Citat:
Först och främst så är ju människan en del av naturen, så per definition är vi en del av "naturens naturliga kretslopp". Så redan där motsätter du dig själv en aning.
Instämmer att vi också är en del av naturen. Vi är djur, precis som hundar, apor, giraffer, kackerlackor och grisar. Varför jag separerar oss från resten är för att endast människan kan skapa atombomber, åka till månen, skapa avancerade uppfinningar och teknologi. Vi har nästan "gudalika" krafter. Vi kan förstöra världar och skapa liv artificiellt. Det kan inte resten av jordens varelser.
Citat:
"Moder natur" har inga känslor, hon är ett sagoväsen på samma sätt som troll, dom blå grejerna från Avatar eller valfritt annat hittepå är. Vi skadar inte henne, vi förstör naturen. Det är vitt skilda saker. Du kan inte elda upp en säng och sen säga att "vi förstör moder sängram när vi gör så här". Det finns inget "samlat lidande" i alla sängars existens.
När jag säger "moder jord" menar jag de övriga djuren, växterna, ekosystemet osv. Allt som inte är vi människor. Dåligt formulerat från min sida kanske.
Citat:
Hur hade jorden ser ut utan människan? Det hade fortfarande skett katastrofer, vulkanutbrott, bränder, jordbävningar, kometnedslag med mera. Jorden har aldrig varit perfekt, även det är ett påhitt som är en önskedröm. En förskönad verklighet.
Sant. Men jordbävningar, vulkanutbrott, tsunamis osv är endast katastrofer för att vi människor drabbas av dem. En katastrof är av mänsklig definition. En mänsklig uppfinning. Jorden, växterna och djuren har sedan Jordens begynnelse klarat av dessa "katastrofer" och enorma kollisioner med meteoriter dessutom men alltid klarat sig.
Men människan kontroller och påverkar Jorden mer än dessa "katastrofer" någonsin kommer att kunna göra. Vi kan kontrollera Jorden medvetet, och under extremt långa perioder om vi så vill. Vi kan välja att utplåna alla Kor på planeten om vi så vill. Och inget kan stoppa oss. Däremot kan inte en jordbävning det. För Jordbävningen gör inget medvetet.