läsaren. Han värjde sig därför när programledaren Ingrid ville dra slutsatser om att tafsandet skulle ha ett samband med islam. Jag håller med honom om detta; tafsande är ju vanligt även i kristna länder i t.ex. Sydeuropa och beror troligtvis på en kombination av machokultur och dålig uppfostran. Chang Frick kritiserade andra alternativa medier för sin i vissa fall tendentiösa och förhastade nyhetsrapportering. Han har också
tagit starkt avstånd från de hatiska påhoppen på Hanne Kjöller som kommit i kölvattnet efter hans artikel. Han har mer material om DN-skandalen som han dock vill få bekräftat innan han publicerar. Denna publicistiska noggrannhet hedrar honom.