2016-01-09, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Lite i överkant?
Så hur mycket påstår du då att en 3 miljoners bostad är värd om 10 år (8 miljoner va ju lite för mycket)?
Påstår inte det men gav dig i förra svaret en källa som visar att bopriserna ökat med 16% på ett år, samtidigt medgav jag att min uppskattning på 10% varje år var i överkant. Jag har inte kontrollräknat eller ifrågasatt ditt räkneexempel.
Citera
2016-01-09, 16:55
Medlem
En bekant till mig köpte en insatslägenhet för inte allt för länge sedan. Han har nu bestämt sig för att sälja lägenheten och leta efter en hyresrätt. Lågt räknat kommer han efter alla avdrag tjäna cirka en miljon. Dessa kulor ska sedan investeras i en trygg aktiefond med relativt låg vinstvärde medan han inväntar att bubblan i staden han bor i ska spricka, sedan om den spricker eller inte, det har jag ingen aning om, men han verkar säker.
Citera
2016-01-09, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Helt värdelöst svar som inte svarade på någonting. Du har fortfarande inte svarat på vad du menade med ditt första personangrepp, kom med fakta eller skriv inte alls i framtiden, förstått?
Sedan när blev du moderator här?

Men självklart låna tills banken säger stopp, lycka till
Citera
2016-01-09, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickeytheavalon
En bekant till mig köpte en insatslägenhet för inte allt för länge sedan. Han har nu bestämt sig för att sälja lägenheten och leta efter en hyresrätt. Lågt räknat kommer han efter alla avdrag tjäna cirka en miljon. Dessa kulor ska sedan investeras i en trygg aktiefond med relativt låg vinstvärde medan han inväntar att bubblan i staden han bor i ska spricka, sedan om den spricker eller inte, det har jag ingen aning om, men han verkar säker.

Några tips på en trygg aktiefond nu när börsen är på all time high?
Citera
2016-01-09, 23:08
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Några tips på en trygg aktiefond nu när börsen är på all time high?

Börsens kurs vid stängning i Fredags: 1348,76
All time high : 1720,02

Frågor på det?
Citera
2016-01-10, 11:04
Medlem
Citat:

Frågor på det?

1. Du svarade aldrig på frågan. Tips på stabila indexfonder som kommer att öka i värde fr.o.m. idag.
2. Vad får dig att tro att OMX ska vända nu? Det blir säkert en bulltrap ~3 mån sedan dyker vi igen.
Citera
2016-01-10, 12:09
Medlem
Citat:

Frågor på det?
Ja!
Vilken trygg aktiefond skall man välja när börsen under en period stått på all time high?
Citera
2016-01-10, 14:25
Medlem
En br i Stockholmsinnerstad i ett attraktivt område är den bästa investeringen du kan göra. Värdeökningen är i snitt 10% per år och kommer så vara för attraktiva lägen kommer bli ännu mer åtråvärda vi kommer se kvadratmeterpriser på 350 tkr ganska snart. Mitt råd är att behålla lägenheten och sedan försöka belåna den och investera i aktier
Citera
2016-01-10, 14:27
Medlem
Min poäng är att du dribblar inte bort dig med en fastighet eftersom investeringen inte är lika rörlig som att äga aktier där man snabbt kan dribbla bor sig rejält.
Citera
2016-01-10, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
En br i Stockholmsinnerstad i ett attraktivt område är den bästa investeringen du kan göra.
Nej, det är det inte. Om man bestämt sig för att köpa en bostadsrätt så är troligen Stockholms innerstad ett bra alternativ ur risksynpunkt, men det betyder inte att det är den bästa investeringen man kan göra.

Citat:
Värdeökningen är i snitt 10% per år och kommer så vara för attraktiva lägen kommer bli ännu mer åtråvärda vi kommer se kvadratmeterpriser på 350 tkr ganska snart.

Den kanske varit det historiskt men det finns ingenting som talar för att den skulle fortsätta vara det. Det finns ingen naturlig underliggande teori som säger att en bostad ska öka i värde. Teoretiskt ska en bostad, om den underhålls korrekt öka i takt med inflationen. Det prisrally vi sett senaste åren beror på (1) låga räntor och (2) bostadsbrist. Båda dessa argument kan försvinna.

350 000/ kvadratmeter kommer vi inte se "ganska snart". Det skulle innebära att en 1:a på 40 kvadrat skulle kosta 14 miljoner. Tycker du att det låter sannolikt?
Citera
2016-01-10, 17:08
Medlem
Citat:
En br i Stockholmsinnerstad i ett attraktivt område är den bästa investeringen du kan göra. Värdeökningen är i snitt 10% per år och kommer så vara för attraktiva lägen kommer bli ännu mer åtråvärda vi kommer se kvadratmeterpriser på 350 tkr ganska snart. Mitt råd är att behålla lägenheten och sedan försöka belåna den och investera i aktier
Jo med 10% utveckling per år så blir en bostad som idag kostar 3 miljoner värd 8 miljoner om 10 år. Att du inte köper 1000 st och utrotar världsfattigdomen om 10 år, men snacka inte högt om det för då står snart Trump, oljemiljardärerna, svenska regeringen, Buffet och varför inte bankmannen du skall låna pengarna av och snor världshistoriens bästa investering någonsin mitt framför näsan på dig
Citera
2016-01-10, 19:24
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajahaaja
1. Du svarade aldrig på frågan. Tips på stabila indexfonder som kommer att öka i värde fr.o.m. idag.
2. Vad får dig att tro att OMX ska vända nu? Det blir säkert en bulltrap ~3 mån sedan dyker vi igen.

Vill du ha en indexfond kan du köpa en indexfond som följer det index du vill följa.
Hur ska jag veta vilket index du vill följa? Du verkar inte ens veta vad en indexfond är, antagligen menar du aktiefond.
Vill du att jag kommer och håller din hand nästa gång du ska gå över vägen också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in