2016-01-05, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Folk i allmänhet (Alla!) tror ju att hästhuvudet i sig har en särskild betydelse - men så är det ju inte!

Jag kan aldrig påminna mig att jag stött på någon som har trott att hästhuvudet i sig har någon särskild betydelse. Har du frågat "folk i allmänhet" om dom verkligen tror det eller är det din egen slutsats?

Citat:
Folk pratar ju om att "Det vore obehagligt att vakna upp med ett hästhuvud i sängen...", vilket det förvisso vore, men det i sig har ju inget symboliskt värde.

Uttrycket i sig är en popkulturreferens till att motta ett allvarligt hot. Som att kaninkokerska är synonymt med en galen och besatt brud. Det handlar inte om att kvinnan i fråga skulle koka kaniner.

Popkultur lever sitt eget liv helt separat från filmer. Om du nu mot förmodan träffar på massvis med folk som använder sig utav uttrycket och tror att det har någon speciell symbolik inom maffiavärlden så beror det nog snarare på att dom inte har sett Gudfadern och/eller misstolkar uttrycket. Alltså inte att dom skulle analysera filmen fel.

Citat:
Varför använder du dig av just ett hästhuvud i "hoten"? Missar du trots allt inte förklaringen i min trådstart?

Det här får mig att tro att du inte någon som helst förståelse för popkultur, vilket också får mig att anta hela premissen för den här trådstarten handlar om dina egna feltolkningar.
2016-01-05, 16:57
Medlem
Custom_mades avatar
Det är väl en tävlingshäst som kostar en del, antingen för tävling eller avel.

Och det är ett rent affärsmässigt handlande. Hästjäveln är ju dyr!
Sen är det bara affärer, men det skickar ett tydligt budskap.

Så det lustiga är att du själv missar huvudpoängen.
2016-01-05, 17:07
Medlem
Fast TS, din trådstart är ju helt värdelös.

Scenen med hästhuvudet har blivit en symbol, eller ett uttryck om man så vill, för att visa att hotet mot någon är av den extremare graden. Det handlar inte längre om handlingen i filmen, utan mer om budskapet det gav.

Blir du lika sur om någon säger att en film har en riktigt bra 'cliffhanger' i slutet, fast ingen egentligen hänger från en klippa? Samma sak där! Thomas Hardy myntade det uttrycket när han avslutade ett kapitel i 'A Pair of Blue Eyes' när en karaktär faktiskt hängde från en klippa.

Vissa scener blir sådana klassiker att de i slutändan myntas termer efter dom.
2016-01-05, 17:10
Medlem
robomans avatar
Utöver det som redan nämnts om att A) det var hans käraste häst och att de talade om dess dyrbarhet, och B) att någon lyckats ta sig in obemärkt till hans säng och lika gärna kunde ha mördat honom själv, så har finns ytterligare en grej som jag tycker bidrar i scenen - den vidriga kontrasten mellan hans lyxiga gyllene (siden?)lakan och det blodiga kadavret. Har alltid tänkt på hur äckligt det måste vara med kladdigt blod på sidenlakan. Vilket på något sätt förstärker det obehagliga i punkt A och B, åtminstone för honom själv.
2016-01-05, 17:19
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rodzeth
Jag kan aldrig påminna mig att jag stött på någon som har trott att hästhuvudet i sig har någon särskild betydelse. Har du frågat "folk i allmänhet" om dom verkligen tror det eller är det din egen slutsats?

Var gång jag hört någon ta upp händelsen så har det varit på ett sådant misstolkat vis som jag berättat. De säger t.ex. "Bäst att göra som han säger så att du inte riskerar vakna med ett hästhuvud i sängen!".

Det får mig att tro att personen som säger så tror att ett hästhuvud i sängen har ett symboliskt värde i sig, vilket det ju inte har. Mannen i filmen (Gudfadern) får ju inte ett random hästhuvud i sängen som ett meddelande. Han får sin älskade hästs huvud i sängen som ett meddelande.

Sen att det är ett hästhuvud är i sig ovidkommande. Det kunde som sagt ha varit ett hundhuvud (eller katt-, giraff-dito...) istället, om det nu var en hund som personen i fråga höll varmt om hjärtat.

Sen det där med populärkultur... Det intresserar mig inte. Jag vill belysa den korrekta anledningen och förklaringen till varför just han vaknar upp med ett hästhuvud i sängen i just denna film (Gudfadern).

Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Det är väl en tävlingshäst som kostar en del, antingen för tävling eller avel.

Och det är ett rent affärsmässigt handlande. Hästjäveln är ju dyr!
Sen är det bara affärer, men det skickar ett tydligt budskap.

Så det lustiga är att du själv missar huvudpoängen.

Hur menar du att jag missar "huvudpoängen"? Det är en dyr och speciell häst som ägaren tycker mycket om, ja.

Budskapet är ju; "Gör som vi säger, annars tar vi ifrån dig fler saker som du håller kärt. Det börjar på denna nivån - nästa gång kan det vara något mer betydande än en häst du tycker om..."

Sen adderar man kraft i hotet/budskapet genom att placera den dödade hästens huvud i hans säng, eftersom det får anses vara ganska chockerande att vakna upp till, istället för att bara låta hästen ligga död i hagen.
Senast redigerad av Ovcharka 2016-01-05 kl. 17:22.
2016-01-05, 17:22
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Det finns ju en särskilt berömd scen i "Gudfadern", nämligen den där en herre vaknar i sin blodiga säng där i det ligger ett hästhuvud. Folk i allmänhet (Alla!) tror ju att hästhuvudet i sig har en särskild betydelse - men så är det ju inte!

Det korrekta är ju att vederbörande har en häst som han håller mycket kär. Det görs klart och tydligt i en tidigare scen. När vederbörande sedan skall "övertalas" så hugger man huvudet av hans älskade häst och placerar den makabert i hans säng.

Flera effektiva faktorer kliver in:
1. Hans älskade häst är död.
2. Chockfaktorn att vakna upp och se massvis med blod samt ett avhugget huvud.
3. Någon har obemärkt tagit sig in i hans hem och lagt huvudet i sängen medans han sov.

Men åter till hästen; Hur kan folk missuppfatta detta? Hade det varit så att vederbörande hade hund istället som han höll mycket kär så hade det ju legat ett hundhuvud (Hundens i fråga) där istället!

Folk pratar ju om att "Det vore obehagligt att vakna upp med ett hästhuvud i sängen...", vilket det förvisso vore, men det i sig har ju inget symboliskt värde. Det betyder inget i sig att lägga ett hästhuvud i någons säng.

Hela grejen var ju att man haft ihjäl mannens älskade häst och sedan som pricken över "i" mycket makabert lagt det i sängen så att det var det första som mötte mannen när han vaknade.

Är folk så fruktansvärt dåliga på att "hänga med" i filmer och begripa vad som händer och innebörden av händelserna? Denna misuppfattning har ju skapat en allmän tro på att "Ett hästhuvud i sängen betyder att...".

Förutom diskussionen i ämnet i fråga hoppas jag detta lär en och annan vad det egentligen handlar om.
Snarare du som har Aspeger och missat att folk faktiskt förstår scenen.
2016-01-05, 17:36
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Om man vill antyda ett hot, så hästhuvudet utmärkt eftersom de allra flesta förstår hotet, oavsett om de är hästägare, eller inte.
2016-01-05, 17:38
Medlem
Citat:
Var gång jag hört någon ta upp händelsen så har det varit på ett sådant misstolkat vis som jag berättat. De säger t.ex. "Bäst att göra som han säger så att du inte riskerar vakna med ett hästhuvud i sängen!".

Det får mig att tro att personen som säger så tror att ett hästhuvud i sängen har ett symboliskt värde i sig, vilket det ju inte har. Mannen i filmen (Gudfadern) får ju inte ett random hästhuvud i sängen som ett meddelande. Han får sin älskade hästs huvud i sängen som ett meddelande.

Sen att det är ett hästhuvud är i sig ovidkommande. Det kunde som sagt ha varit ett hundhuvud (eller katt-, giraff-dito...) istället, om det nu var en hund som personen i fråga höll varmt om hjärtat.

Sen det där med populärkultur... Det intresserar mig inte. Jag vill belysa den korrekta anledningen och förklaringen till varför just han vaknar upp med ett hästhuvud i sängen i just denna film (Gudfadern).

Då har du med andra ord missförstått varför folk använder sig utav uttrycket.

Det handlar inte om att dom försöker analysera Gudfadern.
Det handlar inte om att dom försöker återskapa händelserna i Gudfadern.

Händelserna i Gudfadern har gett upphov till ett ordspråk som är synonymt med ett allvarligt och makabert hot. Det är det det handlar om och det är därför folk använder sig utav uttrycket.
2016-01-05, 17:50
Medlem
durtmeisters avatar
Det är nog så eftersom scenen i sig diskuteras enskillt och man ser sällan hela sammanhanget.
Gudfadern är även den filmen flest ljuger om att de sett så det kan ju vara så att de endast känner till nyckelscenerna och tror sig kunna filmen.
2016-01-05, 18:10
Medlem
marcusbirros avatar
Tror inte det är svårare än att många har sett gudfadern. Därför är det väl ganska naturligt att använda hästhuvve som hot istället för tex hundhuvud.

Men som du säger. Vill minnas att i nån scen innan pratas det om hur mycket han älskade hästen och att den var så fin. Den scenen finns ju där av en anledning.

Har dock inte uppfattat att "folk" i allmänhet missuppfattar.

Men klart, har man ingen koll på hur man gör filmer.

Efter jag läst filmkunskap så är ju nackdelen den att man lär sig hur en regissör tänker vilket förstör lite av spänningen i filmen. Innan var man lite mer dum och koppla inte allt.
2016-01-05, 18:10
Medlem
"Är folk så fruktansvärt dåliga på att "hänga med" i filmer och begripa vad som händer och innebörden av händelserna?"

Folk är inte så dumma som man tror, dom är mycket dummare.
2016-01-05, 18:22
Medlem
1. Låter som TS precis sett Gudfadern för första gången när den visats på TV och därefter ska lära alla oss andra om scenen.
2. Att en sak tas ur sitt sammanhang och sedan får en annan innebörd är inte ovanligt, det har helt enkelt blivit en grej att få ett hästhuvud i sängen, fast man inte har en häst.
3. Ronny & Ragge har ju ett avsnitt, där en man som har ett älskat äppleträd vaknar upp med äppleskruttar i hela sängen, kunde tyvärr inte hitta avsnittet på SVT Play.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in