• 1
  • 2
2016-01-03, 23:43
Nu när bankerna och kortutgivarna har börjat anpassa sig efter de nya EU-reglerna som infördes så tänkte måste jag se mig om efter andra alternativ.

Jag har just nu lönekonto och ett vanlig betalkort hos ICA-banken. Det kostar 25kr/månad och den avgiften kändes helt okej för att ha fria uttag och ingen avgift på valutaväxling men nu när de inför 1.25% avgift så känns det inte längre lika prisvärt.

Jag har även ett kreditkort från OKQ8 som fram tills idag hade 1% i återbäring men nu bara 0.3%.
Kreditkortet blir Preems kreditkort, de har sagt att de ska ha kvar 1% återbäring och att de står för mellanskillnaden. Det kommer nog även att bli ett Santander Mitt kort för utlandsresorna.

Men valet av bank är svårare. Forex är kostnadsfritt men verkar ju tyvärr inte ha e-faktura, swish eller mobilt bank-id som jag vill ha.

Är det någon som är/varit i samma sits och kan dela med sig av sina tankar så vore det uppskattat. Det verkar inte finnas någon bank som har fria uttag och ingen växlingskurs så det verkar hopplöst att leta efter det.
Citera
2016-01-04, 00:42
Medlem
rakarnas avatar
Min lön åker in på swedbank där jag sedan betalar mina räkningar och har swish och e-fakturor å autogiro å you name it. dock kostar det mig 39kr i månaden. dock e jag för lat för å fixar det.

använder avanza till aktie och fond sparande.

använder okq8 bank + kort till konsumtion. men som dig så kommer jag gå över till ikanobank med preem kort nu så fårt jag får min kod. Jag har sedan tidigare min buffert liggandes hos ikanobank så det kommer bli bra å få konsumtions kortet där med.

Så där har du mitt upplägg och jag är förberedd på all hat jag kommer få för jag använder swedbank.
Säga att man använder swedbank är väl som att skjuta sig själv i foten här på flashback
Citera
2016-01-04, 02:07
Medlem
Lön in - SEB

Kort

AmEx gold - Bra poängsystem och bra försäkringar
Eurocard Gold - Bra försäkringar och ett mastercard med obestämd limit.
Coop med mera - Betala räkningar och få poäng hos sas

För den som gillar att resa så är detta de optimala.
Citera
2016-01-04, 02:19
Medlem
Kreditkortet Preem
- man åtnjuter inte "cashbacken" om man betalar räkningar med kontot som kortet är kopplat till va, utan det gäller enbart för köp i kortterminal?

- lagras den intjänade bonusen tills dess att man konsumerat minst 5000 sek? (50kr bonus) eller nollställs den efter en viss tid?
Citera
2016-01-04, 14:04
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anatal
Men valet av bank är svårare. Forex är kostnadsfritt men verkar ju tyvärr inte ha e-faktura, swish eller mobilt bank-id som jag vill ha.

Är det någon som är/varit i samma sits och kan dela med sig av sina tankar så vore det uppskattat. Det verkar inte finnas någon bank som har fria uttag och ingen växlingskurs så det verkar hopplöst att leta efter det.
Synd att du inte skaffade Mitt kort med sparränta hos Santander innan det togs bort för någon dag sedan där man slipper valutapåslag och har 12 fria uttag / år.

Kan du inte bara säga upp kortet som kostar hos ICABanken så har du kvar tjänsterna e-faktura, swish och mobilt bankID? Så har jag gjort med Handelsbanken och tar över till Forex när jag vill använda VISA.

Kortet som är kostnadsfritt hos Forex har 1% i valutaväxlingspåslag men vill du slippa det så finns deras kreditkort som tyvärr har årsavgift på 225 kr men kanske värt om du brukar handla och ta ut från utlandet.
Citera
2016-01-04, 17:17
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
Lön in - SEB

Kort

Hur funkar det med SEB, kostar det något att bara ha konto där för att få in lön och betala räkningar, för du måste väl betala för Coop kortet det kontot.

Blir det inte dyrt att ha alla de där korten? Jag behöver egentligen bara ett för att få poäng/återbäring här hemma i Sverige och ett när jag är ute och reser.

Citat:
Ursprungligen postat av applemos
Kreditkortet Preem
- man åtnjuter inte "cashbacken" om man betalar räkningar med kontot som kortet är kopplat till va, utan det gäller enbart för köp i kortterminal?

- lagras den intjänade bonusen tills dess att man konsumerat minst 5000 sek? (50kr bonus) eller nollställs den efter en viss tid?

Nej man får inte någon cashback om man betalar räkningarna med det tyvärr. Jag vet inte hur länge den lagras (eller om den nollställs), men ja när du har kommit upp i minst 5000:- så får man en bonuscheck.

Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Synd att du inte skaffade Mitt kort med sparränta hos Santander innan det togs bort för någon dag sedan där man slipper valutapåslag och har 12 fria uttag / år.

Kan du inte bara säga upp kortet som kostar hos ICABanken så har du kvar tjänsterna e-faktura, swish och mobilt bankID? Så har jag gjort med Handelsbanken och tar över till Forex när jag vill använda VISA.

Kortet som är kostnadsfritt hos Forex har 1% i valutaväxlingspåslag men vill du slippa det så finns deras kreditkort som tyvärr har årsavgift på 225 kr men kanske värt om du brukar handla och ta ut från utlandet.

Jag upptäckte tyvärr att det kortet är borta, tänkte att jag ska kolla upp kort och bank efter jul- och nyårshelgerna men jag skulle tydligen inte ha avvaktat så länge.

Jag vet inte om man kan bara ha kvar internettjänsterna men slängde iväg ett meddelande till dem och frågade så får se vad jag får för svar. Om det går så är ju kombon med Forex bra!

Annars verkar Häradssparbanken vara ett alternativ, gratis internetbank med e-faktura, swish, mobilt bank-id och visa/mastercard. Kör man på det och ett Coop MedMera Mer (249:-/år) så är det billigare än vad jag betalar idag hos ICA-banken.
Citera
2016-01-04, 19:01
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anatal
Annars verkar Häradssparbanken vara ett alternativ, gratis internetbank med e-faktura, swish, mobilt bank-id och visa/mastercard. Kör man på det och ett Coop MedMera Mer (249:-/år) så är det billigare än vad jag betalar idag hos ICA-banken.
Får du skaffa Häradssparbanken om du inte är folkbokförd i Mönsterås? Deras kort är sämre än Forex för kontantuttag utomlands kostar 35 kr och valutaväxlingspåslaget är 1,5% ...sedan är det ofta strul med Swedbank som förmodligen påverkar Häradssparbanken också.
Coop MedMera Visa finns också med årsavgift på 95 kr där du också får poäng.
Citera
2016-01-04, 19:06
Medlem
Handelsbanken kostar inget med konto, betalningar och bankId. MasterCard kostar 250kr/år tror jag. Men man får bonus på varierande på vilka tjänster du utnyttjar (sparande, lån mm)
Jag får ca 1800kr/år . Men ditt preemkort låter bättre.
Citera
2016-01-04, 21:03
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Får du skaffa Häradssparbanken om du inte är folkbokförd i Mönsterås? Deras kort är sämre än Forex för kontantuttag utomlands kostar 35 kr och valutaväxlingspåslaget är 1,5% ...sedan är det ofta strul med Swedbank som förmodligen påverkar Häradssparbanken också.
Coop MedMera Visa finns också med årsavgift på 95 kr där du också får poäng.

Enligt gamla inlägg här på flashback så verkar folk ha blivit kunder där trots att de inte bor i Mönsterås, men de kanske har ändrat det, jag ska ringa och fråga imorgon. Jag har inte tänkt använda deras kort, i så fall blir det nog Preem/Santander eller om man ska satsa på ett kort och skaffa Coop MedMera som har fria uttag och ingen växlingsavgift. Det är dock trist att bonusen bara kan användas hos Coop.

Citat:
Ursprungligen postat av slicklapp
Handelsbanken kostar inget med konto, betalningar och bankId. MasterCard kostar 250kr/år tror jag. Men man får bonus på varierande på vilka tjänster du utnyttjar (sparande, lån mm)
Jag får ca 1800kr/år . Men ditt preemkort låter bättre.

Jag ansökte om konto hos Handelsbanken för en herrans massa år, fyllde i papper på deras kontor, skickade e-post och frågade hur det gick med mitt konto och de sa att de hade mycket att göra och nu idag flera år senare har jag fortfarande inte fått det.
Citera
2016-01-04, 21:09
Medlem
LaGrandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
Lön in - SEB

Kort

Rätt meningslöst att betala räkningar med Coop numera då det inte är "gratis" hos Betalo längre utan kostar 1% så det tar ut bonusen.
Citera
2016-01-06, 19:25
Medlem
The moonmans avatar
ICA-bankkort: Nya villkor

På grund av att EU ändrar reglerna för kortersättning så inför ICA Banken ett valutaväxlingspåslag den 1/3 på 1,25%. Frågan är nu om man ska skaffa ett annat kort för resor.

Vad rekommenderar ni? Finns det något kort utan uttagsavgift och valutaväxlingspåslag?
Citera
2016-01-06, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The moonman
På grund av att EU ändrar reglerna för kortersättning så inför ICA Banken ett valutaväxlingspåslag den 1/3 på 1,25%. Frågan är nu om man ska skaffa ett annat kort för resor.

Vad rekommenderar ni? Finns det något kort utan uttagsavgift och valutaväxlingspåslag?

Tror det kommer bli desamma för de flesta kort nu. Men är ICA verkligen ett bra kort ? Jag menar, kolla försäkringen och ingen bonus eller annat.

Jag skulle rekommendera ett American Express kort för den som reser mycket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in