2017-06-06, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imelda
Fast det faller ju på att sjukskrivande läkare borde ha hänvisat till sjukhusbesök och journal. Om läkaren inte ville det är det helt onödigt att skicka in ett intyg med fel datum. Och varför i hela fridens namn la hon ut bild på ett läkarintyg den 29, från SöS, för att sedan skicka in ett från den 30:e och från en vårdcentral?

Vad menar du med att det faller? Vad faller? Tror du att detta är ett falskt intyg? Om så, varför förfalska ett intyg och skriva det på fel datum??
Varför tycker du läkaren borde hänvisa tingsätten till C'a journal? Dom kan ju ändå inte komma in och läsa någons journal i Cosmic.
Som jag skrev i förra inlägget, akuten sjukskriver inte därför måste man antingen gå till sin husläkare på VC alt. få det av läkaren på avdelningen man blivit inlagd på. Man kan däremot få ett intyg på att man varit på akuten. Det kan vara skälet till varför C lagt upp en bild m intyg från SÖS akuten o en annan från VC.
Det var därför jag undrade om någon visste om C skickat in två (ett intyg från akuten m datumet 29/5 o en sjukskrivning från VC med start datum den 30/5) till tingsrätten?
Finns det inte två intyg är C nog helt körd. Jag är ganska tveksam till att dom kommer godkänna hennes frånvaro ändå.
Citera
2017-06-06, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jravmsa
Vad menar du med att det faller? Vad faller? Tror du att detta är ett falskt intyg? Om så, varför förfalska ett intyg och skriva det på fel datum??
Varför tycker du läkaren borde hänvisa tingsätten till C'a journal? Dom kan ju ändå inte komma in och läsa någons journal i Cosmic.
Som jag skrev i förra inlägget, akuten sjukskriver inte därför måste man antingen gå till sin husläkare på VC alt. få det av läkaren på avdelningen man blivit inlagd på. Man kan däremot få ett intyg på att man varit på akuten. Det kan vara skälet till varför C lagt upp en bild m intyg från SÖS akuten o en annan från VC.
Det var därför jag undrade om någon visste om C skickat in två (ett intyg från akuten m datumet 29/5 o en sjukskrivning från VC med start datum den 30/5) till tingsrätten?
Finns det inte två intyg är C nog helt körd. Jag är ganska tveksam till att dom kommer godkänna hennes frånvaro ändå.

Jag menade att ditt resonemang faller.

Hon hade inte behövt en regelrätt sjukskrivning, framförallt inte för dagarna efter rättegången. Hon behövde ett intyg att hon inte kunde närvara den 29:e pga behovet av läkarvård just då. Ett intyg som akuten absolut skriver.

Hade hon lämnat två intyg borde tr lämnat ut båda när personer begärde ut intyget. Varför skulle de bara lämna ut ett som dessutom inte gäller för berörd dag?

Och nej, jag tror inte att intyget är falskt. Jag tror hon tjatade det till sig och hoppas på det bästa.
Citera
2017-06-06, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imelda
Jag menade att ditt resonemang faller.

Hon hade inte behövt en regelrätt sjukskrivning, framförallt inte för dagarna efter rättegången. Hon behövde ett intyg att hon inte kunde närvara den 29:e pga behovet av läkarvård just då. Ett intyg som akuten absolut skriver.

Hade hon lämnat två intyg borde tr lämnat ut båda när personer begärde ut intyget. Varför skulle de bara lämna ut ett som dessutom inte gäller för berörd dag?

Och nej, jag tror inte att intyget är falskt. Jag tror hon tjatade det till sig och hoppas på det bästa.

Nu var mitt inlägg inget resonemang utan jag skrev hur det brukar vara och hur det ev kan gått till. Röd dag idag annars hade jag ringt själv till tingsrätt och kollat om det även finns ett intyg från akuten SÖS den 29/5.
Och som sagt, även om det finns, är jag tveksam till att tingsrätten godkänner hennes frånvaro.

Vad menade du med att läkaren skulle hänvisa tingsrätten till hennes journal (som dom ändå inte komma in i Cosmic och läsa)?

Och jo jag tror hon definitivt behöver en sjukskrivning och inte bara ett intyg på den 29/5. För godkänd frånvaro krävs svårare tillstånd än att bara endags sjuka.
Senast redigerad av jravmsa 2017-06-06 kl. 12:07.
Citera
2017-06-06, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jravmsa
Nu var mitt inlägg inget resonemang utan jag skrev hur det brukar vara och hur det ev kan gått till. Röd dag idag annars hade jag ringt själv till tingsrätt och kollat om det även finns ett intyg från akuten SÖS den 29/5.
Och som sagt, även om det finns, är jag tveksam till att tingsrätten godkänner hennes frånvaro.

Vad menade du med att läkaren skulle hänvisa tingsrätten till hennes journal (som dom ändå inte komma in i Cosmic och läsa)?

Läkaren kan läsa journal. Och skriva utförligt om hennes symptom och vårdhistorik i just denna "sjukvårdsomgång". Som jag förövrigt inte tror på.
Citera
2017-06-06, 12:11
Medlem
Kan det beslutas om några andra tvångsåtgärder under tiden? Till exempel reseförbud?
Citera
2017-06-06, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelebrateLife
Kan det beslutas om några andra tvångsåtgärder under tiden? Till exempel reseförbud?

Japp, åklagaren kan häkta henne för flyktfara vid rättegången i augusti.
Citera
2017-06-06, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors

Men hon lär ju inte kunna sitta häktad från nu fram till augusti? Tänkte mer att hon är på fri fot men får reserestriktioner. Till exempel behöva infinna sig varje dag på en polisstation eller liknande.
Citera
2017-06-06, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelebrateLife
Men hon lär ju inte kunna sitta häktad från nu fram till augusti? Tänkte mer att hon är på fri fot men får reserestriktioner. Till exempel behöva infinna sig varje dag på en polisstation eller liknande.

Inget sådant är beslutat av tingsrätten vad jag vet.
Citera
2017-06-06, 12:39
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors

Nej. Åklagaren häktar ingen. Det är det tingsrätten som gör. Om man har ett läkarintyg som bedöms ok är det dock svårt att påstå flyktfara. Och om nån häktas väntar man självklart inte med förhandlingen till augusti.
Citera
2017-06-06, 12:45
Medlem
Från en kommentar på bloggbevakning:

"Jag jobbar med bedömning av läkarintyg.
Det som som står under punkt 3 är patientens egen beskrivning av besvären (anledningen att hon har sökt vård), dvs det är hon själv som uppgett att hon har/haft feber. Under punkt 4 ska läkaren beskriva vad hen konstaterat vid undersökningstillfället, vilket i detta fallet är att C är opåverkad, men öm när hen trycker på (..ser inte vad det står).
Intyget säger även att hon inte kan arbeta i kundtjänst, vilket hon väl ändå inte skulle gjort den dagen 😄
Kan ju vara ett uselt utfärdat intyg också, men så ser FK på ett sjukintyg."
Citera
2017-06-06, 12:57
Medlem
Internethuliganens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxipower1
Utteblir man från en rättegång så brukar det bli polishämtning när det är dags för nästa rättegång. Det är mer eller mindre standard.

Blir hon hämtad i civilbil eller målad?
Om det blir det sistnämnda, hur ska hon förklara det för barnen?
Citera
2017-06-06, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Nej. Åklagaren häktar ingen. Det är det tingsrätten som gör. Om man har ett läkarintyg som bedöms ok är det dock svårt att påstå flyktfara. Och om nån häktas väntar man självklart inte med förhandlingen till augusti.

Jo åklagaren skriver en häktningsframställan, om hen vill ha någon häktad och sedan fattar tingsrätten beslut i häktningsfrågan.
Åklagaren kan häkta på flyktfara, kollisionsfara, recidivfara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in