Jag satt och funderade på real- och nominaldefinitioner. Många filosofer gillar att föreställa sig att abstrakta begrepp som kunskap, människa och rättvisa representerar något abstrakt väsen i världen och inte är en social konstruktion, men är detta verkligen rimligt att tänka sig? Ta den klassiska definitionen på kunskap, t.ex, "sann, rättfärdigad tro"; är det en realdefinition? Min hypotes är att vi människor har vissa koncept som definieras ungefär likadant av alla människor och av denna anledning tror vi att denna definition är en realdefinition, dvs att den fångar något essentiellt eller väsensbestämt - vad det mer exakt betyder är oklart.
Jag är inte helt säker på detaljerna, men jag har för mig att Hume sa något i stil med att samhället och rättvisa är sociala konstruktioner men att detta inte betyder att de är godtyckliga. Samhällets uppbyggnad och rättvisans påbud följer vissa regler vilka är liknande för alla människor trots att de är sociala konstruktioner. Om man bortser från rättvisa - vilken vissa anser bygger på vissa moraliska egenskaper - så borde man relativt okontroversiellt kunna säga att samhället är en social konstruktion. Samhället är dock, som sagt, inte godtyckligt uppbyggd. Det har t.ex ofta ett styre, en grupp med våldsmonopol, samarbete osv.
På samma sätt tror jag att det är med t.ex begreppet kunskap. Det är ett koncept som intuitivt verkar vara fånga något tidslöst och det verkar bara kunna definieras på ett enda sätt, nämligen som sann, rättfärdigad tro. Det faktum att det bara kan definieras på ett sätt innebär dock inte att det handlar om en väsensdefinition. Människan har ett behov av ett system för att föra vidare information och förstå sin omvärld och där blir det konventionella kunskapsbegreppet en viktig komponent - och den enda möjliga komponenten - för att kunna göra det. Kunskapsbegreppet är alltså inte godtyckligt men det är samtidigt inte något essentiellt väsensbestämt. Liknande analyser skulle kunna göras på andra begrepp.
Har jag rätt i min analys?
Jag är inte helt säker på detaljerna, men jag har för mig att Hume sa något i stil med att samhället och rättvisa är sociala konstruktioner men att detta inte betyder att de är godtyckliga. Samhällets uppbyggnad och rättvisans påbud följer vissa regler vilka är liknande för alla människor trots att de är sociala konstruktioner. Om man bortser från rättvisa - vilken vissa anser bygger på vissa moraliska egenskaper - så borde man relativt okontroversiellt kunna säga att samhället är en social konstruktion. Samhället är dock, som sagt, inte godtyckligt uppbyggd. Det har t.ex ofta ett styre, en grupp med våldsmonopol, samarbete osv.
På samma sätt tror jag att det är med t.ex begreppet kunskap. Det är ett koncept som intuitivt verkar vara fånga något tidslöst och det verkar bara kunna definieras på ett enda sätt, nämligen som sann, rättfärdigad tro. Det faktum att det bara kan definieras på ett sätt innebär dock inte att det handlar om en väsensdefinition. Människan har ett behov av ett system för att föra vidare information och förstå sin omvärld och där blir det konventionella kunskapsbegreppet en viktig komponent - och den enda möjliga komponenten - för att kunna göra det. Kunskapsbegreppet är alltså inte godtyckligt men det är samtidigt inte något essentiellt väsensbestämt. Liknande analyser skulle kunna göras på andra begrepp.
Har jag rätt i min analys?