Citat:
Ursprungligen postat av
UnicornMeat
Kan också komma att bita henne i röven i sin ständigt pågående vårdnadstvist med K1:s pappa. Att gå i skolan anses trots allt ligga i linje med "barnets bästa". En förälder som regelbundet tar med sitt barn på Finlandskryssningar (eller utflykter till Södertälje) istället för att skicka det till skolan anses i regel inte verka i enlighet med barnets intressen.
Men K1 ville ju stanna hemma och spela TV spel istället för att gå till skolan?
Vilken ansvarsfull förälder uppmuntrar inte sån't redan i en väldigt låg ålder, så att dom tidigt får lära sig att det är okej?
Jag har avhållit mig från att spekulera i barnens uppväxt, då jag ändå tycker att man kan räkna dom som "tabula rasa", ett oskrivet blad.
Men dom formas sakta av sitt umgänge, till största delen sin mor, som visar att det är helt okej att smita undan ansvar, man behöver inte göra tråkiga saker även om dom anses obligatoriska, det går alltid att finna en ursäkt. (sovit dåligt/känner sig "hängig" och tusen andra ursäkter)
Jag har svårt att se dessa barn som tonåringar flitigt studerandes och senare arbetandes utan att falla för lockelsen att helt enkelt bara skita i det och sitta hemma och spela tv-spel eller helt enkelt bara hänga med andra smitare som inte heller ids gå i skola/arbeta.
Jag ser en stor risk att barnen inte heller kommer att bli produktiva medborgare, kanske blir även dom kriminella eftersom det är "den lätta vägen" att dels få in cash på olika bidrag och sedan fiffla lite här och där för "guldkanten i tillvaron" som dom redan har lärt sig att man ska ha.
(även om den senaste guldkanten bestod i en köpt rulltårta med spraygrädde och fasttryckta lösviktsgodisar)
Tyvärr tror jag att mamma CH är rent av dålig för K1 och K2