Citat:
Ursprungligen postat av
G.Orwell
Gör nu inte misstaget att kalla naturliga processer för katastrofer. Vi kallar det enbart så för att dessa emellanåt kan råka drabba oss människor. Men det finns inget katastrofalt i en jordbävning eller ett vulkanutbrott.

och vem exakt ger dig rätten att definiera "katastrof"? Så här säger Wikipedia, och jag tycker absolut att mina exempel passar in som katastrofer:
Citat:
Katastrof (grekiska καταστροφή ’omstörtande’) betecknar en stor olycka med omfattande förstörelse.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Katastrof
Citat:
Ursprungligen postat av
G.Orwell
Det blir lättare att fråga sig om resten av de varelser som befolkar jorden hade haft ett bättre eller sämre liv om människan försvann. Troligtvis hade det varit en större harmonisering och de flesta levande varelser hade sluppit mycket onödigt lidande. Naturligtvis hade djurarter fortfarande dött ut, men så kommer det alltid att vara.
Än en gång hittar du bara på saker och ting. Ungefär 99% av alla arter som någonsin levt beräknas utdöda. Att människan skulle ha nån slags megapåverkan kring vilka arter som dör är bara skitsnack (siffran är även den från Wikipedia):
Citat:
More than 99 percent of all species, amounting to over five billion species,[14] that ever lived on Earth are estimated to be extinct.
Citat:
Ursprungligen postat av
G.Orwell
Det finns emellertid ingen annan varelse på jorden som har en sådan extraordinär förmåga att sabotera och sätta jordens naturliga system ur funktion så som människan. Därmed är jag också benägen att hålla med TS.
Människan har gjort mer för naturens utveckling än någon annan art, och det på en i sammanhanget extremt kort tid. "Moder natur" har själv sen avlivat i stort sett alla arter som någonsin dött ut. Och ni menar att människan är hemsk för att hon dödat några promille av alla dessa arter? Hon har även avlivat i stort sett all växtlighet några gånger också.
Nej, hela det här tänket ni håller på med är så sjukt konstigt. En komet t.ex., är den inte att se som "moder natur" eftersom den inre är en del av planeten? Där har du några jävliga dödsmaskiner.
"Moder natur" anpassar sig efter vad som sker. Blir det kaos och massa växter dör ut så händer det, sen kommer det nya starkare växter tillbaka igen. Slår en komet ner så överlever dom starkaste. Det är ingenting onaturligt med det.