Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Folk i allmänhet (Alla!) tror ju att hästhuvudet i sig har en särskild betydelse - men så är det ju inte!
Jag kan aldrig påminna mig att jag stött på någon som har trott att hästhuvudet i sig har någon särskild betydelse. Har du frågat "folk i allmänhet" om dom verkligen tror det eller är det din egen slutsats?
Citat:
Folk pratar ju om att "Det vore obehagligt att vakna upp med ett hästhuvud i sängen...", vilket det förvisso vore, men det i sig har ju inget symboliskt värde.
Uttrycket i sig är en popkulturreferens till att motta ett allvarligt hot. Som att kaninkokerska är synonymt med en galen och besatt brud. Det handlar inte om att kvinnan i fråga skulle koka kaniner.
Popkultur lever sitt eget liv helt separat från filmer. Om du nu mot förmodan träffar på massvis med folk som använder sig utav uttrycket och tror att det har någon speciell symbolik inom maffiavärlden så beror det nog snarare på att dom inte har sett Gudfadern och/eller misstolkar uttrycket. Alltså inte att dom skulle analysera filmen fel.
Citat:
Varför använder du dig av just ett hästhuvud i "hoten"? Missar du trots allt inte förklaringen i min trådstart?
Det här får mig att tro att du inte någon som helst förståelse för popkultur, vilket också får mig att anta hela premissen för den här trådstarten handlar om dina egna feltolkningar.