Citat:
Ursprungligen postat av
jravmsa
Som jag skrev i förra inlägget, akuten sjukskriver inte därför måste man antingen gå till sin husläkare på VC alt. få det av läkaren på avdelningen man blivit inlagd på. Man kan däremot få ett intyg på att man varit på akuten. Det kan vara skälet till varför C lagt upp en bild m intyg från SÖS akuten o en annan från VC.
Det var därför jag undrade om någon visste om C skickat in två (ett intyg från akuten m datumet 29/5 o en sjukskrivning från VC med start datum den 30/5) till tingsrätten?
Finns det inte två intyg är C nog helt körd. Jag är ganska tveksam till att dom kommer godkänna hennes frånvaro ändå.
Det är ett läkarintyg, och inte en sjukskrivning som tingsrätten kräver. Men av intyget skall det framgå att hon har varit så sjuk att det varit absolut omöjligt att närvara vid huvudförhandlingen. Ett sådant intyg lär (förhoppningsvis) vara svårt att få om det inte är sant. Och rätten nöjer sig nog inte med ett intyg som bara visar att man har suttit eller legat på akuten och väntat, utan att det finns en diagnos som motiverar besöket.
Jag har sett dagboksbladet från tingsrätten, och det finns bara ett läkarintyg inlämnat till dem. Så det intyget som Catrin visade upp en bild på den 29/5 är inte inlämnat (om det ens är från den dagen - det är ju inget synligt datum på den bilden). Hon kan ju till och med ha skrivit ut den sidan själv (dokumentet kan ju laddas ner och fyllas i av vem som helst).