• 1
  • 2
2016-01-07, 11:49
Medlem
rytaris avatar
Har en maine coon på ca. 1 år och en gamling på 19 år, maine coonen slår och plågar gamlingen så fort han får chansen, idag blev det för mycket för mig så örfilade maine coonen (ganska löst) och slängde ut honom, fattar han varför jag gjorde det eller? verkar som om han har skämts de gångerna jag skällt på honom, en snäll och tillgiven katt annars, men verkar ha ett sjukt dominant beteende mot andra katter
Citera
2016-01-07, 11:57
Medlem
Våld är sällan bra då man ska uppfostra djur även om jag fattar din frustration. Är nog bättre att typ bara slänga ut den, skippa slagen.
Citera
2016-01-07, 11:58
Medlem
Fel.

Överväg vattensprut nästa gång.
Citera
2016-01-07, 12:30
Bannlyst
Väldigt fel, som ovanstående, det är vattensprut som gäller för katter & hundar.
Citera
2016-01-07, 14:37
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Fel. Det är verkligt grymt att tussa ihop en så gammal katt med en ungkatt. Hur kan det komma sig att ni gjorde så?

Slag funkar inte på katter. Vattensprutande kommer inte heller att göra saken bättre. För det första är det en usel uppfostringsmetod som bara gör katten mer nervös och den tappar förtroendet för människor. För det andra gör den unga katten bara vad man kan vänta sig. Den är ung, busig och pigg.

Edit: Ser att du inte kastrerat den unga katten. Hur kan det komma sig? Gör det och det finns goda chanser han kommer att lugna sig en hel del.

Annars rekommenderar jag faktiskt omplacering av den unga katten. De är inte flockdjur och denna kombination är sällsynt dålig.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2016-01-07 kl. 14:55.
Citera
2016-01-07, 14:48
Medlem
En katt är smart. Blir han slagen fattar han att du är farlig.
Vad du kan göra är att underlätta för katterna att skapa egna revir. Om möjligt, ge dem egna rum. Egna matplatsen och varsin låda är absolut nödvändigt. Ge också den äldre katten en reträttväg, t ex ett sätt att ta sig upp på en garderob eller annan hög plats, där han kan ligga i fred.
Bestraffning funkar aldrig på en katt.
Citera
2016-01-07, 16:40
Bannlyst
Kanske du gjorde rätt, inte rätt att slå djur, men nu var ju inte katten direkt oskyldig och var det en respektfull klapp så kanske katten inser att han ska ta det lugnt med den gamla katten du har och visar respekt.
Citera
2016-01-07, 17:19
Bannlyst
Man ska inte slå katter, du gjorde helt fel.
Citera
2016-01-07, 19:12
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Kanske du gjorde rätt, inte rätt att slå djur, men nu var ju inte katten direkt oskyldig och var det en respektfull klapp så kanske katten inser att han ska ta det lugnt med den gamla katten du har och visar respekt.

Katter funkar inte så. Den unga katten kommer inte tycka att han är skyldig till något. Att en ung okastrerad hane ger sig på en skröplig gamling är bara som det ska vara i katternas värld, hur man än gör kommer ungkatten inte inse nåt. De är inte flockdjur och har ingen känsla för att visa gamla katter nån respekt.

Det enda straff kan göra är att stressa katterna ytterligare och få situationen ännu mer spänd.
Citera
2016-01-07, 21:46
Medlem
rytaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Katter funkar inte så. Den unga katten kommer inte tycka att han är skyldig till något. Att en ung okastrerad hane ger sig på en skröplig gamling är bara som det ska vara i katternas värld, hur man än gör kommer ungkatten inte inse nåt. De är inte flockdjur och har ingen känsla för att visa gamla katter nån respekt.

Det enda straff kan göra är att stressa katterna ytterligare och få situationen ännu mer spänd.

jo antar det, och misstänkte att det kunde bli problem när jag skaffade denna katten, men gamlingens bror dog för ett år sedan och har alltid haft 2 katter, tänkte använda honom till avel men fortsätter beteendet så blir det nog kastrering

Tror han har börjat göra det för att få uppmärksamhet också, idag fick han inte sin favoritmat när han kom in som vanligt, då gick han på den andra katten, samma sak om han inte får gå ut, osv.
Senast redigerad av rytari 2016-01-07 kl. 21:51.
Citera
2016-01-07, 21:47
Medlem
rytaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArrBBCC
Man ska inte slå katter, du gjorde helt fel.

jag slog ju inte honom med knytnäven så hårt jag orkade direkt, gav honom en lätt örfil bara
Citera
2016-01-07, 22:03
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rytari
jo antar det, och misstänkte att det kunde bli problem när jag skaffade denna katten, men gamlingens bror dog för ett år sedan och har alltid haft 2 katter, tänkte använda honom till avel men fortsätter beteendet så blir det nog kastrering

Tror han har börjat göra det för att få uppmärksamhet också, idag fick han inte sin favoritmat när han kom in som vanligt, då gick han på den andra katten, samma sak om han inte får gå ut, osv.

Det kommer inte bli bättre, det är jag nästan 100 på. En smart katt, kan mycket väl tänka mig han resonerar som du skriver.

Vad du skulle kunna försöka är att separera dem i varsitt rum som någon gav råd om, kanske sätta upp kompostgaller som är billigt och lätt att ta bort. Varsin matskål, många liggplatser....

Det är alltså inget fel på katten för att han gör såhär. Det är gamling+fertil ungkatt som är problemet.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2016-01-07 kl. 22:12.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in