• 1
  • 2
2016-01-05, 15:36
Medlem
Ovcharkas avatar
Det finns ju en särskilt berömd scen i "Gudfadern", nämligen den där en herre vaknar i sin blodiga säng där i det ligger ett hästhuvud. Folk i allmänhet (Alla!) tror ju att hästhuvudet i sig har en särskild betydelse - men så är det ju inte!

Det korrekta är ju att vederbörande har en häst som han håller mycket kär. Det görs klart och tydligt i en tidigare scen. När vederbörande sedan skall "övertalas" så hugger man huvudet av hans älskade häst och placerar den makabert i hans säng.

Flera effektiva faktorer kliver in:
1. Hans älskade häst är död.
2. Chockfaktorn att vakna upp och se massvis med blod samt ett avhugget huvud.
3. Någon har obemärkt tagit sig in i hans hem och lagt huvudet i sängen medans han sov.

Men åter till hästen; Hur kan folk missuppfatta detta? Hade det varit så att vederbörande hade hund istället som han höll mycket kär så hade det ju legat ett hundhuvud (Hundens i fråga) där istället!

Folk pratar ju om att "Det vore obehagligt att vakna upp med ett hästhuvud i sängen...", vilket det förvisso vore, men det i sig har ju inget symboliskt värde. Det betyder inget i sig att lägga ett hästhuvud i någons säng.

Hela grejen var ju att man haft ihjäl mannens älskade häst och sedan som pricken över "i" mycket makabert lagt det i sängen så att det var det första som mötte mannen när han vaknade.

Är folk så fruktansvärt dåliga på att "hänga med" i filmer och begripa vad som händer och innebörden av händelserna? Denna misuppfattning har ju skapat en allmän tro på att "Ett hästhuvud i sängen betyder att...".

Förutom diskussionen i ämnet i fråga hoppas jag detta lär en och annan vad det egentligen handlar om.
2016-01-05, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Är folk så fruktansvärt dåliga på att "hänga med" i filmer och begripa vad som händer och innebörden av händelserna? Denna misuppfattning har ju skapat en allmän tro på att "Ett hästhuvud i sängen betyder att...".

Förutom diskussionen i ämnet i fråga hoppas jag detta lär en och annan vad det egentligen handlar om.

Varför frågar du inte dem som misstolkar istället för att anta att de är något normalt att misstolka gudfadern. Man kan tycka de är äckligt som tittare att se hästhuvudet utan att direkt misstolka eller behöva känna några känslor. Kanske du gråter när du ser hästhuvudet, men de betyder inte att du gör rätt betraktare för en film de är bara löjligt.
2016-01-05, 15:54
Medlem
Svantevits avatar
Tack för klargörandet! Jag hade ju hört myten långt innan jag såg filmen, vilket gjorde att jag inte ifrågasatte motivet.
2016-01-05, 15:54
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsomIpolis
Själv har jag flertalet gr använt detta "hot" mot tex kollegor som "jävlats" i stil med

"Passa dig du din jävel så du inte vaknar upp bredvid ett hästhuvud i morgon bitti "

Varför använder du dig av just ett hästhuvud i "hoten"? Missar du trots allt inte förklaringen i min trådstart?

Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Varför frågar du inte dem som misstolkar istället för att anta att de är något normalt att misstolka gudfadern. Man kan tycka de är äckligt som tittare att se hästhuvudet utan att direkt misstolka eller behöva känna några känslor. Kanske du gråter när du ser hästhuvudet, men de betyder inte att du gör rätt betraktare för en film de är bara löjligt.

Förstår tyvärr inte vad du vill få fram? Oerhört svårläst (Obegriplig) text.
Senast redigerad av Ovcharka 2016-01-05 kl. 15:57.
2016-01-05, 16:02
Medlem
Freders avatar
Få personer äger hästar nuförtiden. Många äger hundar eller känner någon som äger en hund. Alltså gör man inte kopplingen att det är hans älskade häst direkt. En tidigare scen har precis som ts säger etablerad att det är hans älskade häst, men det glömmer man snabbt bort. Då får scenen en något surrealistisk känsla över sig då något okänt händer. Människor tenderar att vilja förklara det okända och då är det närmaste till hands att ett hästhuvud i en säng måste vara någon speciell maffiasymbolism. - Detta är vad jag tror.
2016-01-05, 16:06
Medlem
Millediablos avatar
Häst är iofs ett av dom största djuren som är tillgängliga att slakta, det bidrar till rätt mycket blod och gore.
Ett undulathuvud har inte riktigt samma rädslefaktor.
Feltolkningen förstår jag inte alls, finns mig veterligen ingen myt kring cosa nostra och hästhuvuden före eller efter GF.
2016-01-05, 16:11
Medlem
sommarlovs avatar
Många av oss har hört missuppfattningen att maffian lägger hästhuvuden i folks sängar för att skrämmas, innan de ser, eller till och inte ens ser filmen Gudfadern!
2016-01-05, 16:13
Bannlyst
Det förstår väl alla att det är ägarens hästhuvud som han håller kär som ligger i sängen sen? Annars har man nog sovit i början av filmen.
2016-01-05, 16:13
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freder
Människor tenderar att vilja förklara det okända och då är det närmaste till hands att ett hästhuvud i en säng måste vara någon speciell maffiasymbolism. - Detta är vad jag tror.
Tror jag också. I en tidigare scen få ju den krigande Corleone-klanen ett paket med en död fisk levererad till dörren. Då förklaras dock symbolismen; "it's a sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes". Med det i färskt minne tror jag att många drar kopplingen att hästhuvudet också är ett "traditionellt sicilian message".
2016-01-05, 16:14
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freder
Få personer äger hästar nuförtiden. Många äger hundar eller känner någon som äger en hund. Alltså gör man inte kopplingen att det är hans älskade häst direkt. En tidigare scen har precis som ts säger etablerad att det är hans älskade häst, men det glömmer man snabbt bort. Då får scenen en något surrealistisk känsla över sig då något okänt händer. Människor tenderar att vilja förklara det okända och då är det närmaste till hands att ett hästhuvud i en säng måste vara någon speciell maffiasymbolism. - Detta är vad jag tror.

För att vidare förklara vad det handlar om kan jag dra ett snabbt exempel: Säg att du (Vem som helst) är arg på Sven-Göran. Du vill visa Sven-Göran att det är ord och inga visor som gäller. Du vet att Sven-Göran har en hund - "Karo" - som han tycker mycket om. Du tar då och hugger huvudet av Sven-Görans hund "Karo" och lägger det (huvudet) i Sven-Görans säng när denne ligger och sover och inväntar sedan Sven-Görans reaktion.

har du gjort en kopia av handlandet i fråga ("Hästhuvud-incidenten") i filmen "Gudfadern".
2016-01-05, 16:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Varför använder du dig av just ett hästhuvud i "hoten"? Missar du trots allt inte förklaringen i min trådstart?

Förstår tyvärr inte vad du vill få fram? Oerhört svårläst (Obegriplig) text.

Okej då säger jag så här så du ska fatta. Din tråd är helt värdelös! eftersom du drar enbart upp exempel hur folks reaktioner är och inte reflektioner är.

Om man reagerar som ditt exempel var att ett hästhuvud är äckligt de har för helvete ingenting med att man missförstått filmens scen eller budskapet ifrån maffian.
2016-01-05, 16:17
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Tror jag också. I en tidigare scen få ju den krigande Corleone-klanen ett paket med en död fisk levererad till dörren. Då förklaras dock symbolismen; "it's a sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes". Med det i färskt minne tror jag att många drar kopplingen att hästhuvudet också är ett "traditionellt sicilian message".

Det kan vara en del av förklaringen - eller en av flera förklaringar - ja. För paketet med en (random) fisk är ju ett traditionellt symboliskt meddelande.

Men det ska som sagt inte förväxlas på något sätt med symboliken med hästhuvudet.

Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Om man reagerar som ditt exempel var att ett hästhuvud är äckligt de har för helvete ingenting med att man missförstått filmens scen eller budskapet ifrån maffian.

Du får ursäkta, men när du skriver såhär så begriper jag inte vad du vill ha sagt. Men jag har förstått att du tycker tråden är "värdelös", så då är det ju bara att låta bli den då.

OT rapporteras.
Senast redigerad av Ovcharka 2016-01-05 kl. 16:21.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in