2016-10-23, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Och har Marfan syndrom. Det såg jag med en gång när jag tittade på hennes bilder. Därav det något speciella utseendet och kroppshållning. Hon exponerar ju sig själv så otroligt mycket. Så då kan det inte vara speciellt elakt att påpeka det. Bara en notis i det massiva informationsflödet om hennes jantelagshatande liv. Jag är hellre jante än utnyttjar och lurar andra människor.

Seriös diagnos eller bara en omotiverad gissning?
Citera
2016-10-23, 11:56
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelebrateLife
En notering bara.
Citera
2016-10-23, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
En notering bara.

Jag tycker hon saknar många symptom som skulle tala för Marfans.
Citera
2016-10-23, 15:24
Medlem
mzies avatar
Jag tycker så sjukt synd om denna kvinna för ngt står inte rätt till. Alls!

Vad hände när hennes hjärna skulle utvecklas under fosterstadiet?
Har hon en utvecklingsstörning eftersom hon verkar sakna allt normalt intellekt, uns av empatiförmåga och ngn som helst social kompetens?

På riktigt: Ngt måste väl saknas väl i CHs hjärna?

#hashtag #hashtag #hashtag
Citera
2016-10-23, 16:22
Medlem
Contants avatar
Var precis på Instagram och förstörde min hörsel... Hennes röst!!! :O Varför måste vissa föräldrar lägga till en sådan gäll och skärande röst när dom tilltalar sina barn? T.o.m hennes son ser ut att avsky den
Citera
2016-10-23, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Contant
Var precis på Instagram och förstörde min hörsel... Hennes röst!!! :O Varför måste vissa föräldrar lägga till en sådan gäll och skärande röst när dom tilltalar sina barn? T.o.m hennes son ser ut att avsky den

Var rädd om din hörsel :-)
Kom det något vettigt ur hennes trut då?
Citera
2016-10-23, 17:24
Medlem
Contants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Var rädd om din hörsel :-)
Kom det något vettigt ur hennes trut då?

"Trut" beskrev det mkt bra!
Det kom ett måsliknande skri - "Neeeej, då får du plocka upp alla pennor! Hurru jag kommer inte plocka upp...!"
Ungen ger sin mor en blick som tagen ur scen ur "Omen"
Citera
2016-10-23, 18:45
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:

Apropå diagnoser (kanske OT, men eftersom hon är bloggerska som själv har exponerat sig mycket genom sina foton, så kan det vara relevant):

Hon är ju väldigt svankryggig på bilderna, ett syndrom som ofta återfinns i kombination med plattfot. Jag har nog aldrig sett henne i högklackat på bilder, hon verkar mest ha platta sandaler, fotvänliga sportskor, kängor etc.

Se t.ex. kopplingen mellan anterior pelvic tilt och flat feet på: https://www.fixflatfeet.com/anterior-pelvic-tilt/
Citera
2016-10-23, 18:51
Medlem
Boondocksaintss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sTrughoy
Vet du något om hur man gör riskbedömningen av återfall i brott? Är det rimligt det CH säger att hon bedömts som låg risk? Finns det något som kan få dem att göra en ny bedömning?
Jag tänker, om en person är dömd för alkoholrelaterade brott och ska vara alkoholfri tex så har man kontakt med frivården om jag minns rätt. Skulle man blåsa positivt så rapporteras väl de?
Hur kan man då i CHs fall fortsätta med samma bedrägerier?

Ledsen för sent svar. Snyggt av mig att erbjuda mig att svara och sen glömma bort att kolla. Men men.

En riskbedömning görs enligt ett test som är likadant för alla som kommer till frivården. Det är en forsknings-baserad utredning baserat på personens historik inom kriminalvården, och ett antal frågor som besvaras av personen själv. Med hjälp av dessa svar tillsammans med historiken får man sedan fram behovsområden (som man ska arbeta med under verkställigheten) och en risknivå.
För mig är det självklart att CH blev låg enligt utredningen. Hon har inga tidigare domar, dömdes inte första gången vid låg ålder och har inget (vad jag vet) missbruk. Det väger tungt i resultatet. Hon har dessutom ett hyfsat ordnat liv med boende, ett nätverk runt sig av icke-kriminella personer etc.
Att hon sedan begått fler brott trots detta är ingenting som syns i en utredning, utan ligger hos henne själv. Frivården kan inte hindra någon från att begå brott, man arbetar med att försöka förändra personens attityder till att begå brott och motivera till förändring. Ansvaret ligger dock på personen själv.

Personer som deltar i behandlingsprogram mot missbruk, eller är dömda till kontraktsvård får ofta lämna UP i samband med detta. Det hindrar ju dock inte någon från att faktiskt ta droger/dricka alkohol om de väljer att göra så. Det måste finnas en uppriktig vilja till förändring hos personen själv för att det ska bli någon förändring.
Skulle CH på nytt genomgå samma utredning, vilket hon får göra om hon döms igen, skulle risknivån antagligen höjas, eftersom det då handlar om återfall och täta domar i liknande brottslighet.
Citera
2016-10-23, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Apropå diagnoser (kanske OT, men eftersom hon är bloggerska som själv har exponerat sig mycket genom sina foton, så kan det vara relevant):

Hon är ju väldigt svankryggig på bilderna, ett syndrom som ofta återfinns i kombination med plattfot. Jag har nog aldrig sett henne i högklackat på bilder, hon verkar mest ha platta sandaler, fotvänliga sportskor, kängor etc.

Se t.ex. kopplingen mellan anterior pelvic tilt och flat feet på: https://www.fixflatfeet.com/anterior-pelvic-tilt/

Absolut kan man diskutera det men jag tycker att hon saknar många kliniska karaktärsdrag för den typen av diagnos. Bland annat är hon inte särskilt lång och har inte heller de karakteristiskt långa fingrarna eller långa armar och ben. Hon verkar inte ha problem med ögonen eller den typiskt insjukna bröstkorgen. Hon har fött barn, två dessutom (och visst kan människor med denna typ av diagnos bli gravid men eftersom Marfans också ibland drabbar aortan och hjärtat så är graviditet ibland inte det ultimata)

Detta var väldigt off topic men det är klart; när hon hade halsfluss i somras så fanns det inte särskilt många synliga symptom då heller.
Citera
2016-10-23, 19:04
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Absolut kan man diskutera det men jag tycker att hon saknar många kliniska karaktärsdrag för den typen av diagnos. Bland annat är hon inte särskilt lång och har inte heller de karakteristiskt långa fingrarna eller långa armar och ben. Hon verkar inte ha problem med ögonen eller den typiskt insjukna bröstkorgen. Hon har fött barn, två dessutom (och visst kan människor med denna typ av diagnos bli gravid men eftersom Marfans också ibland drabbar aortan och hjärtat så är graviditet ibland inte det ultimata)

Detta var väldigt off topic men det är klart; när hon hade halsfluss i somras så fanns det inte särskilt många synliga symptom då heller.

Jag påstår inte att hon har Marfans syndrom, utan konstaterar endast att hon är väldigt svankryggig på bildern och därmed även kan ha plattfot (hänvisar till länken i mitt föregående inlägg).
Citera
2016-10-23, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Jag påstår inte att hon har Marfans syndrom, utan konstaterar endast att hon är väldigt svankryggig på bildern och därmed även kan ha plattfot (hänvisar till länken i mitt föregående inlägg).

Hon svankar en del men jag har sett henne IRL i vardagssammanhang och då svankar hon inte särskilt mycket - jag tror att det är instagramideal!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in