2016-04-22, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Har letat och letat men hittar inte. Finns det verkligen ingen möjlighet att bifoga en bilaga till deklarationen? Dvs bifoga en fil man har på datorn (i mitt fall ett par filer för K4 - aktieförsäljningar).

Skall man verkligen behöva ta filen, lägga på USB, gå till bibiloteket, printa 20 sidor, lägga i kuvert, och posta till Skatteverket? Trodde det var 2016..

(ja, jag har sett att man kan "importera" i deras databas, men min fil passar inte i det formatet som krävs där)

Vad kräver de för format? Du kan väl bara göra om det till det formatet som krävs om det inte är nagot helgalet?
Citera
2016-04-22, 22:17
Medlem
Jag deklarerade för avdrag till och från jobb med 30k fast jag har väldigt nära till jobb, har fått ett brev från skatteverket där dom vill jag skall svara på ett par frågor/kvitto och den skall vara hos dom senast 3 maj. Hur skall man gå tillväga nu? Skall man skita i och svara dom alls och vad är det som kan hända? Skulle få tillbaka 7k innan jag gjorde en fuling.
Citera
2016-04-23, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazino
Jag deklarerade för avdrag till och från jobb med 30k fast jag har väldigt nära till jobb, har fått ett brev från skatteverket där dom vill jag skall svara på ett par frågor/kvitto och den skall vara hos dom senast 3 maj. Hur skall man gå tillväga nu? Skall man skita i och svara dom alls och vad är det som kan hända? Skulle få tillbaka 7k innan jag gjorde en fuling.

Bistår du inte med de kompletterande uppgifter som Skatteverket ber om, så nekar de ditt avdrag.
Inga andra påföljder.
Citera
2016-04-23, 13:32
Medlem
Någon som vet när man får pengar tillbaka om man gör deklarationen på nätet, men har skickat in ett par bilagor på papper? Juni eller augusti?

Skatteverkets hemsida ger inget bra svar. Där står ungefär "elektroniskt = juni, papper = augusti". Men detta blir ju alltså elektroniskt med pappersbilaga.
Citera
2016-04-24, 01:07
Medlem
Vad gäller för att dra av pengar för hemresor vid tillfälligt arbete på annan ort? Gjort två resor hem och tillbaka men inte sparat några kvitton eller biljetter från dessa.

Kan jag dra av utgifterna ändå? På något sätt måste jag ju ha tagit mig från hemmet till den tillfälliga bostaden så jag tycker det borde gå.

Undrar också om schablonavdraget för logi om 110 kr per dag gäller för både helg och arbetsdagar eller endast arbetsdagar?
Citera
2016-04-25, 12:17
Medlem
sparkakamels avatar
Sitter också på det här problemet. Köpte väldigt lite aktier via Avanza och SV begär att jag själv ska redovisa sålt eller löst in värdepapper. Som jag känner till har jag inte löst in något sånt däremot vet jag att aktien jag köpt har sjunkit mycket och att jag förlorat pengar på det.

Men så här står det på inkomstdeklarationen, redovisa följande avsnitt på A på bilaga K4:
Avanza Bank AB depå lite nummer

Sen aktiens namn och antal av det jag har. Vad är det jag ska redovisa liksom?
Citera
2016-04-25, 15:37
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparkakamel
Sitter också på det här problemet. Köpte väldigt lite aktier via Avanza och SV begär att jag själv ska redovisa sålt eller löst in värdepapper. Som jag känner till har jag inte löst in något sånt däremot vet jag att aktien jag köpt har sjunkit mycket och att jag förlorat pengar på det.

Men så här står det på inkomstdeklarationen, redovisa följande avsnitt på A på bilaga K4:

De aktier som finns förtryckta är de där något har hänt med året innan.
Kan vara försäljning eller inlösen.
Citera
2016-04-25, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparkakamel

Deklarerar du på nätet?
Då får du ju i förifylld K4 där du bara behöver komplettera med anskaffningspris.
Citera
2016-04-26, 09:13
Medlem
whaks avatar
Min fd chef har inte skickat in "kotrolluppgifter" till Skatteverket.
Hon gjorde inte det förra året heller.
Får man verkligen göra så år efter år utan konsekvenser?

Jävligt irriterande att få tillbaka på skatten i mitten av December.
Även att behöva skriva ut lönespec och skicka in helt i onödan.
Citera
2016-04-26, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mefistofeles.
Vad gäller för att dra av pengar för hemresor vid tillfälligt arbete på annan ort? Gjort två resor hem och tillbaka men inte sparat några kvitton eller biljetter från dessa.

Kan jag dra av utgifterna ändå? På något sätt måste jag ju ha tagit mig från hemmet till den tillfälliga bostaden så jag tycker det borde gå.

Undrar också om schablonavdraget för logi om 110 kr per dag gäller för både helg och arbetsdagar eller endast arbetsdagar?

det gäller för de dagar du varit där genom tjänsten. Jag tyckte det var svårt att veta hurlänge jag kunde dra av och vad rätta beloppet skulle vara så jag löste det genom www.skattekungen.se som räknade ut allt för 59 ynka kronor. Tycker också det är svårt att veta om hela beloppet eller ett visst belopp över ngt annat är avdragsgillt. lycka till!
Citera
2016-04-27, 15:04
Medlem
Harry_s avatar
ska betala 50000:- iår
ska man göra det redan nu eller ska jag vänta på slutskattebeskedet?

om jag skulle göra det nu och det blir för mkt
kan man överföra tillbaka från skattekontot eller kostar det massa avgift?
Senast redigerad av Harry_ 2016-04-27 kl. 15:07.
Citera
2016-04-27, 20:56
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
ska betala 50000:- iår
ska man göra det redan nu eller ska jag vänta på slutskattebeskedet?

om jag skulle göra det nu och det blir för mkt
kan man överföra tillbaka från skattekontot eller kostar det massa avgift?

Klart du ska betala nu, betalar du för mycket kommer du få tillbaka när de räknat klart din slutskatt om du har anmält bankkonto.

Allt över 30000 kommer du få betala ränta för det skulle varit inne 12 feb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in