2016-01-10, 19:28
Medlem
B0B0s avatar
Angående personer som sitter och skriver mord- och våldtäktshot till Kjöller: Jag tycker det skulle vara suveränt om alla kunde låta bli att börja mordhota någon på grund av det inträffade. Flashback beskrivs ständigt som "en toalett" av makthavare och mediepersoner, och det skulle i mitt tycke vara väldigt trevligt om användarna kunde motbevisa detta genom att i denna tråd i stället skriva genomtänkta inlägg där vi på ett så objektivt sätt som möjligt diskuterar det inträffade. Jag postar själv inte särskilt många inlägg på FB av just anledningen att det förekommer så mycket ogrundat hat mot personer i just fall som detta, så det vore ju kul om den här tråden kunde bli undantaget som inte bekräftar regeln.

I och för sig tvivlar jag på att en saklig diskussion ens kommer att hjälpa, då media under senaste tiden har börjat stämpla precis alla avvikande åsikter och kritik som "näthat", oavsett ifall de - likt mina inlägg i denna tråd hittills - inte har innehållit något hat mot någon alls. Men, tja, det är ju tanken som räknas!
Citera
2016-01-10, 19:29
Medlem
Det här blir kul. Jag fixar popcorn. Nu väntar vi på vad Chang har mer för material.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brainoverflow
Svar från DN nu:

Artikel

Frågor & svar

DN skyller på polisen
najs att de skyller p polisen
Citera
Bannlyst
Nu sitter Peter Wolodarski och gnuggar handflatorna mot varandra och hånflinar. Just nu är han uppe på min tv-skärm och när jag läser det här får jag lust att hoppa in i tv-apparaten och skaka om Wolodarski, skrika "vad fan håller du på med" så att det där äckliga självgoda flinet försvinner. Fy fan vad jag hatar den mannen!

Till Kjöllers försvar, även om jag tycker att hon har gjort helt fel, är ändå att hon vill förmodligen inte bli av med sitt jobb. Även om hon skulle vilja skriva om det här så kan hon för att då skulle hon bli sparkad.
DN är nog ta mig fan den värsta tidningen av de alla, tom. värre än Aftonbladet.
Citera
Medlem
Arthass avatar
Citat:
Svar från DN nu:

Artikel

Frågor & svar

DN skyller på polisen

Intressant. Nyheter idag hävdar att polisen och psykologen försökte få ut det i media, men refuserades och DN hävdar alltså att det är polisen som försökt dölja fakta och mörklägga. Att polisledningen skulle vilja "tysta ner" frågan har jag full förståelse då de leds av politiskt korrekta politruker. Dock tror jag inte polis på fältet skulle vilja se saken tystad - tvärtom.

Nu är det väl dags för Chang att leverera bomben om vi skall få rätsida på detta?
Citera
2016-01-10, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bongiovi
"– Det här är en öm punkt, vi vågar ibland inte säga som det är för att vi tror att det spelar Sverigedemokraterna i händerna. Vi får ta på oss det här inom polisen, säger polischefen Peter Ågren"
Det där är inte ett citat va?
Om det är det vill jag se källan, uttalar sig Polismyndigheten på det här sättet om ett parti som sitter i Sveriges riksdag är det otroligt skrämmande.
Citera
Medlem
Citat:
Svar från DN nu:

Artikel

Frågor & svar

DN skyller på polisen

Inget annat än damage control.
Citera
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraTraesk
Nu och alltid är en utmärkt tid att kritisera beteendet; dessa idioter utgör en bromskloss för den nödvändiga politiska förändringen i Sverige.

Passa på att kritisera det dåliga vädret på midsommar också. Du kommer lösa båda problemen ungefär samtidigt.

Det kommer alltid finnas människor som säger saker du tycker är opassande. Vill du lösa det problemet innan du löser allvarliga demokratiska problem i det svenska samhället så kommer du vara upptagen tills döden inträffar, och ditt deltagande i denna tråd är därmed ointressant.
Citera
2016-01-10, 19:31
Medlem
brainoverflows avatar
Lite citat:
Citat:
Under 2014 hade mängder av ofredanden rapporterats, bland annat i samband med stölder av mobiler, och en ung flicka hade fått fingrar uppförda i underlivet vilket rubricerats som våldtäkt. Gärningsmännen var, enligt DN:s källor, ofta unga utländska män som kommit till Sverige utan föräldrar.

Roger Ticoalu är evenemangschef på Stockholm stad, som är arrangör för We are Sthlm. Han säger att det alltid har förekommit sexualbrott, men 2014 syntes en stor skillnad i brotten som begicks.

– De här fallen är väldigt speciella. Det är grupper av killar som uppsåtligen riktar in sig på att omringa och ofreda tjejer. Deras tillvägagångssätt blev vi först helt chockade över. När vi fick de första indikationerna på vad som hände trodde vi inte att det kunde stämma, säger Ticoalu.

Citat:
Den ökade vaksamheten räckte inte. De interna rapporter som DN tagit del av visar att övergreppen skulle öka i omfattning. Och efter någon dag hade polisen ringat in en grupp om femtio personer som misstänktes ligga bakom.

”Dessa är så kallade flyktingungdomar företrädesvis från Afghanistan. Flera ur gänget greps för sexuella ofredanden. Gänget stod även för flertalet bråk under kvällen. En målsägande fick bland annat armen avslagen”, skrev polisen.

I några fall lyckades man ingripa mot de misstänkta. Under dag två och tre gjordes sammanlagt ett tiotal anmälningar om sexuella ofredanden, enligt de interna rapporterna.

– Men det var väldigt få anmälningar i relation till antalet misstänkta brott. Det var trångt, det gick snabbt och tjejerna hade svårt att peka ut vem som gjort vad, säger en annan polisman.

Strategin blev i stället att få bort de misstänkta från området med stöd av ordningslagen. Totalt avlägsnades över 200 unga killar under de fem dagarna. Polisen fick också lägga stor kraft på att trösta drabbade tjejer och köra hem dem till deras föräldrar.

Citat:
Ingenting av detta nämndes i den information som lämnades till allmänhet och massmedia. När Stockholmspolisen sammanfattade festivalveckan på sin sajt skrev pressinformatören följande:

”Det har varit förhållandevis få brott och få omhändertaganden med tanke på deltagarantalet.”

Rekordmånga hade visserligen besökt polisens tält, men att många av besökarna var brottsdrabbade flickor undanhölls i texten.

DN lyckades på söndagen inte nå Stockholmspolisens pressinformatör.

Presschefen Varg Gyllander dömer emellertid ut hanteringen.

– Vi borde absolut ha skrivit och berättat om det här, tveklöst. Varför det inte skedde vet jag inte, säger han.

– Det här är så stort och under måndagen kommer jag att backspåra det hela för att hitta orsaken.

Flera av de poliser som DN pratat med menar att myndigheten medvetet undviker att rapportera om fenomenen som knyts till gärningsmän med utländsk bakgrund.

– Men man måste förmedla den bild som gäller och som alla poliser på fältet känner till, säger en polisman som vill vara anonym.

– Det här är en öm punkt, vi vågar ibland inte säga som det är för att vi tror att det spelar Sverigedemokraterna i händerna. Vi får ta på oss det här inom polisen, säger polischefen Peter Ågren.
Citera
2016-01-10, 19:32
Medlem
Guitarsmokes avatar
Polisens presschef Varg Gyllander är snabb på att ta på sig ansvaret.

Citat:
– Vi borde absolut ha berättat om detta, säger polisens presschef Varg Gyllander.

[...]

Presschefen Varg Gyllander dömer emellertid ut hanteringen.

– Vi borde absolut ha skrivit och berättat om det här, tveklöst. Varför det inte skedde vet jag inte, säger han.

– Det här är så stort och under måndagen kommer jag att backspåra det hela för att hitta orsaken.

Kommer vi få se poliser som tvingas avgå även i Sverige?
Citera
Medlem
tzjs avatar
Klent. Mycket klent. Polisen får skiten för deras duckande.

Sedan kommer det fram att det hänt vid tidigare tillfällen också. Kladdandet alltså.

Varför får det fortsätta?
Citera
Medlem
Mosbulles avatar
Herregud vad håller de på med?

Trovärdighet går under noll strecket nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in