Citat:
Ursprungligen postat av
Koll99
Ja alltså: de som inte har MC-kort är överrepresenterade i olyckor i jämförelse med dem som kör MC utan MC-kort. Det framgår ganska väl i statistiken. Jag har läst djupstudierna också (de finns bla på SMC-s hemsida om du letar lite).
Jag tror inte den statistiken visar på att det är äldre körkortslösa MC-förare som är överrepresenterade i olyckor. Är det inte så att det i stället mest handlar om unga män (typ 25-30 kanske upp till 35 år) som ej innehar A-kort och som kört en stulen MC? Det här är ju en grupp som troligtvis hade varit överrepresenterade i olycksstatistiken även ifall de hade bemödat sig ta ett A-kort och kört sin egen MC.
Jag läste i någon annan äldre tråd här på flashback om hur en med A-kort resonerade om det här med risken att råka ut för olyckor på sin MC. Vet ej hur gammal personen var, men A-kort hade han i alla fall. Självklart var personen ifråga medveten om riskerna med att köra MC, men han nämnde bl.a. att "man får bara hoppas att där inte råkar stå en älg eller en traktor bakom kurvan". Själv anser jag ju att man inte ska hålla högre hastighet igenom en skymd kurva utan att ha några större problem att stanna ifall det skulle vara något hinder på vägen bakom den där skymda kurvan.
Jag har inget A-kort, men skulle jag skaffa en Piaggio MP3 500 skulle jag vara noga med att:
- ha skyddskläder som syns bra
- visa att jag finns i trafiken genom att t.ex. inte ligga i " döda vinkeln" bakom bilar
- ha god marginal till framförvarande fordon
- hålla hastigheten
- vara extra försiktig och hålla lägre hastighet där vägar kantas av skog/växtlighet alldeles intill (pga ev utspringande djur)
- undvika att köra när det är mörkt
- alltid förvänta mig att någon bilist kan råka köra ut på vägen jag kommer farande på
- bara göra omkörningar när det helt säkert inte kommer mötande trafik
- aldrig göra omkörningar vid vägar som går till vänster - dels för att framförvarande bil kan få för sig att svänga till vänster utan att först blinka och dels för att det kan komma en bil från den där vänstervägen och som ska vidare ut på vägen jag befinner mig på
Det var några exempel. Fortsätter eventuellt med fler senare - måste jobba nu..
Edit: fortsätter med några exempel på försiktighetsåtgärder till som jag skulle tänka på..
- ta det extra lugnt när vägbanorna är blöta eller om det finns vägdelar med "rullgrus"
- försöka hålla "min" fil på vägbanan, d.v.s. inte ligga allt för långt ut mot vägrenen vilket kan locka bilister till att tränga sig förbi
Det finns hur många saker som helst man själv kan göra/tänka på för att minska risken att råka ut för en olycka. A och O är många gånger den egna hastigheten som ställer till det skulle jag vilja påstå. Håller man hastigheten eller till och med lägre hastighet än den tillåtna (exempelvis i skymda kurvor eller i korsningar), håller goda marginaler till framförvarande bilar samt tänker på att bilar kan svänga ut framför en plötsligt så trir jag mycket är "vunnet". Sedan kan olyckan ändå vara framme förstås eftersom andra fordon kan klanta till det genom att t.ex. somna vid ratten och komma över på min sida etc.