Flashback bygger pepparkakshus!
2016-01-04, 19:26
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dissociative
Men fästingar är väl mat åt andra insekter och fåglar (t.ex) som i sin tur är mat till andra djur?

Dom är tydligen inte nödvändiga i någon större grad.

(FB) Gör fästingar nån nytta i ekosystemet

Har för mig att några biologer på Mitt i naturen kom fram till detta med.

Här är en insändare från Arbetarbladet källa > <

http://www.arbetarbladet.se/opinion/insandare/fastingar-gor-ingen-nytta-och-bor-utrotas

Angående tråden så är det otroligt svårt att komma med något ljust från människorna.
Citera
2016-01-04, 19:51
Medlem
Citat:
Men fästingar är väl mat åt andra insekter och fåglar (t.ex) som i sin tur är mat till andra djur?
Bara för att det finns djur som äter fästingar betyder det inte att dessa djur hade dött ut om fästingar försvann. Många människor äter kyckling. Skulle vi dö ut om kycklingar försvann? Nej, vi hade ätit något annat istället.
Citera
2016-01-04, 19:52
Medlem
Citat:
Självklart har detta hänt sedan Jordens begynnelse, men inte så stora förändringar så snabbt. Och inte på ett kontrollerat sätt. Människan kan medvetet kontrollera allt på ett sätt som andra djur och naturkrafter som t.ex jordbävningar inte kan. När vi skadar Jorden på det sätt vi gör hinner inte djuren och växterna anpassa sig till dessa förändringar. Jorden har alltid förändrats och kommer alltid att göra det. Men på ett sådant sätt att djuren och växterna alltid klarat sig bra, under tidens lopp har de kunnat anpassa sig och utvecklas. Det finns ingen tid för djuren och växterna i regnskogarna att anpassa sig till förändringarna när vi skördar flera hektar varje dag.
Hur har djur och växter "alltid klarat sig bra"? Massor av djur och växter har dött ut innan människan. Är det att klara sig bra?
Citera
2016-01-04, 19:55
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprattelvinkeln
För att inte gå in på subjektivitet så har vi givetvis tillfört en massa glädje, men också en massa sorg. Frågan är om det negativa överväger det positiva.

Underskatta inte heller människans intelligens och kapacitet. Om jorden utsätts för ett storskaligt hot kanske vi är den enda räddningen.
Tillfört glädje? Till oss själva ja. Till Jättepandorna, isbjörnarna, noshörningarna etc.. Nej.
Och det storskaliga hotet är redan här. Och det är människor. Vem är räddningen mot oss?
Citera
2016-01-04, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartChili
Tillfört glädje? Till oss själva ja. Till Jättepandorna, isbjörnarna, noshörningarna etc.. Nej.
Och det storskaliga hotet är redan här. Och det är människor. Vem är räddningen mot oss?
Sprattelvinkeln har en poäng. Om en stor asteroid var på väg mot jorden är människan den enda arten som skulle kunna göra något.
Citera
2016-01-04, 20:13
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Sprattelvinkeln har en poäng. Om en stor asteroid var på väg mot jorden är människan den enda arten som skulle kunna göra något.
Det är sant. Men det är inget mot det vi orsakar genom miljöförstörelse. Det förefaller inte vara någon meteorit eller dyl. på väg mot jorden på Väldigt lång tid. Enligt vad jag har förstått av astronomernas forskning.
Jag tror att chansen att vi hinner först med att orsaka jordens kollaps är större. Och därmed vår världs kollaps.
Citera
2016-01-04, 20:21
Medlem
Citat:
Det är sant. Men det är inget mot det vi orsakar genom miljöförstörelse. Det förefaller inte vara någon meteorit eller dyl. på väg mot jorden på Väldigt lång tid. Enligt vad jag har förstått av astronomernas forskning.
Jag tror att chansen att vi hinner först med att orsaka jordens kollaps är större. Och därmed vår världs kollaps.
Jag har väldigt svårt att se att vi av misstag skulle kunna orsaka jordens kollaps. Däremot kanske vi gör jorden obeboelig för stora människocivilisationer. Det är inte samma sak.
Citera
2016-01-04, 20:28
Medlem
SvartChilis avatar
misstag

Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Jag har väldigt svårt att se att vi av misstag skulle kunna orsaka jordens kollaps. Däremot kanske vi gör jorden obeboelig för stora människocivilisationer. Det är inte samma sak.
Skrev jag av misstag? Växthuseffekten är inte ett misstag. Ingen hugger ner mängder av regnskog av misstag eller utrotar djur vars frånvaro från ekosystmet innebär katastrof, av misstag.
Som en föregående talare sa: Vi gör dessutom snabbare och i större skala än naturkrafter någonsin skulle klara av.
Senast redigerad av SvartChili 2016-01-04 kl. 20:30. Anledning: missade ord
Citera
2016-01-04, 20:36
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.Orwell
Gör nu inte misstaget att kalla naturliga processer för katastrofer. Vi kallar det enbart så för att dessa emellanåt kan råka drabba oss människor. Men det finns inget katastrofalt i en jordbävning eller ett vulkanutbrott.

och vem exakt ger dig rätten att definiera "katastrof"? Så här säger Wikipedia, och jag tycker absolut att mina exempel passar in som katastrofer:

Citat:
Katastrof (grekiska καταστροφή ’omstörtande’) betecknar en stor olycka med omfattande förstörelse.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Katastrof

Citat:
Det blir lättare att fråga sig om resten av de varelser som befolkar jorden hade haft ett bättre eller sämre liv om människan försvann. Troligtvis hade det varit en större harmonisering och de flesta levande varelser hade sluppit mycket onödigt lidande. Naturligtvis hade djurarter fortfarande dött ut, men så kommer det alltid att vara.

Än en gång hittar du bara på saker och ting. Ungefär 99% av alla arter som någonsin levt beräknas utdöda. Att människan skulle ha nån slags megapåverkan kring vilka arter som dör är bara skitsnack (siffran är även den från Wikipedia):

Citat:
More than 99 percent of all species, amounting to over five billion species,[14] that ever lived on Earth are estimated to be extinct.

Citat:
Det finns emellertid ingen annan varelse på jorden som har en sådan extraordinär förmåga att sabotera och sätta jordens naturliga system ur funktion så som människan. Därmed är jag också benägen att hålla med TS.

Människan har gjort mer för naturens utveckling än någon annan art, och det på en i sammanhanget extremt kort tid. "Moder natur" har själv sen avlivat i stort sett alla arter som någonsin dött ut. Och ni menar att människan är hemsk för att hon dödat några promille av alla dessa arter? Hon har även avlivat i stort sett all växtlighet några gånger också.

Nej, hela det här tänket ni håller på med är så sjukt konstigt. En komet t.ex., är den inte att se som "moder natur" eftersom den inre är en del av planeten? Där har du några jävliga dödsmaskiner.

"Moder natur" anpassar sig efter vad som sker. Blir det kaos och massa växter dör ut så händer det, sen kommer det nya starkare växter tillbaka igen. Slår en komet ner så överlever dom starkaste. Det är ingenting onaturligt med det.
Citera
2016-01-04, 20:49
Avstängd
Xer0s avatar
Tror du jorden märker av att vi förorenar den?

Jorden och livet på jorden har fungerat under betydligt mer extrema förhållanden än nuvarande. Men det är vi som skall passa oss. Förstör vi balansen kan det ta miljontals år innan den kommer tillbaka igen, och då kanske vi inte finns här längre.

Det är mest våra egna förutsättningar till ett gott liv vi förstör.
Citera
2016-01-04, 20:50
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Citat:

Döda en isbjörn och rädda livet på alla dess byten. Jag tillför "glädje" till 1000 kvalster på min kropp varje dag. I min kompost bor det säkert hundratals nedbrytare. Min katt lever livet...

Tänk bara på hur mycket vi uppfunnit de senaste 200 åren. Ärligt talat, tänk efter. HELT JÄVLA SINNESSJUKT. Jag blir nästan mörkrädd när jag tänker på det. Med tanke på alla uppfinningar vi kommit med på bara så kort tid, så skulle jag inte förvånas om mars grönskar år 3016.

Sen kan vi lika gärna ha förintat jorden tills dess. Helt korrekt.
Citera
2016-01-04, 21:43
Medlem
Citat:
Skrev jag av misstag? Växthuseffekten är inte ett misstag. Ingen hugger ner mängder av regnskog av misstag eller utrotar djur vars frånvaro från ekosystmet innebär katastrof, av misstag.
Som en föregående talare sa: Vi gör dessutom snabbare och i större skala än naturkrafter någonsin skulle klara av.
Misstag eller ej spelar ingen större roll. Vi kanske kan göra jorden obeboelig för människor, men jag tvivlar på att vi skulle klara att att utrota allt liv.

Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
och vem exakt ger dig rätten att definiera "katastrof"? Så här säger Wikipedia, och jag tycker absolut att mina exempel passar in som katastrofer:
Då är ju frågan vad förstörelse innebär. Det som är katastrof för den ene är räddningen för den andre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in