Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-05, 23:55
  #1
Medlem
Tittar ut över den snötäckta gården och en kristall lyser nästan lika starkt som en LED-lampa.

Varför?
Citera
2016-01-06, 00:17
  #2
Medlem
Jag är INTE fysiker, vet inte ens vad en atom är...

Min första tanke var har det inte med ljuset att göra? Är ljuset lika jämnt fördelat över alla dessa snöflingor som du ser? Ljuset samt snöflingans position på marken.
Citera
2016-01-06, 00:53
  #3
Medlem
bjornebarns avatar
Gissningsvis för att just den specifika kristallen är riktad på ett sådant sätt att en ljuskälla speglas rakt mot dina ögon. Tänk dig att din trädgård är fylld av en massa speglar som riktas åt olika håll. I vissa av speglarna kommer du att kunna se Solen, medan andra speglar kommer att visa tex grannens svartmålade hus.
Citera
2016-01-06, 01:13
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Gissningsvis för att just den specifika kristallen är riktad på ett sådant sätt att en ljuskälla speglas rakt mot dina ögon. Tänk dig att din trädgård är fylld av en massa speglar som riktas åt olika håll. I vissa av speglarna kommer du att kunna se Solen, medan andra speglar kommer att visa tex grannens svartmålade hus.

aaah då var jag inte helt ute och cyklade med tanke på mitt svar....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback