Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-03-17, 11:42
  #49
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av GoodnightRobiceau
Jag funderar på att ha Handelsbanken till lön och räkningar samt swish + mobil bank id. Samt Forex till Kort. Hur lång tid tar de att få in cash till FOrex vid manuell överföring från HBs internetbank? Forex har väl gratis kort? Betalar 360 kr för mitt kort hos HB...

Är ju en vanlig överföring mellan banker, så högst en bankdag. Det brukar stå när överföringen senast är framme efter att man godkänt den.
Citera
2017-03-17, 11:43
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anatal
Nu när bankerna och kortutgivarna har börjat anpassa sig efter de nya EU-reglerna som infördes så tänkte måste jag se mig om efter andra alternativ.

Jag har just nu lönekonto och ett vanlig betalkort hos ICA-banken. Det kostar 25kr/månad och den avgiften kändes helt okej för att ha fria uttag och ingen avgift på valutaväxling men nu när de inför 1.25% avgift så känns det inte längre lika prisvärt.

Jag har även ett kreditkort från OKQ8 som fram tills idag hade 1% i återbäring men nu bara 0.3%.
Kreditkortet blir Preems kreditkort, de har sagt att de ska ha kvar 1% återbäring och att de står för mellanskillnaden. Det kommer nog även att bli ett Santander Mitt kort för utlandsresorna.

Men valet av bank är svårare. Forex är kostnadsfritt men verkar ju tyvärr inte ha e-faktura, swish eller mobilt bank-id som jag vill ha.

Är det någon som är/varit i samma sits och kan dela med sig av sina tankar så vore det uppskattat. Det verkar inte finnas någon bank som har fria uttag och ingen växlingskurs så det verkar hopplöst att leta efter det.
Samma sits men tkr det är så bökigt att byta bank att jag låter det vara istället
Citera
2017-03-17, 11:55
  #51
Medlem
GoodnightRobiceaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Är ju en vanlig överföring mellan banker, så högst en bankdag. Det brukar stå när överföringen senast är framme efter att man godkänt den.
Ja så Forex är en bra bank att ha sitt kort på? Gratis kort? Orkar inte betala HBs äckiga judeavgift igen.
Citera
2017-03-17, 12:53
  #52
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av GoodnightRobiceau
Ja så Forex är en bra bank att ha sitt kort på? Gratis kort? Orkar inte betala HBs äckiga judeavgift igen.

Ja, Forex debitkort är gratis. Har själv haft samma upplägg som du funderar på men tycker det är smidigare att ha kort i samma bank som lönen kommer in på.
Citera
2017-03-17, 16:50
  #53
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lobstok
Hur funkar egentligen kreditgränsen

Använder aldrig kredit mer än om jag glömmer fylla på kortet
Men har för mig att vissa fall har den nekat
eftersom mitt saldo tagit slut fast jag har 5000kr kredit

Finns det fortfarande kvar att man kan välja om man vill betala kredit eller konto?
Kanske är utomlands jag har sett det

Har du satt in pengar på kortet i förväg dras köpen först från detta tillgodohavande. I andra hand dras pengar från krediten, och ditt kreditutrymme tas i anspråk.
Citera
2017-03-19, 12:29
  #54
Medlem
Jag har undersökt kort lite under helgen och börjar ha fastnat för norwegian (https://www.banknorwegian.se/Kreditkort/Info), finns någon anledning för mig att undvika det?

Positiva:
*ingen avgift
*1% cashpoint vid alla köp (1 cashpoint = 1 NOK), mer då man köper norwegian flyg
*reseförsäkring
*Visa

Det negativa är sånt som inte påverkar mig, hög ränta osv. Jag har inte problem att betala i tid. Det är 1.75% i valutapåslag då man är utomlands, vilket jag tror är ganska standard?

Jag kommer inte resa mycket kommande åren, men såklart tillräckligt för att alla poäng jag tjänar kommer bli använda. Har ofta rest med norwegian tidigare, gillar dem. Något jag missar i denna ekvation?

Kommer bli mitt första kreditkort så jag kör gärna med ett som är 'gratis', så att man kan se att allt funkar som man tänkt sig.
Citera
2017-03-19, 13:05
  #55
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
Jag har undersökt kort lite under helgen och börjar ha fastnat för norwegian (https://www.banknorwegian.se/Kreditkort/Info), finns någon anledning för mig att undvika det?

Positiva:
*ingen avgift
*1% cashpoint vid alla köp (1 cashpoint = 1 NOK), mer då man köper norwegian flyg
*reseförsäkring
*Visa

Det negativa är sånt som inte påverkar mig, hög ränta osv. Jag har inte problem att betala i tid. Det är 1.75% i valutapåslag då man är utomlands, vilket jag tror är ganska standard?

Jag kommer inte resa mycket kommande åren, men såklart tillräckligt för att alla poäng jag tjänar kommer bli använda. Har ofta rest med norwegian tidigare, gillar dem. Något jag missar i denna ekvation?

Kommer bli mitt första kreditkort så jag kör gärna med ett som är 'gratis', så att man kan se att allt funkar som man tänkt sig.

Det är ett bra kort men som du skriver, hög ränta och ganska högt valutapåslag. Bra är också att kontantuttag saknar avgift.

Men tänk också på detta:
CashPoints är giltiga året ut det år som de tjänas in + 2 år. De löper alltså ut vid årsskiftet under det tredje året.

Exempel: CashPoints som du får 2015-09-01 är giltiga fram till 2017-12-31.
Citera
2017-03-21, 12:28
  #56
Medlem
wotoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lobstok
Preem och shell har dessutom återbäring
Inget konstigt med dessa kort


Tack för svar.

Jag ansökte om Santanders kort för ett tag sedan men fick avslag pga 0 SEK i inkomst i Sverige. Ringde då upp och kollade om man kan skicka in manuellt eller liknande för att styrka att man har en inkomst från utlandet men detta nekades.

Vet du om det är likadant med Preem och Shell? Dvs att jag måste ha en inkomst i Sverige som syns när de gör automatisk kreditprövning?
Citera
2017-03-21, 12:33
  #57
Medlem
Citat:
Det är ett bra kort men som du skriver, hög ränta och ganska högt valutapåslag. Bra är också att kontantuttag saknar avgift.

Men tänk också på detta:
CashPoints är giltiga året ut det år som de tjänas in + 2 år. De löper alltså ut vid årsskiftet under det tredje året.

Exempel: CashPoints som du får 2015-09-01 är giltiga fram till 2017-12-31.

Bra, jag ska köra på det kortet så snart jag kan då. Att man tappar poäng är såklart irriterande, men 2-3 år känns inte allt för stressande. Synd att man inte kan spara ihop till någon megaresa, bara.

Citat:
Ursprungligen postat av wotoo
Tack för svar.

Jag ansökte om Santanders kort för ett tag sedan men fick avslag pga 0 SEK i inkomst i Sverige. Ringde då upp och kollade om man kan skicka in manuellt eller liknande för att styrka att man har en inkomst från utlandet men detta nekades.

Vet du om det är likadant med Preem och Shell? Dvs att jag måste ha en inkomst i Sverige som syns när de gör automatisk kreditprövning?

Har tyvärr ingen koll på din situation, men hur kollas detta inom sverige förresten? Jag ska börja ett nytt (första) jobb i april, måste jag vänta till första lönen för att kunna söka kort, eller kan de se anställningsstatus/osv innan.
Citera
2017-03-21, 14:11
  #58
Medlem
lobstoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wotoo
Tack för svar.

Jag ansökte om Santanders kort för ett tag sedan men fick avslag pga 0 SEK i inkomst i Sverige. Ringde då upp och kollade om man kan skicka in manuellt eller liknande för att styrka att man har en inkomst från utlandet men detta nekades.

Vet du om det är likadant med Preem och Shell? Dvs att jag måste ha en inkomst i Sverige som syns när de gör automatisk kreditprövning?
testa norwegian
Citera
2017-04-04, 23:48
  #59
Medlem
wotoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lobstok
testa norwegian

Hej!

Problemet med Norwegian ligger i deras valutaväxlingspåslag som är det jag är ute efter att minimera (helst eliminera). Just nu kör jag med Ica Bankens kort som har ett påslag på 1,25% vilket är det bästa jag hittat förutom just då Santander där ja blev nekad.

1,25% i valutväxlingspåslag blir ju en hel del eftersom jag får in min lön i Euro till kontot som sedan blir SEK. Inte heller kan jag använda mig av konton eller liknande i landet eftersom deras valutävxlingspåslag är högt med och majoriteten av min lön går in till ett sparande i Avanza och således omvandlas från € till SEK.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback