Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Jag skulle önska en ny (och nedsättande) benämning av svenska s.k. journalister, då svenska s.k. journalister är avvikare. Journalister i andra jämförbara länder anser inte, att rapporterande journalister bör undanhålla väljarna information i syfte att påverka väljarna att "värna om" de "ideal", som journalisten (!) har valt.
Jag vet inte om man behöver en nedsättande benämning.
Desto mer information jag finner om den svenska journalistkåren, desto mer visar den att de inte bedriver journalistik utan ren och skär politisk opinionsbildning även utanför ledar- och opinionssidorna.
Den svenska journalistkåren liknar mer och mer ett gäng vänsterextrema politiker, som tillskansat sig oerhört samhällsviktiga funktioner och bedriver sin kampanj- och uppfostringsjournalistik ohämmat.
Att Internet givit medborgarna möjligheten att såga deras argument offentligt har dock förargat dessa smygpolitiker och därav den nu uppkomna näthatsdiskussionen.
Som sagt en nedsättande benämning behövs inte när en mer rättvisande benämning skulle vara
"s.k. journalister" eller
"smygpolitiker".
Jag förbereder två inlägg där ett kommer att handla om just näthatsdiskussionen och ett annat om vad debatten om Uppdrag Gransknings program om barnfattigdomen egentligen avslöjade.