Flashback bygger pepparkakshus!
2016-06-22, 14:09
Bannlyst
är ju inge vidare med en trehjulig båge, då kan du lika gärna köpa en cabbad bil. två hjul ska det vara så man kan luta ner den i kurvorna
Citera
2016-06-22, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
är ju inge vidare med en trehjulig båge, då kan du lika gärna köpa en cabbad bil. två hjul ska det vara så man kan luta ner den i kurvorna

Fast du kan ju luta Piaggio MP3:an i kurvorna också - 40% lutning är möjligt om jag inte missminner mig! Se länk: http://topmotorcyclereview.com/wp-content/uploads/2015/03/PIAGGIO-MP3-500-ABS-ACTION-MAXIMUM-LEAN-ANGLE-2-review.jpg
Senast redigerad av Blekingebon 2016-06-22 kl. 19:01.
Citera
2016-06-23, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blekingebon
Hur många 60-plusare finns det inte idag som har kört motorcykel sedan de var unga..och som aldrig har tagit en enda körlektion för MC i hela sitt liv? En hel del skulle jag tro. Innan 1976 fick man nämligen A-behörigheten på "köpet" när man tog sitt B-körkort. Olyckor kan förvisso alltid hända, men jag tror faktiskt att olycksrisken är betydligt lägre för mig på en Piaggio MP3 500 och endast B-kort än vad den är för en 25-årig grabb på en sporthoj som innehar ett A-kort...

Det tror jag också! Jag känner en 25-årig grabb med sporthoj och det är sällan det går lugnt där. En MP3:a i lugnt tempo klarar de flesta av och att ta A-kort kräver inte körskola utan lite övning och tålamod.
Citera
2016-06-23, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue

Sen de fåtal exemplar man ser av Goldwing med sidovagn och liten släpkärra till... Varför liksom inte cab???
Citera
2016-06-23, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blekingebon
Hur många 60-plusare finns det inte idag som har kört motorcykel sedan de var unga..och som aldrig har tagit en enda körlektion för MC i hela sitt liv? En hel del skulle jag tro. Innan 1976 fick man nämligen A-behörigheten på "köpet" när man tog sitt B-körkort. Olyckor kan förvisso alltid hända, men jag tror faktiskt att olycksrisken är betydligt lägre för mig på en Piaggio MP3 500 och endast B-kort än vad den är för en 25-årig grabb på en sporthoj som innehar ett A-kort...

Du får studera olycksstatistiken lite mer...

Det är en cityscooter du pratar om, absolut funkis i stan men du är ändå bacon om du inte tänker som en motorcyklist. Särskilt på landsväg...
Citera
2016-06-23, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99

Det är en cityscooter du pratar om, absolut funkis i stan men du är ändå bacon om du inte tänker som en motorcyklist. Särskilt på landsväg...

Givetvis ska man det. Och därmed kan det ju vara vettigt att gå risk-ettan och läsa på lite i SMCs material om risker i trafiken.
Citera
2016-06-23, 18:10
Medlem
Citat:

Jag har inte studerat olycksstatistiken alls, det var därför jag skrev "tror". Men eftersom du verkar ha koll på den kan du ju presentera den här för mig!

Menar du att trehjulingar är överrepresenterade i olycksstatistiken eller att det är äldre som är det? Själv "tror" jag fortfarande att unga grabbar på sporthojar står för en högre andel.

Bara för det googlade jag lite om det och hittade följande. Läs framför allt fjärde och femte stycket så ser du att där står precis det som jag trodde! http://www.ntf.se/anser/trafikantroller/motorcykel/

Nedan citerar jag vad som står i fjärde och femte stycket:

"Medelåldern för motorcyklister är ca 50 år. En stor del av de nytillkomna något äldre motorcyklisterna har fått sitt mc-körkort ”på köpet” genom det tidigare systemet för körkortsbehörigheter. Inget krav på utbildning ställs på dessa förare. I djupstudier av mc-olyckor framgår dock att dessa förare inte är överrepresenterade i olyckorna. Speciellt olycksbenägna är förare av motorstarka sportcyklar som mer kan karakteriseras som tävlingscyklar än vägfordon. Det har också i djupstudier visat sig att en stor del, omkring hälften av dödsolyckorna kan kopplas till någon typ av extremt beteende såsom extrem hastighet, alkohol eller att ha kört stulen mc utan körkort.

I tredje körkortsdirektivet från EU har man uppmärksammat åldersproblematiken där de yngsta förarna med de största motorcyklarna är ett speciellt stort problem. Man inför därför regler om stegvis introduktion eller höjd åldersgräns till 24 år för körkort för de största motorcyklarna. Bakom detta ligger bl.a. en kunskap om att ju yngre man är när man debuterar, desto högre är nybörjarrisken att råka ut för en olycka. Sverige har tre åldersgränser, 16, 18 och 24 år anpassade efter motorcykelns effekt." slucitat

Hävdar du fortfarande att jag har fel...?

Och vad menar du när du skriver att det är en "cityscooter" jag pratar om? Skulle Piaggio MP3 500 bara vara en scooter gjord för stan? Det vill jag ju i så fall inte riktigt hålla med om...
Senast redigerad av Blekingebon 2016-06-23 kl. 18:51.
Citera
2016-06-30, 18:56
Medlem
Ja alltså: de som inte har MC-kort är överrepresenterade i olyckor i jämförelse med dem som kör MC utan MC-kort. Det framgår ganska väl i statistiken. Jag har läst djupstudierna också (de finns bla på SMC-s hemsida om du letar lite).

En trehjulig Scooter är en MC i de flesta avseenden, och framförallt när det gäller dess nackdelar. Oskyddad förare, dålig synbarhet, känslighet för förändringar i underlag osv. I jämförelse med en traditionell motorcykel tillkommer några till såsom mindre hjul, sämre broms- och accelerationsprestanda, sämre körställning/manöverbarhet/stabilitet etc.

Så tar du en sämre förare som inte har lärt sig broms- och kurvtagningsteknik, lärt sig hur man placerar sig och i övrigt uppträder som motorcyklist osv och placerar denne på ett fordon som är en motorcykel fast sämre - ja då blir det faktiskt en sämre prognos...

Och en scooter är per definition ett cityfordon, oavsett om den har en mikro- (125cc) eller en minimotor (500cc).

Basta.
Senast redigerad av Koll99 2016-06-30 kl. 18:59.
Citera
2016-06-30, 21:28
Medlem
Citat:
Ja alltså: de som inte har MC-kort är överrepresenterade i olyckor i jämförelse med dem som kör MC utan MC-kort. Det framgår ganska väl i statistiken. Jag har läst djupstudierna också (de finns bla på SMC-s hemsida om du letar lite).

En trehjulig Scooter är en MC i de flesta avseenden, och framförallt när det gäller dess nackdelar. Oskyddad förare, dålig synbarhet, känslighet för förändringar i underlag osv. I jämförelse med en traditionell motorcykel tillkommer några till såsom mindre hjul, sämre broms- och accelerationsprestanda, sämre körställning/manöverbarhet/stabilitet etc.

Så tar du en sämre förare som inte har lärt sig broms- och kurvtagningsteknik, lärt sig hur man placerar sig och i övrigt uppträder som motorcyklist osv och placerar denne på ett fordon som är en motorcykel fast sämre - ja då blir det faktiskt en sämre prognos...

Och en scooter är per definition ett cityfordon, oavsett om den har en mikro- (125cc) eller en minimotor (500cc).

Basta.

Nä, det är inte "basta" i och med ditt inlägg. Självklart är det så att olycksrisken ökar ifall en sämre förare använder en sämre MC/scooter än då en bättre förare använder en bättre MC/scooter. Men det var ju inte riktigt det som det hela gällde..eller hur?

En ung grabb med A-kort kan ha hur bra teoretiska och praktiska kunskaper som helst om hur man ska uppträda i trafiken och köra modell bättre motorcyklar - men det jag menar är att även ifall man besitter förmågan och har den där "bättre" hojen så hjälper inte det ifall man kör i 180 km/h på en 70-väg. Det räcker alltså inte med att ha den teoretiska kunskapen och den rätta hojen - det gäller att göra rätt på vägarna också. Kombinationen kraftfulla motorcyklar och icke alltid så konsekvenstänkande unga grabbar kan vara en dålig kombination, vilket också den texten som jag länkade till påpekar.

Du får gärna länka till de djupstudier på SMC-s hemsida som du menar - det är lättast så. Då vet jag också att det är rätt text jag läser. Märkligt dock att sammanfattningen av de djupstudierna jag länkade till säger att det är unga förare av motorstarka sportcyklar som är speciellt olycksbenägna...
Senast redigerad av Blekingebon 2016-06-30 kl. 21:34.
Citera
2016-07-01, 09:25
Medlem
Citat:

Jag tror inte den statistiken visar på att det är äldre körkortslösa MC-förare som är överrepresenterade i olyckor. Är det inte så att det i stället mest handlar om unga män (typ 25-30 kanske upp till 35 år) som ej innehar A-kort och som kört en stulen MC? Det här är ju en grupp som troligtvis hade varit överrepresenterade i olycksstatistiken även ifall de hade bemödat sig ta ett A-kort och kört sin egen MC.

Jag läste i någon annan äldre tråd här på flashback om hur en med A-kort resonerade om det här med risken att råka ut för olyckor på sin MC. Vet ej hur gammal personen var, men A-kort hade han i alla fall. Självklart var personen ifråga medveten om riskerna med att köra MC, men han nämnde bl.a. att "man får bara hoppas att där inte råkar stå en älg eller en traktor bakom kurvan". Själv anser jag ju att man inte ska hålla högre hastighet igenom en skymd kurva utan att ha några större problem att stanna ifall det skulle vara något hinder på vägen bakom den där skymda kurvan.

Jag har inget A-kort, men skulle jag skaffa en Piaggio MP3 500 skulle jag vara noga med att:

- ha skyddskläder som syns bra
- visa att jag finns i trafiken genom att t.ex. inte ligga i " döda vinkeln" bakom bilar
- ha god marginal till framförvarande fordon
- hålla hastigheten
- vara extra försiktig och hålla lägre hastighet där vägar kantas av skog/växtlighet alldeles intill (pga ev utspringande djur)
- undvika att köra när det är mörkt
- alltid förvänta mig att någon bilist kan råka köra ut på vägen jag kommer farande på
- bara göra omkörningar när det helt säkert inte kommer mötande trafik
- aldrig göra omkörningar vid vägar som går till vänster - dels för att framförvarande bil kan få för sig att svänga till vänster utan att först blinka och dels för att det kan komma en bil från den där vänstervägen och som ska vidare ut på vägen jag befinner mig på

Det var några exempel. Fortsätter eventuellt med fler senare - måste jobba nu..

Edit: fortsätter med några exempel på försiktighetsåtgärder till som jag skulle tänka på..

- ta det extra lugnt när vägbanorna är blöta eller om det finns vägdelar med "rullgrus"
- försöka hålla "min" fil på vägbanan, d.v.s. inte ligga allt för långt ut mot vägrenen vilket kan locka bilister till att tränga sig förbi

Det finns hur många saker som helst man själv kan göra/tänka på för att minska risken att råka ut för en olycka. A och O är många gånger den egna hastigheten som ställer till det skulle jag vilja påstå. Håller man hastigheten eller till och med lägre hastighet än den tillåtna (exempelvis i skymda kurvor eller i korsningar), håller goda marginaler till framförvarande bilar samt tänker på att bilar kan svänga ut framför en plötsligt så trir jag mycket är "vunnet". Sedan kan olyckan ändå vara framme förstås eftersom andra fordon kan klanta till det genom att t.ex. somna vid ratten och komma över på min sida etc.
Senast redigerad av Blekingebon 2016-07-01 kl. 10:21.
Citera
2016-07-01, 16:50
Medlem
Citat:

Nu svarar jag inte dig bara för att jag vill tjafsa med dig.. ..utan jag är bara lite fundersam över vissa av dina påståenden. Sämre bromsförmåga på en MP3:a jämfört med vanlig MC. Stämmer det verkligen? Det jag har kunnat läsa mig till så har MP3:an 20% kortare bromssträcka än en vanlig MC tack vare att den bromsar på fler hjul. Jag trodde också att den var något stabilare tack vare det extra framhjulet samt därför att tyngdpunkten är lägre än hos en vanlig MC. Att körställningen skulle vara obekvämare när man sitter rakt på en scooter än när man halvligger framåt på en sporthoj låter också konstigt i mina öron..men det kanske är så!?
Citera
2017-01-23, 11:51
Medlem
herrstorks avatar
för att väcka en lite bortglömd tråd..

jag köpte en tricity i somras. dvs 3 hjul och a kort krävs.

cykel, nu efter 6 månaders dagliga pendlandet, beter sig som en vanlig 2 hjulig maskin. detta är en 125a så några fart resurser osv är det inte tal om. men i stan behövs det inte heller vilket gör det till ett utmärkt val.

det ända som jag kan komma på så där spontant är att jag har bättre känsla för broms. det känns mer och är tryggare. inte ens när det var dagar med halka som jag var besviken på den. (jag kör orginal däck på den) vist glider det.. men jag få ändå en trygghetskänsla mot vad jag skulle ha med ett hjul framme. på torrt asfalt eller regn så tycker jag att bromssträckorna blir kortare.

i övrigt så kan jag inte se några större skilnader eller mindre heller för den delen. och idag så tänker jag inte på att det är tre hjul eller om det är två.

slutsatsen blir att det är bättre broms upplevelse och inga andra skillnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in