Angående DN:s medvetna mörkläggning av sexuella massövergreppen på tonårsflickor säger Dagens Nyheters redaktionschef Caspar Opitz så här:
Citat:
– Uppgifterna om att DN skulle ägna sig åt mörkläggning är lögnaktiga: en så viktig sak som att unga kvinnor utsätts för systematiska övergrepp är en självklar nyhet för DN att rapportera om.
Citat:
– Ja, det kom i augusti ett tips till vår ledarredaktion om att det skett en rad systematiska ofredanden på festivalen. Tipset kom från en källa som ville vara anonym. Vi tog det på stort allvar, hade kontakt med källan och försökte gå vidare med tipset, men misslyckades med att få det bekräftat.
Citat:
– Vi får hundratals tips till redaktionen varje dag. Vi sållar bland dem, kontrollerar de som är mest trovärdiga, ägnar lång tid åt vissa, prioriterar bort andra. Kvaliteten på tips varierar stort. I det här fallet gjordes ett antal samtal och kontroller, men eftersom vi inte nådde en bekräftelse så blev det ingen artikel. Det fanns till exempel uppgifter i det tips vi fick om att väldigt många personer hade gripits, som vid en kontroll inte visade sig stämma.
– Påståenden om att vi medvetet avstått från att publicera något som vi visste hade inträffat är osanna.
Enligt Caspar Optiz är systematiska övergrepp är en självklar nyhet för DN att rapportera om. Vidare erkänner Optiz att man fått kontakt med "polispsykologen": Vi tog det på stort allvar, hade kontakt med källan och försökte gå vidare med tipset, men misslyckades med att få det bekräftat. Optiz hävdar att de gjordes ett antal samtal och kontroller men eftersom de inte nådde en bekräftelse så blev det ingen artikel.
Hanne Kjöller säger i ett inspelat telefonsamtal med källan (polispsykolgén) så här:
Citat:
– Jag sa att redaktören på Stockholmsredaktionen gick inte igång på det här tipset. Och jag lämnade två tips samma dag och det ena gick hon igång på, jag kommer ens inte ihåg vad det var, förklarar Kjöller i telefonen.
Enligt polispsykologen blev han kontaktad av Hanne Kjöller:
Citat:
– Igår kontaktade Hanne Kjöller mig igen på grund av händelserna i Tyskland och sade hon fått en klump i magen och skruvade på sig då jag frågade varför hon aldrig kontaktade polisen och skrev en artikel, säger han.
Han säger att Kjöller hävdar att hon aldrig fick tag i polisen, därför blev det ingen artikel i Dagens Nyheter. Men han säger också att han har fått en annan förklaring, att Kjöller även ska förklarat i telefon för honom att “Stockholmsdelens redaktör tog över caset och hon ansåg att detta var SD-fabrikationer”.
– Hon sa att hennes redaktör sagt SD-fabrikationer eller SD-falsarier, något sånt var det. Just den detaljen minns jag väl, betonar han.
Hanne Kjöllers ord står i skarp kontrast mot Caspar Opitz version om varför DN ignorerade rapportering om de sexuella massövergreppen mot unga tonårsflickor.
Varför ljuger redaktionschef Caspar Ortiz? Varför fortsätter DN medvetet att ljuga om mörkläggningen av deras uteblivna rapporterning?