2017-06-06, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internethuliganen
Blir hon hämtad i civilbil eller målad?
Om det blir det sistnämnda, hur ska hon förklara det för barnen?

Det blir nog en målad radiobil i sådana fall.
Citera
2017-06-06, 13:05
Medlem
henki420s avatar
Citat:

Hon blev ju anhållen och hämtad i höstas. Det är nog det minsta problemet att behöva förklara för barnen.

Men hur var det med att brottsoffren kunde begära henne häktad? Om hon skulle bli det nu kommer rättegången att hållas ganska direkt efteråt.
Citera
2017-06-06, 13:31
Medlem
Maxipower1s avatar
Citat:
Oftast sker det med civilare..
Citera
2017-06-06, 13:35
Medlem
Maxipower1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Det blir nog en målad radiobil i sådana fall.
Glöm det!
Citera
2017-06-06, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxipower1
Glöm det!

Vad ska jag glömma?
Ha en trevlig dag på dig!
Citera
2017-06-06, 14:04
Medlem
Maxipower1s avatar
Citat:
Vad ska jag glömma?
Ha en trevlig dag på dig!

Som svar på ditt påstående att hon skulle bli hämtad i en målad bil kan du glömma,,
Citera
2017-06-06, 14:26
Medlem
SmygarBerits avatar
Hur kan du vara så säker på att hon inte bli hämtad i en målad bil? Har sett folk blivit hämtade för förhör i hemmet i målade bilar..
Citera
2017-06-06, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jravmsa
Som jag skrev i förra inlägget, akuten sjukskriver inte därför måste man antingen gå till sin husläkare på VC alt. få det av läkaren på avdelningen man blivit inlagd på. Man kan däremot få ett intyg på att man varit på akuten. Det kan vara skälet till varför C lagt upp en bild m intyg från SÖS akuten o en annan från VC.
Det var därför jag undrade om någon visste om C skickat in två (ett intyg från akuten m datumet 29/5 o en sjukskrivning från VC med start datum den 30/5) till tingsrätten?
Finns det inte två intyg är C nog helt körd. Jag är ganska tveksam till att dom kommer godkänna hennes frånvaro ändå.
Det är ett läkarintyg, och inte en sjukskrivning som tingsrätten kräver. Men av intyget skall det framgå att hon har varit så sjuk att det varit absolut omöjligt att närvara vid huvudförhandlingen. Ett sådant intyg lär (förhoppningsvis) vara svårt att få om det inte är sant. Och rätten nöjer sig nog inte med ett intyg som bara visar att man har suttit eller legat på akuten och väntat, utan att det finns en diagnos som motiverar besöket.

Jag har sett dagboksbladet från tingsrätten, och det finns bara ett läkarintyg inlämnat till dem. Så det intyget som Catrin visade upp en bild på den 29/5 är inte inlämnat (om det ens är från den dagen - det är ju inget synligt datum på den bilden). Hon kan ju till och med ha skrivit ut den sidan själv (dokumentet kan ju laddas ner och fyllas i av vem som helst).
Citera
2017-06-06, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henki420
Men hur var det med att brottsoffren kunde begära henne häktad? Om hon skulle bli det nu kommer rättegången att hållas ganska direkt efteråt.
Det hade onekligen varit en intressant vändning - men finns det dokumenterat att en målsägande verkligen kan begära henne häktad? Åtminstone någon av de drabbade borde ju vara intresserade av det, kan man tycka.

Edit: hittade det här: Grundläggande regler vid häktning
Citat:
Ifall brottsutredningen och rättsprocessen kommit så pass långt att åklagaren har hunnit väcka åtal kan även domstolen på egen hand, alternativt efter begäran från målsäganden (brottsoffret), diskutera ifall en misstänkt som inte är anhållen skall häktas. Även i dessa sistnämnda situationer sker en häktningsförhandling och domstolen meddelar därefter sitt beslut.

Så kanske möjligheten finns, trots allt. Flyktfara och/eller risk för att hon håller sig borta från rättegången. Jag hoppas att någon av målsäganden gör ett forsök.
Senast redigerad av cjh 2017-06-06 kl. 14:59.
Citera
2017-06-06, 15:02
Medlem
henki420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juridisk
Vem som helst av Catrins alla målsägande hade kunnat begära henne häktad redan i måndags när hon inte dök upp. Rätten hade behövt pröva häktningsfrågan redan då, denna möjlighet ges i 24:17 st 1 RB.
Detta gäller utöver åklagaren och rättens prövning.

Så, baserat på Rättegångsbalkens regler råder jag vilken som helst av alla målsägande (*Pling*-Kerstin) att begära hennes häktad redan nu, och inte invänta åklagaren.

Skriv ett PM, så ordnar jag en häktningsframställan som ni/du kan inge till Södertälje TR.

Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Det hade onekligen varit en intressant vändning - men finns det dokumenterat att en målsägande verkligen kan begära henne häktad? Åtminstone någon av de drabbade borde ju vara intresserade av det, kan man tycka.

Edit: hittade det här: Grundläggande regler vid häktning

Så kanske möjligheten finns, trots allt. Flyktfara och/eller risk för att hon håller sig borta från rättegången. Jag hoppas att någon av målsäganden gör ett forsök.

Ja det borde finnas någon som nappat på Juridisk erbjudande.
Citera
2017-06-06, 17:23
Medlem
nån som kan förklara hur denna fittan fortfarande är ute i det fria? ja jag vet att sverige älskar kriminella och terrorister och gör allt för att dom ska vara fria, men är inte detta fallet ett open and shut mål eller ?
Citera
2017-06-06, 17:58
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Jo åklagaren skriver en häktningsframställan, om hen vill ha någon häktad och sedan fattar tingsrätten beslut i häktningsfrågan.
Åklagaren kan häkta på flyktfara, kollisionsfara, recidivfara.

Det är tingsrätten som häktar, inte åklagaren. Åklagaren skriver häktningsframställan och tingsrätten häktar. Och det heter kollusionsfara - inte kollisionsfara.
Senast redigerad av Photoshopped 2017-06-06 kl. 18:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in