Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-12, 17:00
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det måste vara det här fallet:

(FB) Mentalskötaren som försvann: Raine Svensson, Sundsvall, 1971.

Detta försvinnande kom att bli mycket litet omskrivet och är efter drygt 51 år fortfarande ouppklarat.

Citat:
Ursprungligen postat av MoraStenar
Finns en annan man. Om mannen lever idag så vill jag inte röra till det. Då han var förståndshandikappad enligt tidningsartikeln jag kommit över. När jag får igång privata meddelanden ska jag berätta mer.

Var hans initialer SP?
Citera
2023-02-27, 14:44
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Intressant länk om man är intresserad av olösta försvinnanden.


Citat:

"I Sverige finns cirka åttahundra ouppklarade försvinnanden sedan 1951. Eller mer utförligt: enligt polisen/Noa* finns det t.o.m. år 2018 registrerat 767 personer som varit försvunna i mer än 60 dygn och ännu inte hittats. Det nationella registret sträcker sig fr.o.m. 1951.
Det blir i genomsnitt cirka ett dussintal olösta försvinnanden per år."


Den här listan skulle verkligen vara mycket intressant att få ta del av. Det äldsta fallet är så långt tillbaka som 1951. Har försökt att ta reda på vem detta kan ha varit men inte lätt när tidningsarkivet inte längre är öppet efter september år 1906. I denna tråd finns det ett olöst försvinnande från 1951 men detta är det inte eftersom den personen har blivit dödförklarad. Kan det handla om "Oskar" som försvann ca 1952?
boken av Eva Kullenberg
titeln-
29 Juli 1965 och andra olösta försvinnanden ,finns nu som e-bok.
__________________
Senast redigerad av moshes 2023-02-27 kl. 15:00.
Citera
2023-02-27, 16:20
  #123
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kullenbergs bok numera tillgänglig även som e-bok.

Citat:
Ursprungligen postat av moshes
boken av Eva Kullenberg
titeln-
29 Juli 1965 och andra olösta försvinnanden ,finns nu som e-bok.

Tack för den uppgiften.

Mycket bra att Kullenbergs mycket intressanta bok även numera finns som e-bok. Detta är den första bok som tog upp om t. ex. Dahlsjöfallet.
Citera
2023-05-07, 21:20
  #124
Medlem
Skaraborg2s avatar
Björn Adolfsson, Nynäshamn, 1973.

Jag ser att fall inte har tagits upp här men finns omnämnt mycket i tråden om Sven Sjögren 1972.

Detta är Björn Adolfsson som försvann från en sommarstuga utanför Nynäshamn den 2 maj 1973. Han kan i o f s också ha försvunnit under natten mot den 2 maj. Adolfsson blev dödförklarad den 8 maj 1984. Ett märkligt datum.

(FB) Markägaren som försvann: Sven Sjögren, Gotland/Lummelunda, 1972.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2023-05-07 kl. 21:26.
Citera
2023-05-16, 10:23
  #125
Medlem
Får kalla kårar. Så fruktansvärt att människor försvinner och aldrig hittas.
Citera
2023-05-17, 23:00
  #126
Medlem
Skaraborg2s avatar
En mindre grupp försvunna återfinns aldrig.

Citat:
Ursprungligen postat av Majblomman66
Får kalla kårar. Så fruktansvärt att människor försvinner och aldrig hittas.

Ja du har helt rätt i det.

Även om de flesta återfinns, på ett eller annat sätt, så finns det personer (mestadels män) som går upp i rök för alltid. Ibland med några få spår gå på men oftast inga alls. Om en myndig person som inte är efterlyst för brott väljer att försvinna så är detta inget brott som vi vet. Som fallet med Mikael Ivarsson i Varberg 2004.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback