Citat:
Grejen med förtal är ju att det som huvudregel inte faller under allmänt åtal. Jag är därför osäker på om polisen ens upprättar en anmälan om du hör av dig för att anmäla ett förtal?
Det finns liksom ingen poäng för dem att göra det eftersom det ändå är upp till dig som anmäler att agera din egen åklagare och driva frågan som ett enskilt åtal.
Möjligtvis att det upprättas en anmälan för att en åklagare ska kunna kika på det och konstatera att inga av undantagen som gör att förtalet faller under allmänt åtal är tillämpliga.
Men eftersom inga av nämnda undantag skulle kunna bli tillämpliga i de fall då Catrin hotat med att anmäla/påstår sig ha anmält finns det på sin höjd ett gäng anmälningar som ligger någonstans och samlar damm.
Skulle såklart fortfarande vara intressant att ta reda på om polisen ens upprättar anmälningar och om Catrin någonsin anmält någon.
Jag ringer polisen och kollar
Det finns liksom ingen poäng för dem att göra det eftersom det ändå är upp till dig som anmäler att agera din egen åklagare och driva frågan som ett enskilt åtal.
Möjligtvis att det upprättas en anmälan för att en åklagare ska kunna kika på det och konstatera att inga av undantagen som gör att förtalet faller under allmänt åtal är tillämpliga.
Men eftersom inga av nämnda undantag skulle kunna bli tillämpliga i de fall då Catrin hotat med att anmäla/påstår sig ha anmält finns det på sin höjd ett gäng anmälningar som ligger någonstans och samlar damm.
Skulle såklart fortfarande vara intressant att ta reda på om polisen ens upprättar anmälningar och om Catrin någonsin anmält någon.
Jag ringer polisen och kollar
Oki dok, nu har jag pratat med polisen.
Det var dock inte särskilt givande då de mest satt och läste upp text från polisens hemsida. (Text jag redan läst dessutom.)
Jag lärde mig dock att polisen visst upprättar anmälningar om misstänkta förtal. Nästa steg är, som alltid, att fatta beslut om att inleda en förundersökning eller inte. De kunde inte svara alls på vilka faktorer som påverkar det beslutet.
De hävdade att de tar förtalsbrott på absolut största allvar och förundersöker som om det inte fanns någon morgondag, alldeles oavsett om det är uppenbart att brottet i slutändan inte kommer leda till åtal drivet av en allmän åklagare.
En snabb kik på brottsförebyggande rådets hemsida och aktuell statistik talar dock för att det jag fick från polisen var den polerade, officiella versionen och inte riktigt sanningen.
Sanningen är att förtalsbrott endast undantagsvis hanteras av rättsväsendet. Nästan inga anmälningar om förtal leder till att en förundersökning inleds.
Jag begärde i vilket fall ut alla eventuella anmälningar om förtal där Catrin är anmälare/målsägande från de senaste tio åren. Anmälningar som är del av pågående förundersökningar lämnas inte ut. Anmälningar som aldrig lett till förundersökning, där förundersökningen lagts ned eller där anmälan lett till rättegång lämnas ut.
Då polisen måste göra en sekretessprövning av de eventuella anmälningar som finns kunde jag inte få några svar nu. Om det finns anmälningar kommer de skickas hem till mig. Finns det inga kommer jag få besked om det.
Så jag får helt enkelt återkomma i den här frågan när jag fått brev från polisen!