2016-10-23, 19:26
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelebrateLife
Absolut kan man diskutera det men jag tycker att hon saknar många kliniska karaktärsdrag för den typen av diagnos. Bland annat är hon inte särskilt lång och har inte heller de karakteristiskt långa fingrarna eller långa armar och ben. Hon verkar inte ha problem med ögonen eller den typiskt insjukna bröstkorgen. Hon har fött barn, två dessutom (och visst kan människor med denna typ av diagnos bli gravid men eftersom Marfans också ibland drabbar aortan och hjärtat så är graviditet ibland inte det ultimata)

Detta var väldigt off topic men det är klart; när hon hade halsfluss i somras så fanns det inte särskilt många synliga symptom då heller.
Gör endast en okulär besiktning. Nära äldre anhörig har också symtom.... CH kanske ska kolla upp det.
Citera
2016-10-23, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Gör endast en okulär besiktning. Nära äldre anhörig har också symtom.... CH kanske ska kolla upp det.

K1 däremot har en lite insjunken bröstkorg! Fast det är way off topic
Citera
2016-10-23, 19:49
Medlem
Citat:

Vilken nära äldre anhörig?
Citera
2016-10-23, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boondocksaints
För mig är det självklart att CH blev låg enligt utredningen. Hon har inga tidigare domar, dömdes inte första gången vid låg ålder och har inget (vad jag vet) missbruk. Det väger tungt i resultatet. Hon har dessutom ett hyfsat ordnat liv med boende, ett nätverk runt sig av icke-kriminella personer etc.

Tack för att du svarar på frågor om hur frivården funkar!

Innan Catrin dömdes i våras var frivårdens bedömning att risken för återfall i brott var förhöjd. (Ur domen: "Frivården har sammanfattningsvis gjort bedömningen att det finns en förhöjd risk för återfall i brott och därmed ett övervakningsbehov.")

Detta trots de faktorer du lyfter upp som talar för att risken i återfall bör bedömas som låg (det citerade och fetade).

Hur görs den bedömning som ligger till grund för frivårdens yttrande innan dom? På vilka sätt skiljer den sig från basutredningen man genomgår efter att man dömts?

Vad brukar förklaringen vara när frivården på så kort tid som i Catrins fall ändrar sin bedömning från förhöjd risk till låg risk?
Senast redigerad av UnicornMeat 2016-10-23 kl. 19:58.
Citera
2016-10-23, 19:59
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Vilken nära äldre anhörig?
Finns bild på CH instagram.
Citera
2016-10-23, 20:00
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelebrateLife
K1 däremot har en lite insjunken bröstkorg! Fast det är way off topic
Ok. Men det är ärftligt.
Citera
2016-10-23, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harambe
Reagerade också på att hon köpt en jacka från Alpha Industries och påstod att den skulle vara billig. Allt är ju relativt om vad man tycker är billigt men det finns billigare alternativ till pulkabacksjackor. Fast då kanske folk inte fattar att hon är cashmoney personifierat

Jag är sjukskriven men min man jobbar trots detta så har inte jag eller han råd att köpa någon jacka för det priset, knappt vi känner att vi kan lägga mer än 1000kr max för en jacka o då var vi t p inkomståret även om min är låg nu.
Hade aldrig kunnat köpa en sån jacka när jag var ensamstående mamma vilket jag var i 6 år.
Citera
2016-10-24, 00:21
Medlem
Citat:
Finns bild på CH instagram.

Could you _be_ anymore vague?
Citera
2016-10-24, 06:36
Medlem
Boondocksaintss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnicornMeat
Tack för att du svarar på frågor om hur frivården funkar!

Innan Catrin dömdes i våras var frivårdens bedömning att risken för återfall i brott var förhöjd. (Ur domen: "Frivården har sammanfattningsvis gjort bedömningen att det finns en förhöjd risk för återfall i brott och därmed ett övervakningsbehov.")

Detta trots de faktorer du lyfter upp som talar för att risken i återfall bör bedömas som låg (det citerade och fetade).

Hur görs den bedömning som ligger till grund för frivårdens yttrande innan dom? På vilka sätt skiljer den sig från basutredningen man genomgår efter att man dömts?

Vad brukar förklaringen vara när frivården på så kort tid som i Catrins fall ändrar sin bedömning från förhöjd risk till låg risk?

Det yttrandet baseras på en personutredning, något som tingsrätten begär från frivården för att dels få reda på lite mer om personens sociala situation, dels om det är lämpligt med en frivårdande påföljd. Det är ingen utredning som görs inför en PU på samma sätt som en basutredning. Det är ett samtal med den misstänkte, tillsammans med eventuella utdrag från olika register (tex KFM). I stort sett alla som döms har en risk för återfall, sen får basutredningen visa hur hög risken kan tänkas vara. En låg risk är ju också en risk.
Citera
2016-10-24, 07:24
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Could you _be_ anymore vague?
Manlig sort.
Citera
2016-10-24, 07:26
Medlem
Lillamig72s avatar