• 1
  • 2
2016-01-04, 11:07
Medlem
Kan man förvandla överflödig hud till magrutor eller till vanlig mage utan operation?

Jag har gått ner 12 kg just nu, jag ser ingen överflödig hud än... Däremot ska jag gå ner 10-20 kg till beroende på vad jag är nöjd med... Jag blir oroad över att jag kanske får överflödig hud till slut, jag vill helst inte operera mig för en sådan sak... Jag går ner ungefär 1,5 kg/vecka i snitt.

Så nu är min fråga, går det att träna bort överflödig hud eller är en operation ett måste i framtiden?
Senast redigerad av Brad-Pitt 2016-01-04 kl. 11:11.
Citera
2016-01-04, 11:19
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brad-Pitt
Kan man förvandla överflödig hud till magrutor eller till vanlig mage utan operation?

Jag har gått ner 12 kg just nu, jag ser ingen överflödig hud än... Däremot ska jag gå ner 10-20 kg till beroende på vad jag är nöjd med... Jag blir oroad över att jag kanske får överflödig hud till slut, jag vill helst inte operera mig för en sådan sak... Jag går ner ungefär 1,5 kg/vecka i snitt.

Så nu är min fråga, går det att träna bort överflödig hud eller är en operation ett måste i framtiden?

Det går inte att säga allmänt, mycket beroende på att hudens förmåga att anpassa sig beror på genetik. Även åldern spelar in.

Det finns ett tips som fungerar för att undvika slapp hud (vid icke-extrema viktnedgångar): Gå ner i lagom takt. Gå du ner i vikt förhållandevis långsamt slipper du oftast bristningar (ja, man kan få bristningar vid viktnedgång p.g.a hormoner. Bristningar gör att huden tappar sin elasticitet lokalt, permanent) och huden har tid att "dra ihop sig" och hänga med i viktnedgången.

Om jag var du skulle jag ungefär halvera tempot på viktnedgången. 1-2 kilo per månad är lämpligt, speciellt när du redan gått ner rätt mycket.
Citera
2016-01-04, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Om jag var du skulle jag ungefär halvera tempot på viktnedgången. 1-2 kilo per månad är lämpligt, speciellt när du redan gått ner rätt mycket.
Då skulle det ta för mig ungefär 10 månader att komma ner till vikten jag vill, ungefär 7-8 månader senare än vad jag normalt skulle banta... Känns inte så toppen att vänta så länge
Citera
2016-01-04, 11:45
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Nej det går inte att omvandla.
Citera
2016-01-04, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
Nej det går inte att omvandla.
Hur kommer det gå till för att få bort överflödig hud på hela kroppen? Kostar det inte massor att få bort överflödig hud på hela kroppen? Kommer jag få ärr på kroppen när dom gör operationen eller fettsuger?
Citera
2016-01-04, 11:55
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Då skulle det ta för mig ungefär 10 månader att komma ner till vikten jag vill, ungefär 7-8 månader senare än vad jag normalt skulle banta... Känns inte så toppen att vänta så länge

Du kommer fortfarande bli klar under 2016. Vill du verkligen riskera slapp hud och bristningar för att bli klar ett halvår tidigare?
Citera
2016-01-04, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Du kommer fortfarande bli klar under 2016. Vill du verkligen riskera slapp hud och bristningar för att bli klar ett halvår tidigare?
Hmm, det är frågan... Fettsuga hela kroppen kostar typ 200.000 hahaha, pinsamt så dyrt det är.
Citera
2016-01-04, 12:12
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Hur kommer det gå till för att få bort överflödig hud på hela kroppen? Kostar det inte massor att få bort överflödig hud på hela kroppen? Kommer jag få ärr på kroppen när dom gör operationen eller fettsuger?
Jag har själv bristningar över hela kroppen (bland annat på magen) och jag tappade nästan 20 kg på åtta månader. Jag fick ingen lös hud tillövers trots den stora viktnedgången. Jag är 185 cm.

Är du tvungen att göra en fettsugning så kommer du att få ärr, men tror du verkligen att det kommer att behövas? Huden är ganska elastisk och drar ihop sig relativt bra.
Citera
2016-01-04, 12:14
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Hmm, det är frågan... Fettsuga hela kroppen kostar typ 200.000 hahaha, pinsamt så dyrt det är.

Fettsugning är inte ett alternativ till bantning, utan ett sätt att få bort lokala "fettkuddar". Fettsugning innebär dessutom ett stort trauma för kroppen, så att fettsuga "hela kroppen" är knappast aktuellt.

Ta det nu lugnt och gå ner 1-2 kilo per månad. Du har ju redan gått ner 12 kilo så varför är det så bråttom?
Citera
2016-01-04, 12:27
Medlem
Saiceres avatar
Vad har du för fettprocent?

Väldigt många som fortfarande har hög fettprocent (jag inkluderat) misstar fett för lös hud. Jag har gått ner 60 kg så jag har viss lös hud men jag har fortfarande en fettprocent nära 17% så jag kan inte förvänta mig att ha ett sexpack. Jag ser magmusklerna röra sig under huden men huden går inte "in" mellan rutorna så att säga.

Sänk fettprocenten innan du ens funderar på operation. Also, ge fan i att banta (det reducerar vikt, men inte säkert att majoriteten av den vikten är fett)
Senast redigerad av Saicere 2016-01-04 kl. 12:31.
Citera
2016-01-04, 13:13
Medlem
Flyer6s avatar
Huden drar ju tillbaks sig något även efter man tappat vikt, om man nu gått ner i vikt fort. Jag inbillar mig kanske, men vad jag sett så är det folk med GRAV övervikt som får väldigt lös hud. Alltså 20kg rätt på låter kanske mycket, men i "kommer jag få lös hud!?!!??!" frågan är risken inte så jävla stor att få stora hundöron under armarna, på magen och lite här och var.

Och som sagt, man kanske får något veck på magen, men det går till sig. Sen kan visst fett även misstas för "lös hud". Skulle inte vara första tråden nån skapar med den frågan om vi säger så...

Googla typ "loose skin before after" och bilder så ser du att det är gravt överviktiga (alltså waaaay over 20 kg så att säga) som dras med massivt lös hud.

Sen kan man ju ha otur och ha skitdålig hud, men knappast så man har mattor efter sig efter -20kg.
Citera
2016-01-05, 08:53
Medlem
Man verkar inte få hudbristningar om man går kraftigt ner i vikt ungefär 1,5-2 kg/veckan.
Det är iaf positivt, något mer negativt som kan hända förutom att bryta ner muskler vid en sådan viktnedgång?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in