Citat:
Ursprungligen postat av
sTrughoy
Vet du något om hur man gör riskbedömningen av återfall i brott? Är det rimligt det CH säger att hon bedömts som låg risk? Finns det något som kan få dem att göra en ny bedömning?
Jag tänker, om en person är dömd för alkoholrelaterade brott och ska vara alkoholfri tex så har man kontakt med frivården om jag minns rätt. Skulle man blåsa positivt så rapporteras väl de?
Hur kan man då i CHs fall fortsätta med samma bedrägerier?
Ledsen för sent svar. Snyggt av mig att erbjuda mig att svara och sen glömma bort att kolla. Men men.
En riskbedömning görs enligt ett test som är likadant för alla som kommer till frivården. Det är en forsknings-baserad utredning baserat på personens historik inom kriminalvården, och ett antal frågor som besvaras av personen själv. Med hjälp av dessa svar tillsammans med historiken får man sedan fram behovsområden (som man ska arbeta med under verkställigheten) och en risknivå.
För mig är det självklart att CH blev låg enligt utredningen. Hon har inga tidigare domar, dömdes inte första gången vid låg ålder och har inget (vad jag vet) missbruk. Det väger tungt i resultatet. Hon har dessutom ett hyfsat ordnat liv med boende, ett nätverk runt sig av icke-kriminella personer etc.
Att hon sedan begått fler brott trots detta är ingenting som syns i en utredning, utan ligger hos henne själv. Frivården kan inte hindra någon från att begå brott, man arbetar med att försöka förändra personens attityder till att begå brott och motivera till förändring. Ansvaret ligger dock på personen själv.
Personer som deltar i behandlingsprogram mot missbruk, eller är dömda till kontraktsvård får ofta lämna UP i samband med detta. Det hindrar ju dock inte någon från att faktiskt ta droger/dricka alkohol om de väljer att göra så. Det måste finnas en uppriktig vilja till förändring hos personen själv för att det ska bli någon förändring.
Skulle CH på nytt genomgå samma utredning, vilket hon får göra om hon döms igen, skulle risknivån antagligen höjas, eftersom det då handlar om återfall och täta domar i liknande brottslighet.