2016-01-10, 23:50
Medlem
Expressens Bonniersrubrik är att DN är hjälten:

"Festivalövergrepp mörkades av polis
Avslöjas av DN • Polisen: "Vi vågar ibland inte säga som det är"

Samtidigt är det just den mediepolitiska eliten som piskat, polis, varandra och allmänheten att tala och tycka "rätt". Det är tex idag förbjudet att registrera etnisk härkomst bland grova kriminella i våra fängelser. Tacka DN & co för det.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2016-01-10 kl. 23:52.
Citera
2016-01-10, 23:50
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ramrod
Kjöllers skuld eller inte i detta spelar inte någon roll, för ingen redaktör kommer att ta på sig detta för att rädda henne.
Men hon var ju redan i onåd på DN så detta ändrar inte på så mycket. Tvärtom får hon ju, om hon offras, ett utmärkt incitament att avslöja en massa skit om DN & svinen på Bonniers.
Det enda som jag ser skulle kunna hindra detta är ett extremt väl tilltaget avgångsvederlag med en tystnadsklausul.
Citera
2016-01-10, 23:52
Medlem
johannes111s avatar
Alla vill hitta syndabockar. Men vem är hjälten i det här? Chang? Psykologen?
Citera
2016-01-10, 23:53
Medlem
Expressens Niklas Svensson har fått en intervju med Dan Eliasson.

Citat:
– Kände jag till det här? Nej, jag har tagit del av det här sen eftermiddag, som de flesta andra har. Vad tänker jag göra med anledning av det här då? Nej, det är för tidigt att säga. Men en sak är säker: Jag kommer att se till att det här utreds, så vi får klarhet i vad det är som har hänt.

[...]

Är detta allvarligt?

– Ja, om det som påstås stämmer så är det allvarligt utifrån flera utgångspunkter. Vi kunde kanske ha förhindrat att flickor hade ofredats om vi hade pratat tydligare om det här. För det andra så är det naturligtvis inte vår roll att ta hänsyn i olika politiska hänseenden. Konsekvensneutralitet gäller också i myndigheters kommunikation.

Är ni konsekvensneutrala då?

– Vi ska vara det. Om det har varit ett problem tidigare? Jag vågar inte prata om polisens historia här. Men under det året som jag har varit med så har jag inte upplevt det som ett bekymmer, men jag får titta på det här och se om det finns anledning att vidta någon åtgärd.
http://www.expressen.se/nyheter/elia...tt-det-utreds/
Citera
2016-01-10, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist

Samtidigt är det just den mediepolitiska eliten som piskat, polis, varandra och allmänheten att tala och tycka "rätt". Det är tex idag förbjudet att registrera etnisk härkomst bland grova kriminella i våra fängelser. Tacka DN & co för det.
DN har täckning för sin rubrik.
Och ända vet vi att två av tre som sitter i våra fängelser inte har svenskt medborgarskap?
Citera
2016-01-10, 23:55
Medlem
mazdarikards avatar
Angående DN:s medvetna mörkläggning av sexuella massövergreppen på tonårsflickor säger Dagens Nyheters redaktionschef Caspar Opitz så här:

Citat:
– Uppgifterna om att DN skulle ägna sig åt mörkläggning är lögnaktiga: en så viktig sak som att unga kvinnor utsätts för systematiska övergrepp är en självklar nyhet för DN att rapportera om.

Citat:
– Ja, det kom i augusti ett tips till vår ledarredaktion om att det skett en rad systematiska ofredanden på festivalen. Tipset kom från en källa som ville vara anonym. Vi tog det på stort allvar, hade kontakt med källan och försökte gå vidare med tipset, men misslyckades med att få det bekräftat.

Citat:
– Vi får hundratals tips till redaktionen varje dag. Vi sållar bland dem, kontrollerar de som är mest trovärdiga, ägnar lång tid åt vissa, prioriterar bort andra. Kvaliteten på tips varierar stort. I det här fallet gjordes ett antal samtal och kontroller, men eftersom vi inte nådde en bekräftelse så blev det ingen artikel. Det fanns till exempel uppgifter i det tips vi fick om att väldigt många personer hade gripits, som vid en kontroll inte visade sig stämma.
– Påståenden om att vi medvetet avstått från att publicera något som vi visste hade inträffat är osanna.

Enligt Caspar Optiz är systematiska övergrepp är en självklar nyhet för DN att rapportera om. Vidare erkänner Optiz att man fått kontakt med "polispsykologen": Vi tog det på stort allvar, hade kontakt med källan och försökte gå vidare med tipset, men misslyckades med att få det bekräftat. Optiz hävdar att de gjordes ett antal samtal och kontroller men eftersom de inte nådde en bekräftelse så blev det ingen artikel.

Hanne Kjöller säger i ett inspelat telefonsamtal med källan (polispsykolgén) så här:

Citat:
– Jag sa att redaktören på Stockholmsredaktionen gick inte igång på det här tipset. Och jag lämnade två tips samma dag och det ena gick hon igång på, jag kommer ens inte ihåg vad det var, förklarar Kjöller i telefonen.

Enligt polispsykologen blev han kontaktad av Hanne Kjöller:

Citat:
– Igår kontaktade Hanne Kjöller mig igen på grund av händelserna i Tyskland och sade hon fått en klump i magen och skruvade på sig då jag frågade varför hon aldrig kontaktade polisen och skrev en artikel, säger han.
Han säger att Kjöller hävdar att hon aldrig fick tag i polisen, därför blev det ingen artikel i Dagens Nyheter. Men han säger också att han har fått en annan förklaring, att Kjöller även ska förklarat i telefon för honom att “Stockholmsdelens redaktör tog över caset och hon ansåg att detta var SD-fabrikationer”.
– Hon sa att hennes redaktör sagt SD-fabrikationer eller SD-falsarier, något sånt var det. Just den detaljen minns jag väl, betonar han.

Hanne Kjöllers ord står i skarp kontrast mot Caspar Opitz version om varför DN ignorerade rapportering om de sexuella massövergreppen mot unga tonårsflickor.
Varför ljuger redaktionschef Caspar Ortiz? Varför fortsätter DN medvetet att ljuga om mörkläggningen av deras uteblivna rapporterning?
Citera
2016-01-10, 23:55
Medlem
Det nämns i ett par artiklar att detta skall ha diskuterats i Radio Stockholm i höstas. Hittar dock ingen info om det. Någon som vet?
Citera
2016-01-10, 23:56
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Även om nu DN lyckas med sin vidriga agenda att kleta av sig skulden på polisen, uppbackad av övrig media. Så blir ju ändå effekten att polisen framöver kommer att rapportera mer sanningsenligt om invandrarbrott, därtill nu tvingade av media.

Ironin är helt makalös. För att rädda sig själv vänder DN hela medielogiken 180 grader.
Citera
2016-01-10, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist

Självklart, det kunde man räkna ut på förhand. Det är inte bara samma koncern, många tunga chefer och dragarnamn på DN numera kommer från Expressen - Wolodarski, Wiman, Schottan m fl - och på Expressen är den interna lojaliteten när det blåser i stort sett lag.
Citera
2016-01-10, 23:58
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sguelaiche
DN har täckning för sin rubrik.
Hur då?
De har ju vetat om detta sedan augusti, och 'avslöjar' det först nu, när Chang på Nyheteridag avslöjar det, på riktigt?

DN försöker rädda sitt eget skinn, förhoppningsvis går det åt helvete, och om Kjöller åker med så är det lika bra det med!
Citera
Medlem
brainoverflows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bearnspan
Men, håll käften din jävla kappvändare. Ska vi synas på ett kafe' ?
Har du någonsin läst en enda krönika av henne?
Citera
Medlem
tronpretendents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes111
Alla vill hitta syndabockar. Men vem är hjälten i det här? Chang? Psykologen?
I min bok, psykologen och polismannen "Lars". All heder åt Chang, men han bjöds in till ett redan dukat bord. Som oppositionell journalist vore det ett tjänstefel, såväl moraliskt som karriärsmässigt, att inte göra något med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in