• 1
  • 2
2016-01-06, 12:25
Medlem
Xer0s avatar
Har funderat på detta.
Jag skulle kunna flytta till en hyresrätt, sälja min lägenhet och få loss omkring en miljon efter skatt som jag skulle kunna investera i t.ex. aktier. Detta förutsatt att jag kan hitta en hyresrätt förstås.

Om jag köper en ny större lägenhet får jag ju dock bara investera tillbaka pengarna i den nya lägenheten, sam ta mer lån, så jag får egentligen ingen ökad ekonomisk frihet, men jag får ett bättre boende.

Vad tror ni är bäst ekonomiskt av dessa två alternativ?
Citera
2016-01-06, 12:33
Medlem
Som alltid med spekulationer, kommer du inte ifrån det faktum att du får ta en risk. Du chansar alltså på att börsen de närmaste åren kommer ha en bättre utveckling än bopriserna?

Om du vill fortsätta "spekulera" i bopriser, kan du sälja ditt nuvarande boende och köpa något större/mer attraktivt med din vinst som kontantinsats. Sedan väntar du några år, hoppas att det större/mer attraktiva boendet ökar mer i värde än ditt gamla boende. Sedan "köper du tillbaka" ditt gamla boende eller motsvarande och realiserar mellanskillnaden. Det är ju dock risk i detta med
Citera
2016-01-06, 12:35
Medlem
Var hittar du en hyresrätt idag?
Citera
2016-01-06, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Inte i någon av rikets städer iaf. Därför man även som BR-innehavare alltid ska stå i hyreskön, för att kunna realisera vinsten "när man vill"
Citera
2016-01-06, 13:10
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Utan orealistiska krav (som t.ex. 80 kvm i Stockholms innerstad för 7.000:- i månaden) är det inga större problem att hitta lägenheter om man letar lite och ringer runt till privata aktörer. Det annonseras ganska friskt kring hyresrätter på t.ex. Blocket. Förvisso lite dyrare än allmännyttan men å andra sidan enklare att få. Sen bör man ju ha en stadig och någorlunda hög inkomst för att lyckas också -- men det säger sig ju själv i dagens situation.
Citera
2016-01-06, 13:14
Medlem
Skitsnack. Märks att du inte bor i Sthlm.
Citera
2016-01-06, 13:24
Medlem
Uphills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den.smarta

Jaha.
Så det är helt ointressant om man inte bor i Fjollträsk då?

Kan meddela att en bekant, som jag träffade igår, här på bondvischan, hyr ut ett hus för 4500 kr/mån i kallhyra.

Säg till om jag skall vidarebefordra adressen
Citera
2016-01-06, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Den.smarta
De allra flesta bor inte i Stockholm.
Sedan att vissa måste bo där för det är deras enda chans att få ett jobb eftersom de har fel utbildning är ju en annan femma och som alltid är det dyrt att vara korkad.
Citera
2016-01-06, 14:27
Medlem
messiasibids avatar
Skulle avvakta med att investera i aktier. Aktiemarknaden är alldeles för instabil i dagsläget. Relativt höga värderingar och gått riktigt bra senaste åren. Det är ungefär 50/50 om börsen kommer gå upp eller ner nästa år. Det är ingen säker uppegående trend snarare en neråtgående trend just nu. Tror det bästa du kan åstadkomma med aktier är en kräftgångs liknande rörelse i nuläget. Detta förutsatt att du inte är otroligt påläst inom aktiehandel då går det att få avkastning oavsett marknadsläge i princip.
Citera
2016-01-06, 15:06
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Utan orealistiska krav (som t.ex. 80 kvm i Stockholms innerstad för 7.000:- i månaden) är det inga större problem att hitta lägenheter om man letar lite och ringer runt till privata aktörer. Det annonseras ganska friskt kring hyresrätter på t.ex. Blocket. Förvisso lite dyrare än allmännyttan men å andra sidan enklare att få. Sen bör man ju ha en stadig och någorlunda hög inkomst för att lyckas också -- men det säger sig ju själv i dagens situation.

Jag sitter just nu på Blocket och kollar det du säger och jag har svårt att hitta någonting som är inom 30 minuter från centralen för under 10.000 där du bor i en egen lägenhet.
Citera
2016-01-06, 15:57
Medlem
Jag skulle nog inte göra det nu, det finns inget som talar att aktier är en bättre än bostadspriserna. Visst är det lockande att få loss massa pengar i handen, men då ska det vara någon du hellre vill ha.
Bostadspriserna har nu kanske stannat upp en del, men börsen är skakig, igår -3.2%.
Ps Att äga sin lägenhet är en av de bästa affären man kan göra
Citera
2016-01-06, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Har funderat på detta.
Jag skulle kunna flytta till en hyresrätt, sälja min lägenhet och få loss omkring en miljon efter skatt som jag skulle kunna investera i t.ex. aktier. Detta förutsatt att jag kan hitta en hyresrätt förstås.

Om jag köper en ny större lägenhet får jag ju dock bara investera tillbaka pengarna i den nya lägenheten, sam ta mer lån, så jag får egentligen ingen ökad ekonomisk frihet, men jag får ett bättre boende.

Vad tror ni är bäst ekonomiskt av dessa två alternativ?
Sälj och köp dig en dyrare lya
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in