• 1
  • 2
2016-01-06, 00:49
Medlem
Osthuss avatar
Jag satt och funderade p real- och nominaldefinitioner. Mnga filosofer gillar att frestlla sig att abstrakta begrepp som kunskap, mnniska och rttvisa representerar ngot abstrakt vsen i vrlden och inte r en social konstruktion, men r detta verkligen rimligt att tnka sig? Ta den klassiska definitionen p kunskap, t.ex, "sann, rttfrdigad tro"; r det en realdefinition? Min hypotes r att vi mnniskor har vissa koncept som definieras ungefr likadant av alla mnniskor och av denna anledning tror vi att denna definition r en realdefinition, dvs att den fngar ngot essentiellt eller vsensbestmt - vad det mer exakt betyder r oklart.

Jag r inte helt sker p detaljerna, men jag har fr mig att Hume sa ngot i stil med att samhllet och rttvisa r sociala konstruktioner men att detta inte betyder att de r godtyckliga. Samhllets uppbyggnad och rttvisans pbud fljer vissa regler vilka r liknande fr alla mnniskor trots att de r sociala konstruktioner. Om man bortser frn rttvisa - vilken vissa anser bygger p vissa moraliska egenskaper - s borde man relativt okontroversiellt kunna sga att samhllet r en social konstruktion. Samhllet r dock, som sagt, inte godtyckligt uppbyggd. Det har t.ex ofta ett styre, en grupp med vldsmonopol, samarbete osv.

P samma stt tror jag att det r med t.ex begreppet kunskap. Det r ett koncept som intuitivt verkar vara fnga ngot tidslst och det verkar bara kunna definieras p ett enda stt, nmligen som sann, rttfrdigad tro. Det faktum att det bara kan definieras p ett stt innebr dock inte att det handlar om en vsensdefinition. Mnniskan har ett behov av ett system fr att fra vidare information och frst sin omvrld och dr blir det konventionella kunskapsbegreppet en viktig komponent - och den enda mjliga komponenten - fr att kunna gra det. Kunskapsbegreppet r allts inte godtyckligt men det r samtidigt inte ngot essentiellt vsensbestmt. Liknande analyser skulle kunna gras p andra begrepp.

Har jag rtt i min analys?
Citera
2016-01-06, 01:42
Medlem
Hmm, hnger inte riktigt med i alla svngarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Osthus
Jag satt och funderade p real- och nominaldefinitioner. Mnga filosofer gillar att frestlla sig att abstrakta begrepp som kunskap, mnniska och rttvisa representerar ngot abstrakt vsen i vrlden och inte r en social konstruktion, men r detta verkligen rimligt att tnka sig? Ta den klassiska definitionen p kunskap, t.ex, "sann, rttfrdigad tro"; r det en realdefinition?

Mnga sger inte s alls, de mest erknda i modern/postmodern tid vill nog hvda att kunskap r ofta en politisk maktkonstruktion.

Citat:
Min hypotes r att vi mnniskor har vissa koncept som definieras ungefr likadant av alla mnniskor och av denna anledning tror vi att denna definition r en realdefinition, dvs att den fngar ngot essentiellt eller vsensbestmt - vad det mer exakt betyder r oklart.

Vi kan inte veta om det r fr att vi titar p en objektiv sanning eller om det r fr att vi alla tittar med och filtrerar allt genom vra gemensamma instrument (vra sinnen) som producerar ett visst resultat. Allt vi vet mste filtreras genom judt de sinnen vi har. Hade vi haft andra sinnen s hade vi ftt andra resultat av det vi upplever genom sinnena.

Citat:
Jag r inte helt sker p detaljerna, men jag har fr mig att Hume sa ngot i stil med att samhllet och rttvisa r sociala konstruktioner men att detta inte betyder att de r godtyckliga. Samhllets uppbyggnad och rttvisans pbud fljer vissa regler vilka r liknande fr alla mnniskor trots att de r sociala konstruktioner. Om man bortser frn rttvisa - vilken vissa anser bygger p vissa moraliska egenskaper - s borde man relativt okontroversiellt kunna sga att samhllet r en social konstruktion. Samhllet r dock, som sagt, inte godtyckligt uppbyggd. Det har t.ex ofta ett styre, en grupp med vldsmonopol, samarbete osv.

Det kan inte finnas det minsta kontrovers i att sga att samhllet r en konstruktion, fr det r det de facto. ven rttvisa r naturligtvis en intellektuell konstruktion. Om det r godtyckligt uppbyggt hnger lite p vilka delar du menar med godtyckligt. Man kan nog hvda att hela universum r godtyckligt. Man kan ven hvda att de som nr makt r en godtycklig hndelse; Heidegger t.ex. menade nog att t.o.m. nazismen var godtycklig och tyskarna offer fr sin egen nazism, och inte nt som ngon kunde styra; saker skedde, motsaker sker som resultat, det trappas upp, folk sugs in, och pltsligt r alla i ett krig som ingen kan styra lngre. Trump, t.ex.: har han kommit fram av egen kraft, eller r det en tidsanda som gr att folk vill ha en sdan som ledare som br fram honom? Likas Hitler osv. Sdana saker hnder nog inte alls fr att de r s starka mnniskor att de tar sig den makten av egen kraft, utan tidsandan r hemskt viktig fr att sdana pltsligt r dom som kommer fram. Folket och diverse Hitlers skapar nog varandra i omedveten symbios, hetsar upp varandra i en dans tills det exploderar.

Citat:
P samma stt tror jag att det r med t.ex begreppet kunskap. Det r ett koncept som intuitivt verkar vara fnga ngot tidslst och det verkar bara kunna definieras p ett enda stt, nmligen som sann, rttfrdigad tro.

Hr hller jag inte med alls, och som tidigare nmnt, s skulle de flesta moderna och postmoderna tnkare spotta ut kaffet vid blotta tanken. Eller menar du att vi inte lyckas n ngon annan definition inte fr att sanningen r s sann utan pga andra orsaker, vra egna brister? Nietzsche menade t.ex. att intellektet r enrmast ett skmt, det svaga djurets stt att verleva genom att kunna vara falsk. Han menar att intellekt utan instinkt dr fort, men instinkt utan intellekt kan vara hur livsdugligt som helst (som t.ex. det pandemiska viruset utan en enda hjrncell som utplnar miljoner mnniskor med vlfyllda pannben)

Citat:
Det faktum att det bara kan definieras p ett stt innebr dock inte att det handlar om en vsensdefinition. Mnniskan har ett behov av ett system fr att fra vidare information och frst sin omvrld och dr blir det konventionella kunskapsbegreppet en viktig komponent - och den enda mjliga komponenten - fr att kunna gra det. Kunskapsbegreppet r allts inte godtyckligt men det r samtidigt inte ngot essentiellt vsensbestmt. Liknande analyser skulle kunna gras p andra begrepp.

Har jag rtt i min analys?

Hr vet jag inte om du menar att vi vet essentiella sanningar eller om dom r dogmer som vi tycker vi behver fr att producera regler i ett mycket frvirrande universum? (det senare ligger nog nrmare de flesta erknda filosofernas perspektiv skulle jag hvda)
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2016-01-06 kl. 02:02.
Citera
2016-01-06, 02:26
Medlem
Osthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Hmm, hnger inte riktigt med i alla svngarna.

Mnga sger inte s alls, de mest erknda i modern/postmodern tid vill nog hvda att kunskap r ofta en politisk maktkonstruktion.

(1)Vi kan inte veta om det r fr att vi titar p en objektiv sanning eller om det r fr att vi alla tittar med och filtrerar allt genom vra gemensamma instrument (vra sinnen) som producerar ett visst resultat. Allt vi vet mste filtreras genom judt de sinnen vi har. Hade vi haft andra sinnen s hade vi ftt andra resultat av det vi upplever genom sinnena.

(2) Det kan inte finnas det minsta kontrovers i att sga att samhllet r en konstruktion, fr det r det de facto. ven rttvisa r naturligtvis en intellektuell konstruktion. Om det r godtyckligt uppbyggt hnger lite p vilka delar du menar med godtyckligt. Man kan nog hvda att hela universum r godtyckligt. Man kan ven hvda att de som nr makt r en godtycklig hndelse; Heidegger t.ex. menade nog att t.o.m. nazismen var godtycklig och tyskarna offer fr sin egen nazism, och inte nt som ngon kunde styra; saker skedde, motsaker sker som resultat, det trappas upp, folk sugs in, och pltsligt r alla i ett krig som ingen kan styra lngre. Trump, t.ex.: har han kommit fram av egen kraft, eller r det en tidsanda som gr att folk vill ha en sdan som ledare som br fram honom? Likas Hitler osv. Sdana saker hnder nog inte alls fr att de r s starka mnniskor att de tar sig den makten av egen kraft, utan tidsandan r hemskt viktig fr att sdana pltsligt r dom som kommer fram. Folket och diverse Hitlers skapar nog varandra i omedveten symbios, hetsar upp varandra i en dans tills det exploderar.

(3) Hr hller jag inte med alls, och som tidigare nmnt, s skulle de flesta moderna och postmoderna tnkare spotta ut kaffet vid blotta tanken. Eller menar du att vi inte lyckas n ngon annan definition inte fr att sanningen r s sann utan pga andra orsaker, vra egna brister? Nietzsche menade t.ex. att intellektet r enrmast ett skmt, det svaga djurets stt att verleva genom att kunna vara falsk. Han menar att intellekt utan instinkt dr fort, men instinkt utan intellekt kan vara hur livsdugligt som helst (som t.ex. det pandemiska viruset utan en enda hjrncell som utplnar miljoner mnniskor med vlfyllda pannben)

(4) Hr vet jag inte om du menar att vi vet essentiella sanningar eller om dom r dogmer som vi tycker vi behver fr att producera regler i ett mycket frvirrande universum? (det senare ligger nog nrmare de flesta erknda filosofernas perspektiv skulle jag hvda)

(1) Sant, men min pong r det faktum att vi alla definierar t.ex kunskap p ungefr samma stt fr mnniskor att tro (var i alla fall min uppfattning) att kunskap r ett tidslst, transcendentalt begrepp.

(2) Med "inte godtyckligt" menar jag att samhllets uppbyggnad fljer vissa regler som r gemensamma fr de flesta mnniskopopulationer.

(3) Varfr hller du inte med? Jag menar att kunskapsbegreppet verkar "perfekt definierat" genom "sann, rttfrdigad tro" - det verkar vara en vsensdefinition som inte skulle kunna vara definierad p annat stt. Drfr anvnder vi den definitionen.

(4) Jag menar att bara fr att X inte r godtyckligt definierat, dvs att det r definierat p ett stt som fljer ett mnster eller p ett stt som gr att definitionen fyller en specifik funktion (ssom "kunskap" i vr vetenskapliga begreppsapparat), s fljer det inte att X r ngot naturligt eller vsensbestmt. T.ex, den klassiska kunskapsdefinitionen verkar inte vara godtycklig; den verkar "passa in perfekt" i sin roll. Dock, hvdar jag, kan den nd vara en social konstruktion, ven om det r svrt att tnka sig att man skulle kunna definiera kunskap p ngot annat stt n "sann, rttfrdigad tro".
Citera
2016-01-06, 11:28
Medlem
Detta stycke r ganska relevant hr:

Citat:
Nietzsche characterized nihilism as emptying the world and especially human existence of meaning, purpose, comprehensible truth, or essential value. This observation stems in part from Nietzsche's perspectivism, or his notion that "knowledge" is always by someone of some thing: it is always bound by perspective, and it is never mere fact.[28] Rather, there are interpretations through which we understand the world and give it meaning. Interpreting is something we can not go without ...

Mer: https://en.wikipedia.org/wiki/Nihilism#Kierkegaard
Citera
2016-01-06, 11:53
Medlem
Citat:
(1) Sant, men min pong r det faktum att vi alla definierar t.ex kunskap p ungefr samma stt fr mnniskor att tro (var i alla fall min uppfattning) att kunskap r ett tidslst, transcendentalt begrepp.

(2) Med "inte godtyckligt" menar jag att samhllets uppbyggnad fljer vissa regler som r gemensamma fr de flesta mnniskopopulationer.

(3) Varfr hller du inte med? Jag menar att kunskapsbegreppet verkar "perfekt definierat" genom "sann, rttfrdigad tro" - det verkar vara en vsensdefinition som inte skulle kunna vara definierad p annat stt. Drfr anvnder vi den definitionen.

(4) Jag menar att bara fr att X inte r godtyckligt definierat, dvs att det r definierat p ett stt som fljer ett mnster eller p ett stt som gr att definitionen fyller en specifik funktion (ssom "kunskap" i vr vetenskapliga begreppsapparat), s fljer det inte att X r ngot naturligt eller vsensbestmt. T.ex, den klassiska kunskapsdefinitionen verkar inte vara godtycklig; den verkar "passa in perfekt" i sin roll. Dock, hvdar jag, kan den nd vara en social konstruktion, ven om det r svrt att tnka sig att man skulle kunna definiera kunskap p ngot annat stt n "sann, rttfrdigad tro".

Samhllets uppbyggnad bygger p dominanshierarkin. Dominanshierarkin r ldre n trd. Den r inkodad i vrt DNA. ven en besegrad hummer reagerar p samma stt som en mnniska, genom att krypa ihop med kroppen. Dominanshierarkin r cirka 300 miljoner r gammal. Den r ngot av det mest bestndiga som finns.

ven djur kan ha kunskap. Rvar som nosar upp nsten och ter gg. Rvens tro r berttigad eftersom det kommer en lukt. Och rven mste ju tro p det eftersom han drar sig dit. Dessutom r den sann om han fann ggen.

S ven kunskap r ngot vldigt bestndigt och kopplat till liv. Alla djur mste skaffa sig ngon sorts kunskap fr att kunna verleva. Och d menar jag inte bara kunskap om fda, men ven om hur dominanshierarkin fungerar och annat. Det r inte mrkligt att sdana hr bestndiga saker tycks ha ett vsen. Det r inga sociala konstruktioner. Visst finns det varianser p samma tema. Men sjlva temat r biologiskt. Det r som en del psykologer tror att de olika behovskretsarna, och driftskretsarna (jag anvnder cybernetiskt sprk ven om det inte r helt rtt) hellre r att betrakta som olika levande ting inne i en n ngot dtt.

Sjlv tror jag att allt sdant hr har en viss mening. Jag lever efter tron att det finns ett svar p frgan varfr. S man kanske skulle kunna tala om sdana hr abstraktioner som kunskap, dominanshierarki, krlek, ondska, etc, som ngot som har egen existens. Kanske i ett gudomligt intellekt. I de flesta religioner lgger man dessutom stor vikt p "ordet", s vi kanske redan har frsttt just hur viktigt sprket r fr hgre sanningar. Det ger vikt t realdefinitioner. t mjligheten att komma t verkligheten med sprket.
Citera
2016-01-06, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Samhllets uppbyggnad bygger p dominanshierarkin. Dominanshierarkin r ldre n trd. Den r inkodad i vrt DNA. ven en besegrad hummer reagerar p samma stt som en mnniska, genom att krypa ihop med kroppen. Dominanshierarkin r cirka 300 miljoner r gammal. Den r ngot av det mest bestndiga som finns.

Och uttrar t.ex. byter ledare ganska demokratiskt och jmlikt, utan strider. Och istllet fr att bli fientliga mot andra uttrar som "inkrktar" p deras omrde fr att konkurrera om resurser s utvidgar dom ofta sin grupp istllet med dom nya uttrarna. Inte ens katter r speciellt imponerade av att flja hierakier och kan ofta hellre lmna gruppen, om de ens tillhr en grupp till att brja med, n att bli nedgraderad.

Citat:
ven djur kan ha kunskap.

Vi r djur. Detta r beslktat med hur kunskap ofta fungerar mer som en diskurs, eller ett stt att producera regler vi kan knna oss bekvma med. Alla idag lajkar "I fucking love science", alla vet att vetenskapen frklarat att vi bara r en djurart, samtidigt som vi inte fattat det p riktigt och fortfarande tnker p oss sjlva som separerade frn "djuren".

Citat:
S ven kunskap r ngot vldigt bestndigt och kopplat till liv. Alla djur mste skaffa sig ngon sorts kunskap fr att kunna verleva. Och d menar jag inte bara kunskap om fda, men ven om hur dominanshierarkin fungerar och annat.

Finns massor med varelser som inte bryr sig om att leva i heirarkier eller ens samhllen. Likas utan "kunskaper". En spindel spinner inte invecklade nt genom att ha funderat p iden utan genom instinkt (vilket Nietzsche sg som en klart verlgsen och mer rlig och del intelligensform n intellekt).

Citat:
Sjlv tror jag att allt sdant hr har en viss mening. Jag lever efter tron att det finns ett svar p frgan varfr.

Vilket kan ven beskrivas mer negativt med begreppet Cartesian Anxiety...
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2016-01-06 kl. 12:18.
Citera
2016-01-06, 12:23
Medlem
Citat:
Och uttrar t.ex. byter ledare ganska demokratiskt och jmlikt, utan strider. Och istllet fr att bli fientliga mot andra uttrar som "inkrktar" p deras omrde fr att konkurrera om resurser s utvidgar dom ofta sin grupp istllet med dom nya uttrarna. Inte ens katter r speciellt imponerade av att flja hierakier och kan ofta hellre lmna gruppen, om de ens tillhr en grupp till att brja med, n att bli nedgraderad.

Vi r djur. Detta r beslktat med hur kunskap ofta fungerar mer som en diskurs, eller ett stt att producera regler vi kan knna oss bekvma med. Alla idag lajkar "I fucking love science", alla vet att vetenskapen frklarat att vi bara r en djurart, samtidigt som vi inte fattat det p riktigt och fortfarande tnker p oss sjlva som separerade frn "djuren".

Finns massor med varelser som inte bryr sig om att leva i heirarkier eller ens samhllen. Likas utan "kunskaper". En spindel spinner inte invecklade nt genom att ha funderat p iden utan genom instinkt (vilket Nietzsche sg som en klart verlgsen och mer rlig och del intelligensform n intellekt).

Vilket kan ven beskrivas mer negativt med begreppet Cartesian Anxiety...

Jag vet vl att vi r djur.

Du petar i sm saker fr att jag inte var tydlig nog med sprket. Det finns ett ord p sdan dr pedantiskt petande, kommer inte p vad det heter nu.
Citera
2016-01-06, 12:25
Medlem
Citat:
Jag vet vl att vi r djur.

Du petar i sm saker fr att jag inte var tydlig nog med sprket. Det finns ett ord p sdan dr pedantiskt petande, kommer inte p vad det heter nu.

Nej, detta r inte alls semantiskt pedanteri. Vi gr detta omedvetna misstaget hela tiden, vissa kanske skulle anvnda det trista uttrycket freudiansk felsgning. Rent intellektuellt s knner vi alla till denna kunskap. Undermedvetet glmmer vi bor det hela tiden.
Citera
2016-01-06, 12:29
Medlem
Citat:
Nej, detta r inte alls semantiskt pedanteri. Vi gr detta omedvetna misstaget hela tiden, vissa kanske skulle anvnda det trista uttrycket freudiansk felsgning. Rent intellektuellt s knner vi alla till denna kunskap. Undermedvetet glmmer vi bor det hela tiden.

Det har inget med diskussionen att gra.

Jag tror du har ett vldigt starkt behov att debattera bara s du hittar ven saker som inte r till huvudsaken att invnda mot.
Citera
2016-01-06, 12:36
Medlem
Citat:
Det har inget med diskussionen att gra.

Jag tror du har ett vldigt starkt behov att debattera bara s du hittar ven saker som inte r till huvudsaken att invnda mot.

Ska man tro ngot s br man ha bra mycket mer info att basera sin tro p, s slipper man kanske hamna fel. Djurmnet r kanske OT hr; jag reagerar mer fr att jag r s trtt p hur precis alla I fucking love science-mnniskor vi r omgivna med i vr, enligt Heidegger, Nietzsche, Jaspers, Keirkegaard och mnga andra, nihilisitiska vetenskapsepok, som inte fattat detta at vi r djur p ett djupare plan. Alla dessa i sjlva verket tnker omedvetet att ok, vi r djur, fast nd inte djur. Inte fan slickar jag mig ren, jag tar en civiliserad dusch. Djuren, dom kan f slicka sig rena, vi mnniskor r upphjda ver snt djuriskt beteende (typ)
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2016-01-06 kl. 12:44.
Citera
2016-01-06, 12:46
Medlem
Citat:
Ska man tro ngot s br man ha bra mycket mer info att basera sin tro p, s slipper man kanske hamna fel. Djurmnet r kanske OT hr; jag reagerar mer fr att jag r s trtt p hur precis alla I fucking love science mnniskor vi r omgivna med i vr, enligt Heidegger, Nietzsche, Jaspers, Keirkegaard och mnga andra, nihilisitiska vetenskapsepok, som inte fattat detta at vi r djur p ett djupare plan. Alla dessa i sjlva verket tnker omedvetet att ok, vi r djur, fast nd inte djur

Jag tnker medvetet att vi r djur men nd inte djur eftersom Gud skapade oss i sin avbild. Vi har evolverats fram men jag tror att det finns mening med alltihopa. Jag vet att vi r djur, men det finns ngot mer i oss, den mnskliga sjlen.
Citera
2016-01-06, 12:52
Medlem
Citat:
Jag tnker medvetet att vi r djur men nd inte djur eftersom Gud skapade oss i sin avbild. Vi har evolverats fram men jag tror att det finns mening med alltihopa. Jag vet att vi r djur, men det finns ngot mer i oss, den mnskliga sjlen.

Aha, ja, religist perspektiv som oftast sett djur som sjllsa objekt (i likhet med vetenskapen, i alla fall fram till vldigt nyligen) blir ju ett helt annat perspektiv som krockar helt med perspektivet jag beskrivit ovan. Jag skulle hvda, dock, att ditt uttalande om att det finns frklaringar p frgan varfr inte r en religis syn, utan kommer frn upplysingens anti-religisa vetenskapliga syn. Religion r ursprungligen mer fokuserad p spritualitet och att ofrklarig mystik existerar, inte att veta varfr. Guds vgar ro outgrundliga
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2016-01-06 kl. 13:12.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in