2016-01-10, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Vilket skitsnack. Det dräller väl av media där man anonymt kan meddela vad man varit med om utan att hänga ut sig eller bli kallad rasist (om man nu tycker det är hemskt).

Vilket skitsnack på dig själv!

Länka ett exempel på media där detta anses okej av allmänheten att prata om våldtäktsstatistik och etnicitet?

FB kallas ju för "rasistsajt" av vanliga svenskar bara för att alla får komma till tals här och man kan diskutera sådana här grejer. I t.ex. mina barns skola så varnar de öppet för bl.a. flashback som rasistsajt! Sjuk åsiktscensur.
Citera
2016-01-10, 10:59
Medlem
veni.vidi.vomuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazdarikard
Varför publicerades Weirups analys öht? Uppgifterna i analysen är mycket anmärkningsvärda, av den art att de skadar arbetsgivaren. Weirups analys och formuleringar väcker ju bara frågor. Jag hajjade till direkt iaf. Har han handlat på eget bevåg, rent av kuppat igenom analysen? Eller följer han en agenda med direktiv uppifrån? Om senare gäller, omöjligt att det handlat om samma kvinnliga redaktör("SD-fabrikationer"-redaktören) från augusti som gett Weirups analys ett ok till publicering = självmord. En annan redaktör som jobbade i fredagskväll?

Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Hur tror ni DN kör Damage Control på detta? De håller käften och vägrar att kommentera det hela är vad jag tror de kommer att göra. Har man satt sig i skiten ska man ju inte gräva djupare. Lika bra att hålla tyst istället.

Förklaringen är att man lät Weirup skriva artikeln som "Damage Control", bättre att förekomma än förekommas.
Nu kan man påvisa att man själv redan har tagit tag i problemet internt och inte tagits med byxorna nere.
Om inte Nyheter Idag grävt fram saken hade Weirups artikel aldrig hänt.

Bra jobbat Nyheter Idag!
Citera
2016-01-10, 11:05
Medlem
duqus avatar
Har nämnts i andra trådar tidigare, det finns en blogg som skrev om detta den 16/8-2015, 2 stycken urklipp nedan:

Under årets festival anmäldes uppemot 300 anmälningar om sexuellt ofredande -och trakasserier under fem dagar, av dessa var 100% av offren/ målsägarna svenska tjejer. 95% av gärningsmännen var Afghaner – detta enligt säkerheten och polisen på plats.

Jag har varit med sedan starten av vad som idag är Europas största ungdomsfestival, som idag heter “We are Sthlm” (tidigare “Ung08”). Från år 2000 till 2012, under tolv års tid fick jag erfara denna rasism som allra starkast igen när hela Stockholm dras in till city för att gå på festival. Problematiken och rasismen var så utbredd och problematisk att vi under några år hade svårt att locka in Svenska ungdomar till den – killar som tjejer. Killarna utsattes för misshandel, rån och hot – tjejerna för sexuella trakasserier, våldtäkt(sförsök) samt kränkningar. Festivalen arbetade rätt hårt under dessa år med att locka tillbaka de svenska ungdomarna, där flera av deras föräldrar fått nog och inte släppte iväg sina barn. Endast på grund av den rasism de fick utstå för att de var Svenskar. Trots den extra tonvikt som lagts på vuxennärvaro, handplockandet av säkerhet och en personalkultur som arbetar hårt emot sexuella trakasserier, där vakter med invandrarbakgrund går i spetsen för att slå ner på denna rasism så sker det ändå

Källa: http://www.deogan.com/2015/08/16/fie...-trakasserier/

Poilsens skriverier från samma tidsperiod: https://polisen.se/Aktuellt/Nyheter/...-We-Are-Sthlm/

Jag noterar att de skrivande poliserna är samma som jagat "Bängan Lagerblad" (polis-imitatören) med blåslampa där en piketgrupp fångade upp snubben och körde ut honom i skogen:
(FB) Polisen frihetsberövar kritikern Bängan Lagerblad
Citera
2016-01-10, 11:07
Medlem
FittJannes avatar
Vad härligt för det vänsterfeministiska twitterdrevet att ständigt serveras importerad misogyni att sätta sina upphetsade griskäftar i. Synd att det oftast visar sig vara just importerat och därför inte i linje med nuvarande "journalistisk" trend. Man avvaktar hellre tills man har något matnyttigt, i stil med "manspreading", att rapportera om.
Citera
2016-01-10, 11:07
Medlem
Balaklava-RUs avatar
Övertala din gamla mamma eller släkting att säga upp prenumerationen och be din arbetsgivare att ej annonsera i dagspressen så förkortas deras PK-godhetscensurs dödskamp.

Vad en vanliga infödd svensk inte förstår eller vill inse är hur det är att leva med en genomsnittlig IQ på 68 d.v.s. hälften av somalierna har ändå lägre IQ, kombinera detta med en medeltida syn på barn och kvinnor och en dos islamskt förakt mot oliktänkande.

Citat:
Somalier har ett genomsnittligt IQ på 68. 9 av 10 är analfabeter. De vet inte hur en klocka fungerar och kan inte tolka bilder. De klarar inte ens av att tända en lampa eller spola en kran.

Läs mer om sambandet mellan IQ och levnadsstandard i olika länder nedan, Sverige IQ 101 Tyskland 102, Japan 105, Kenya 72, Etiopien 63, Somalia 68 o.s.v. Syrien 87, nästan som många av våra vanliga korkade WT.

https://sv.wikipedia.org/wiki/IQ_and_Global_Inequality
Senast redigerad av Balaklava-RU 2016-01-10 kl. 11:09.
Citera
2016-01-10, 11:08
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticsLTD
Vilket skitsnack på dig själv!

Länka ett exempel på media där detta anses okej av allmänheten att prata om våldtäktsstatistik och etnicitet?

FB kallas ju för "rasistsajt" av vanliga svenskar bara för att alla får komma till tals här och man kan diskutera sådana här grejer. I t.ex. mina barns skola så varnar de öppet för bl.a. flashback som rasistsajt! Sjuk åsiktscensur.
Jag tror vi är helt eniga om hur usel MSM är. Min poäng är att de utsatta har all möjlighet i världen att meddela vad dom varit med om. Om man inte gjort detta så är övergreppen knappast så allvarliga som många nu vill göra det till. I Köln har hundratals nu polisanmält och tysk media är på sin höjd marginellt bättre än den svenska.
Citera
2016-01-10, 11:15
Medlem
P4 Stockholm tog upp problemet med sexuella trakasserier på We are Sthlm-arrangemanget den 12 augusti. Konsertarrangörerna själva var måna om att saken skulle uppmärksammas. Det var alltså inga osäkra rykten. Det fanns poliser som ville #prataomdet, konsertarrangörerna ville #prataomdet o.s.v. DN hade alltså haft alla chanser i världen att gå vidare med det här om de bara velat. Men nu ville de inte.

Citat:
I tisdags startade We are Sthlm i Kungsträdgården med bland annat Zara Larsson som headliner. Det är en festival för unga mellan 13 och 19 år och brukar ha nästan 200 000 besökare. Där har arrangörerna nu blivit less på tafsande i publikhav och kränkande kommentarer.

Utbildar personal

Bland annat har alla som arbetar med festivalen utbildats i att fånga upp kränkning och besökare ska få lära sig om att sätta gränser.

– Det är klart att det hänger ihop, med vi har uppmärksammat att det är en problematik som vi måste ta tag i på ett väldigt aktivt sätt, säger Lisa Nilsson som jobbar med festivalen.
Vill få in fler anmälningar

Därför satsar festivalen i år extra för att få stopp på kränkningarna och för att få fler att anmäla.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6230414
Citera
2016-01-10, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Stockholmsredaktören ska vara en kvinna enligt artikeln i Nyheter Idag.

Huruvida hon varit redaktör på DN eller ej hittar jag inget om men hon erkänner ju utan omsvep att hon mörkar så mycket hon bara kan:

Men det gör vi och snacket om konsekvensneutralitet är ju bara nys i de här sammanhangen: jag tycker rakt av att journalistiken ska sträva efter att inte spä på främlingsfientlighet och det är uppenbart att vi ofta faktiskt går runt katten kring het gröt när vi kommer till så kallad förortsproblematik, säger hon.

I grund och botten anser Ulrika By att rapporteringen från det som händer i förorterna just nu inte ska skilja sig från annan rapportering, men menar att den gör det ändå. Hon ger två förklaringar.

- Det ena är att jag av egen erfarenhet vet att vi väljer bort historier och händelser som lätt kan användas i främlingsfientliga syften. Vi citerar inte allt vi hör och berättar inte allt vi ser, ofta för att vi kanske också är dåliga och osäkra på vad vi ser och hör, för vi kan inte tolka det.

Början på citatet från TMI:s intervju med Ulrika lyder i sin kontext så här:

Citat:
Ursprungligen postat av Ulrika By
Både som journalist och som privatperson uppfattar jag det som viktigt att reflektera över hur vi som den tredje statsmakten hanterar situationen. Vi har mycket läsarkontakt som går ut på att vi bara ”förskönar” och ”tycker synd om”, många förstår inte att vi faktiskt funderar. Men det gör vi och snacket om konsekvensneutralitet är ju bara nys i de här sammanhangen: jag tycker rakt av att journalistiken ska sträva efter att inte spä på främlingsfientlighet...

Det är väldigt typiskt att Ulrika By försöker få det att låta som om läsarna är litet smådumma och inte begriper den större bilden, inte har fattat att "snacket om konsekvensneutralitet är ju bara nys i de här sammanhangen". JO, det är många som har fattat redan innan man ringer eller mejlar DN att journalisterna lägger till rätta utifrån vad som ter sig taktiskt lämpligt för tillfället (och ibland fejkar rakt av), och det är precis detta man inte accepterar.

Det är f ö ovanligt att tunga journalister så här öppet säger att man gör urval utifrån vad som är politiskt och taktiskt lämpligt (och alltså inte bara ett utifrån att texten ska vara begriplig, upplysande eller läsbar) men det händer då och då. Britt Börjesson, adjunkt i journalistik i Göteborg (hon sysslar alltså med att utbilda nya journalister och att formulera kårens självbild) utryckte sig ovanligt tydligt för några månader sedan:

Citat:
Ursprungligen postat av Britt Börjesson
Professionell journalistik vaskar fram de uppgifter som är sanna och relevanta, sammanfattar och ger publiken en snabb och så vitt möjligt korrekt orientering om vad som hänt.

Det är för att få den tjänsten gjord som vi läsare vänder oss till journalistiken. Vill man verkligen veta mer, veta allt, värdera själv så är journalistiken värdelös, och skall så vara.

Irrelevant publicering har journalistiken lämnat bakom sig genom 1900-talets professionalisering av yrket. Det finns knappast någon anledning att återinföra den.

Detta skrevs för övrigt bara någon vecka efter händelserna under Zara Larssons konsert, och DN:s rengöringsinsats.

http://www.svt.se/opinion/article3237706.svt

(FB) Den stora tråden om den svenska journalistkåren.
Senast redigerad av HepCat-X 2016-01-10 kl. 11:22.
Citera
2016-01-10, 11:18
Medlem
Skriuws avatar
Det är dags att folk börjar maila DN, Aftonbladet och Expressens annonsörer och ställa frågan om varför företaget väljer att annonsera i tidningar som medvetet försöker förminska kvinnor vid våldtäkter, mörka att dessa sker samtidigt som svenska män skuldbeläggs. Är det något företagen verkligen ställer sig bakom, våldtäkt och rasism mot oskyldiga svenskar?

Material om hur det ligger till finns i obegränsade mängder, företagets namn kopplat till tidningsartiklar med länkar som förklarar faktalögnen, sprids lätt.

Behövs inte vinklas dessutom då den faktiska sanningen är tillräcklig.
Citera
2016-01-10, 11:20
Medlem
De ska vara jävligt tacksamma att det inte hände något i den här stilen under Priden samma månad - men det här var ju några veckor innan tillströmningen ökade ännu mer. Vi får se nästa år (edit: i augusti detta år).
Senast redigerad av HepCat-X 2016-01-10 kl. 11:24.
Citera
2016-01-10, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Jag tror vi är helt eniga om hur usel MSM är. Min poäng är att de utsatta har all möjlighet i världen att meddela vad dom varit med om. Om man inte gjort detta så är övergreppen knappast så allvarliga som många nu vill göra det till. I Köln har hundratals nu polisanmält och tysk media är på sin höjd marginellt bättre än den svenska.
Har de? Tänk dig att du är en skräckslagen 14-årig tjej som råkat ut för detta. Skulle du orka tjata på polisen att gå vidare med saken när de skyldiga anses vara "barn" som ändå inte kan straffas? Dessutom riskerar du att bli uthängd som "rasist" om du berättar vad du varit med om. Och så media som vägrar skriva om det. Vilket obeskrivligt äckligt land vi lever i.
Citera
2016-01-10, 11:26
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Detta publicerades alltså på Nyheter Idag sent en lördagskväll och har redan 1000+ delningar på Facebook. Detta kommer bli viralt. Hanne Kjöller kanske inte dyker upp på jobbet på måndag.
Allt som går emot det uppblåsta, självgoda DN, gläder mig.

Journalisterna i Stockholm är en liten introvert, hycklande klick, som inte törs göra något för att riskera sina små karriärer. Därför har det blivit så här. Och landsbygdsjournalisterna svassar osäker efter... det är bara för sorgligt alltihopa.

Förresten, grattis Nyheter Idag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in