Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-01-24, 01:30
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrstork
(jag kör orginal däck på den)
Ska du köra regelbundet under vintern så är vinterdäck en stor fördel, den tyska marknaden har bra utbud och bra priser.

Citat:
vist glider det.. men jag få ändå en trygghetskänsla mot vad jag skulle ha med ett hjul framme.
Du kommer skita knäck den dagen ena framhjulet och bakhjulet är på is och andra framhjulet är på asfalt när du bromsar
Citera
2017-02-09, 10:40
Medlem
herrstorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ska du köra regelbundet under vintern så är vinterdäck en stor fördel, den tyska marknaden har bra utbud och bra priser.

Du kommer skita knäck den dagen ena framhjulet och bakhjulet är på is och andra framhjulet är på asfalt när du bromsar

nu är det så att både snö och blank våt is har varit framme.. och hittills har det gått bra. vist glider det men inga direkta tendenser till att den skall lägga sig.

jag kommer inte köpa vinterdäck som det ser ut just nu. har klarat mig bra än så länge och det har inte ens varit nära. så det är helt överskattat med vinterdäck.

men jag har iof vanan att köra i snön, uppe i norr var det gott om det och det var aldrig snack om varken vinterdäck eller att ställa undan hojen på vintern.
Citera
2017-02-16, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blekingebon
Nu svarar jag inte dig bara för att jag vill tjafsa med dig.. ..utan jag är bara lite fundersam över vissa av dina påståenden. Sämre bromsförmåga på en MP3:a jämfört med vanlig MC. Stämmer det verkligen? Det jag har kunnat läsa mig till så har MP3:an 20% kortare bromssträcka än en vanlig MC tack vare att den bromsar på fler hjul. Jag trodde också att den var något stabilare tack vare det extra framhjulet samt därför att tyngdpunkten är lägre än hos en vanlig MC. Att körställningen skulle vara obekvämare när man sitter rakt på en scooter än när man halvligger framåt på en sporthoj låter också konstigt i mina öron..men det kanske är så!?

Vet inte hur det är med bromsar, det är ju större skivor och kraftigare bromsar på en sporthoj, men dubbla hjul och låg tyngdpunkt är ju ingen nackdel.

Angående körställning så påstods det inte att den var bekvämare, utan bättre när det gäller undanmanövrar.
Man har mycket mer kontakt med fordonet, och möjlighet att flytta tyngdpunkten vid undanmanövrar på en sporthoj än på en scooter, där man mer sitter som i en fåtölj. Men det är klart bekvämare att åka scooter.

Sammanfattningsvis så vilket fordon som är säkrast beror på vem som kör, och inget annat.
Kör man en sporthoj 100% lagligt är den betydligt säkrare än en fet HD-glidare, pga bättre däck, bromsar, styrning, balans mm.
Men vem kör sporthoj på det viset? Inte jag i vart fall, även om jag kör någorlunda vettigt.
Citera
2017-02-16, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 100kgpappa
Vet inte hur det är med bromsar, det är ju större skivor och kraftigare bromsar på en sporthoj, men dubbla hjul och låg tyngdpunkt är ju ingen nackdel.

Angående körställning så påstods det inte att den var bekvämare, utan bättre när det gäller undanmanövrar.
Man har mycket mer kontakt med fordonet, och möjlighet att flytta tyngdpunkten vid undanmanövrar på en sporthoj än på en scooter, där man mer sitter som i en fåtölj. Men det är klart bekvämare att åka scooter.

Sammanfattningsvis så vilket fordon som är säkrast beror på vem som kör, och inget annat.
Kör man en sporthoj 100% lagligt är den betydligt säkrare än en fet HD-glidare, pga bättre däck, bromsar, styrning, balans mm.
Men vem kör sporthoj på det viset? Inte jag i vart fall, även om jag kör någorlunda vettigt.

Tror nog ingen kör sporthoj lagligt. Jag har testat och det är supertrist.. Den vill ju köras fort fort

En HD är som du säger sämre på allt, dock är den betydligt trevligare att köra lagligt eller i lagom momsad fart.
Citera
2017-02-26, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baktakt2015
Tror nog ingen kör sporthoj lagligt. Jag har testat och det är supertrist.. Den vill ju köras fort fort

En HD är som du säger sämre på allt, dock är den betydligt trevligare att köra lagligt eller i lagom momsad fart.

Trevlig var att ta i lite, uthärdlig skulle jag nog mer kalla det....
Citera
2017-02-26, 12:06
Medlem
Finns ju en hoj med bara 2 hjul som står utan stöd nuförtiden.

https://www.youtube.com/watch?v=zY1l6FdNgfA
Citera
2017-02-26, 12:32
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde

Varför inte bara ta en taxi? Vitsen med en mc är ju att det är föraren som kör. Alla dessa hjälpmedel, näe.
Citera
2017-02-26, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Varför inte bara ta en taxi? Vitsen med en mc är ju att det är föraren som kör. Alla dessa hjälpmedel, näe.
Som nämnt tidigare i tråden, det är bra för dom som har det svårt att stå med en hoj på grund av slitskador i knän osv. Går ju bra tio gånger eller så men i stadstrafik blir det jobbigt.
Då är väl den tekniken guld värd för dessa?

Sedan underlättar det en massa på annat håll också. Du kan koncentrera dig mer på din framfart istället för att behöva sätta ner fötterna hela tiden.
Detta gör det säkrare för alla i trafiken.

Varför skall man ta en taxi om man GILLAR MC? Det är kontraproduktivt.

Sedan att jag inte skulle skaffa en MC med sådant system är irrelevant då jag inte är egocentrisk av mig. Jag ser fördelarna med systemet även om jag själv inte är intresserad.
Citera
2017-02-26, 12:42
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Som nämnt tidigare i tråden, det är bra för dom som har det svårt att stå med en hoj på grund av slitskador i knän osv. Går ju bra tio gånger eller så men i stadstrafik blir det jobbigt.
Då är väl den tekniken guld värd för dessa?

Sedan underlättar det en massa på annat håll också. Du kan koncentrera dig mer på din framfart istället för att behöva sätta ner fötterna hela tiden.
Detta gör det säkrare för alla i trafiken.

Varför skall man ta en taxi om man GILLAR MC? Det är kontraproduktivt.

Sedan att jag inte skulle skaffa en MC med sådant system är irrelevant då jag inte är egocentrisk av mig. Jag ser fördelarna med systemet även om jag själv inte är intresserad.
Jaja, men det är då inget jag uppskattar. ABS etc däremot, är ju bra innovationer.
Citera
2017-02-27, 09:54
Medlem
Citat:

Undrar om man får köra upp med en sådan hoj? Lågfartsbanan skulle ju vem som helst fixa då..
Citera
2017-02-27, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baktakt2015
Undrar om man får köra upp med en sådan hoj? Lågfartsbanan skulle ju vem som helst fixa då..
Ja det är ju frågan. Om man får ta med sin egen hoj så blir det ju lite frågor tror jag om hojen går i koppel bakom dig. :P
Citera
2017-02-27, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66

Fast om du kollar på klippet ser du att det enbart gäller i lågfart. I det registret är det ju föga kul att köra ändå även om man kan tycka det är kul att balansera hojen vid rödljus och köer istället för att sätta ner foten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in