• 1
  • 2
2016-01-05, 00:01
Medlem
Fundera varför ingen har öppnat Hooters eller liknande i Sverige?

Kan man få problem av DO för att man anställer enbart på grund av utseende?
http://www.do.se/lag-och-ratt/diskrimineringslagen/

I flera länder är det okej så om det skulle vara förbjudet här så vad är skillnad?
Har dom andra länderna inget skydd mot diskriminering eller tolkar dom diskriminering annorlunda än vad vi gör i Sverige.

Vi har stark feminism i Sverige och det skulle givetvis bli problem med nazifeministerna.

Men är det olagligt?

Diskutera
Senast redigerad av Nyfikenpaallt 2016-01-05 kl. 00:04.
Citera
2016-01-05, 00:04
Medlem
DRD4s avatar
Du behöver säkerligen bara betala franschise avgift till Hooters?

https://franchising.hooters.com/Home/

http://smallbusiness.chron.com/buy-h...ise-40257.html

Starta ett! jag lovar att bli stammis!
Citera
2016-01-05, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Du behöver säkerligen bara betala franschise avgift till Hooters?

https://franchising.hooters.com/Home/

http://smallbusiness.chron.com/buy-h...ise-40257.html

Starta ett! jag lovar att bli stammis!

Ser bara en massa stämningar ifrån DO när man ska anställa den smala tjejen istället för den feta tjejen eller tjejen med dom stora lökarna istället för dom små.

Tror det skulle bli väldigt populärt och något jag skulle vilja investera pengar i
Citera
2016-01-05, 00:58
Medlem
Schweppes99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Ser bara en massa stämningar ifrån DO när man ska anställa den smala tjejen istället för den feta tjejen eller tjejen med dom stora lökarna istället för dom små.

Tror det skulle bli väldigt populärt och något jag skulle vilja investera pengar i

trams, det är enkelt att diskriminera och komma undan med det. Gäller bara att vara lite smidig.
Citera
2016-01-05, 01:41
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt

Varken vikt eller bröststorlek ingår i diskrimineringskriterierna så en sådan anmälan skulle kamma noll.
Citera
2016-01-05, 09:07
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. Vill ni diskutera lönsamhet eller har andra företagsekonomiska infallsvinklar på ämnet så är Juridik fel forum. Här diskuterar vi de juridiska aspekterna.

/Mod
Citera
2016-01-05, 09:44
Medlem
De anställer väl som jag förstått det enbart kvinnor/tjejer som serveringspersonal. Det är något de hade torskat på här i Sverige.

Utöver det ser jag inga juridiska problem med Hooters.
Citera
2016-01-05, 09:55
Medlem
Rent juridiskt hade det KANSKE blivit problem med att just söka enbart kvinnor till just serveringspersonalen. Rent spontant borde det kunna uppvägas med att övriga jobb på arbetsplatsen är lika öppna för män som kvinnor.

Naturligtvis skulle nazifeministerna gå kvinna ur huse och sätta stället i blockad. Håriga AFA-honor skulle kasta grisblod och stinkbomber, reklam skulle rivas ner av skäggiga palestinasjalar på söder och rent allmänt skulle alla göra allt för att det skulle bli så besvärligt som möjligt att besöka stället.

Fotografering och uthängning av gäster osv tror jag inte att vänstertomtarna skulle dra sig för.

Själv hade jag gått dit och njutit av kvinnlig fägring.
Citera
2016-01-05, 11:38
Medlem
Jthunderas avatar
Hooters har funnits i Sverige tidigare. Har för mig att sista restaurangen var på Arlanda innan den stängde...? Eller var det Kastrup?

Deras mat är inte något jag tror skulle vara ett vinnande koncept i SE. Det mesta är flottigt och friterat som fan. De har lite sallad men den är sjukt skabbig.
Citera
2016-01-05, 12:40
Medlem
JBernards avatar
Det borde väl i sådana fall vara lika diskriminerande att specifikt anlita kvinnliga fotomodeller?
Citera
2016-01-05, 14:11
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Det borde väl i sådana fall vara lika diskriminerande att specifikt anlita kvinnliga fotomodeller?

Nej eftersom att kvinnliga modeller faller in under undantaget i 2 kap. 2 § 1 st. 1 p. diskrimineringslagen:
Citat:
Förbudet i 1 § hindrar inte särbehandling som föranleds av en egenskap som har samband med någon av diskrimineringsgrunderna om, vid beslut om anställning, befordran eller utbildning för befordran, egenskapen på grund av arbetets natur eller det sammanhang där arbetet utförs utgör ett verkligt och avgörande yrkeskrav som har ett berättigat syfte och kravet är lämpligt och nödvändigt för att uppnå syftet.

Och såhär beskriver man det i förarbetena, Prop. 2007/08:95 sida 502:

Citat:
Tillämpningsområdet för undantaget är snävt. Det får för det första tillämpas endast vid anställningar, befordran och utbildning för befordran. Övriga faktiska situationer, som t.ex. lönesättning eller arbetsledning, omfattas inte. Vidare ska undantaget tolkas restriktivt och omfatta enbart de yrkeskvalifikationer som är absolut nödvändiga för att utöva yrkesverksamheten. Som exempel på när undantaget kan användas kan nämnas teaterföreställningar där det krävs att skådespelare har t.ex. ett visst kön, viss etnisk tillhörighet eller viss ålder för att föreställningen ska bli äkta. Ett annat exempel är verksamheter som tillhandahåller personliga tjänster åt personer ur en viss etnisk grupp för att främja deras sociala välfärd. Om dessa tjänster bäst kan utföras av någon som tillhör samma etniska grupp kan särbehandling vara tillåten. Regeringens överväganden angående undantagsregeln finns i avsnitt 8.1.3.
Citera
2016-01-05, 14:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
De anställer väl som jag förstått det enbart kvinnor/tjejer som serveringspersonal. Det är något de hade torskat på här i Sverige.

Utöver det ser jag inga juridiska problem med Hooters.
Kan man inte bara hitta på en tjänst för killar då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in