Citat:
Ursprungligen postat av
Lalande
Hade jag själv insett att jag ovetande varit mellanhand i ett bedrägeri så hade jag antingen betalat tillbaka pengarna själv eller polisanmält den som vilselett mig. För att hålla ryggen fri och för att kunna sova gott om natten. Jag undrar varför mamman inte har gjort rätt för sig här?
Jag tror att Anne är en hårt arbetande hederlig person. Hon stöttar Catrin ekonomiskt för att inte barnbarnen ska fara illa. Det hedrar henne. Jag tänker mig att Catrin manipulerat sin egen morsa så väl som sina brottsoffer och resten av omgivningen. Insättningen skedde 2015 och vid den tidpunkten hade nog inte mamman ännu någon insikt i Catrins kriminella verksamhet. Tror hon är oskyldig, naiv men oskyldig.
Jag hade reagerat på precis samma sätt som det du skriver i första stycket.
Men sen har jag en annan uppfattning.
Anne är ett skolexempel på en curlingförälder. Hon har uppfostrat ett barn till att inte ta ansvar för fem öre. Mycket möjligt att hon inte förstod hela vidden av Catrins bedrägerier 2015 men i och med att hon behövde stötta henne ekonomiskt i den utsträckning hon gjort så finns det inte en chans, enligt mig, att hon inte insett att pengarna kom från något annat än "skumrask" av något slag. En chef i hennes position har även budgetansvar så ekonomi kan inte vara okänt territorium för henne.
Hur kan hon annat än som ett enormt önsketänkande förklara finansieringen av Catrins livsstil? Hon vet att Catrin inte jobbat så pengar kan inte ha flutit in den vägen. Hon vet även hur mycket hon själv pytsat in så vad kan Catrin angett som skäl till att ha råd att leva som som hon gjort?
Nej, att skylla på att Anne varit "naiv" räcker inte. Vi talar inte om någon lågutbildad som inte har förmågan till ekonomiskt tänkande.
Jag tror säkert att Anne försöker intala sig själv att den ekonomiska hjälpen är till för att barnbarnen ska kunna leva och göra saker som sina kompisar. Men genom att "mamsomaten" har (och har haft) en vidöppen plånbok så har hon direkt gynnat Catrins tänk att pengar får man utan att jobba hederligt. Jag hade kunnat köpa att hon stöttat dem om Catrin haft ett lågavlönat jobb och som ensamstående inte fått det att gå ihop. Däremot får jag en känsla av avsmak att hon medvetet fortsätter att gynna denna samhällets parasit (ber om ursäkt för ordvalet men det är det enda ord jag anser passar in på Catrin just nu).
Och jag medger att jag hyser ett rejält agg emot Anne för hur hon agerat i vårdnadstvisten gällande den äldsta sonen. Mycket möjligt att detta färgar hur jag ser på hennes agerande överlag i denna sörja - det erkänner jag.
Tyvärr ser jag inget hedrande i hennes agerande gentemot dotter och barnbarn. Hon har möjliggjort för Catrin att leva som hon gör och detta kommer att slå hårt mot barnbarnen framöver.