Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-07, 10:51
  #1
Medlem
Varför knappt någon diskussion om dödsstraff i Sverige? Är svenskar för mesiga för att vilja döda vissa brottsslingar som inte borde finnas i samhället längre?
Citera
2016-01-07, 10:56
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jinniz
Varför knappt någon diskussion om dödsstraff i Sverige? Är svenskar för mesiga för att vilja döda vissa brottsslingar som inte borde finnas i samhället längre?

Du kan kalla det för mesiga, eller för civiliserade. Praktiskt taget alla civiliserade länder har tagit bort dödsstraffet, förutom (delar av) USA och Japan.

Dock är det faktiskt lite konstigt att det inte diskuteras mer, eftersom det finns en stor del av befolkningen i Sverige som är för dödsstraffet (33 % enligt en undersökning från 2006).
Citera
2016-01-07, 10:57
  #3
Medlem
RiverStyxs avatar
Det beror på att det är en förkrossande majoritet bland befolkningen och en 100%-ig uppslutning bland de politiska partierna i riksdagen som är mot dödsstraff. Finns det inga förespråkare så blir det ingen debatt.

Till och med jag som är väldigt långt ut till höger och i de flesta andra frågor tycker Sverige är åt helvete för mesigt är emot dödsstraffet. Inte för att det inte finns en massa brottslingar som förtjänar ett nackskott, men av den enkla anledningen att om man har dödsstraff så kommer förr eller senare någon oskyldig bli avrättad. Det är i mitt tycke en risk som ett rättssystem inte får ta. Det är iallafall min syn på det.
Citera
2016-01-07, 10:57
  #4
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Vi har haft många diskussioner om det genom åren. De flesta tycks vara överens om att det inte är lämpligt, så det brukar inte bli jättelånga diskussioner om det.

Det är inte rättssäkert, och det är mitt främsta argument. Det kan även missbrukas. Ingen stat är 100% fri från korruption och ingen stat är felfri, kom ihåg det. Dessutom har det ingen förmildrande effekt.

Många dödsdömda skulle dessutom nog ta till drastiska metoder för att slippa. Och då menar jag främst våldsamma metoder.
__________________
Senast redigerad av FlashbackImprover 2016-01-07 kl. 11:02.
Citera
2016-01-07, 10:58
  #5
Medlem
Caxzs avatar
Håller med. Pedofiler och våldtäktsmän ska vara först ut. Damma av Giljotinen och sätt den på Stockholms torg för allmänheten att se.
Citera
2016-01-07, 10:59
  #6
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
det finns en stor del av befolkningen i Sverige som är för dödsstraffet (33 % enligt en undersökning från 2006).

Stämmer det? Trodde jag aldrig. Jag får ändra "förkrossande majoritet" till "stor majoritet" i mitt förra inlägg.
Citera
2016-01-07, 11:06
  #7
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Stämmer det? Trodde jag aldrig. Jag får ändra "förkrossande majoritet" till "stor majoritet" i mitt förra inlägg.

Ja, väldigt överraskande siffra tycker jag nog. Siffran är enligt Wikipedia (Metro från början, men den länken är död). En mer korrekt siffra verkar dock vara kring 20 %: http://www.dn.se/nyheter/sverige/dod...cke-forekomma/
Citera
2016-01-07, 11:11
  #8
Medlem
Vi svenskar är praktiska. Dödsstraff återinförs när vi inte längre har råd att hålla alla brottslingar i fängelse och vi lever i en värld med för många människor. Jag tror att vi har dödstraffet tillbaka inom 30-50 år.

Just nu släpper vi ut brottslingarna och hoppas på det bästa, men återfallsprocenten är väldigt hög och vi har ju den här känslan att man inte blir straffad för sina brott.

I den alltmer otrygga värld som vi nu bygger upp så tror jag att dödsstraff kommer tillbaka.

Men det är inte aktuellt nu och rent principiellt så anser vi att vi har råd att rehabilitera de kriminella. Det är när ekonomin rasar och kriminaliteten blir extrem som dödsstraff används.

Man kan se de första tecknen till det när polisen väljer att skjuta ihjäl någon istället för att gripa.
Citera
2016-01-07, 11:15
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Du kan kalla det för mesiga, eller för civiliserade. Praktiskt taget alla civiliserade länder har tagit bort dödsstraffet, förutom (delar av) USA och Japan.

Dock är det faktiskt lite konstigt att det inte diskuteras mer, eftersom det finns en stor del av befolkningen i Sverige som är för dödsstraffet (33 % enligt en undersökning från 2006).

Sydkorea har inte fixat bort det från sina lagar, dom har bara inte avrättat någon än men det har varit prat om att dom ska ta upp det igen, vad jag vet.
Citera
2016-01-07, 11:18
  #10
Medlem
SOM-institutet mäter siffran ganska ofta (hur många vill ha dödsstraff för mord). Se rapport här (pdf). 2014 låg det på 19 procent.
Citera
2016-01-07, 11:54
  #11
Medlem
"Sverigedemokraterna tar avstånd från tanken på att staten ska döda sina egna medborgare. Dödsstraffet strider mot grundläggande mänskliga rättigheter och är ett oåterkalleligt beslut som vid många tillfällen visat sig vara fattat på felaktiga grunder." /SD:s hemsida, politik A–Ö

Fast texten utesluter inte att döda ickemedborgare...
Citera
2016-01-07, 12:29
  #12
Medlem
fredricomartins avatar
Samma sak vad äller tortyr, jag är en varm förespråkare av tortyr men möts bara av tystnad eller pisshumanistiska mothugg. Har till och med blivit polisanmäld samt avstängd från jobb på grund av min aktivism för tortyren. Sjukt jävla samhälle vi har fått där dessa viktiga frågor inte får luftas.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback