Citat:
Ursprungligen postat av
Blekingebon
Nu svarar jag inte dig bara för att jag vill tjafsa med dig..

..utan jag är bara lite fundersam över vissa av dina påståenden. Sämre bromsförmåga på en MP3:a jämfört med vanlig MC. Stämmer det verkligen? Det jag har kunnat läsa mig till så har MP3:an 20% kortare bromssträcka än en vanlig MC tack vare att den bromsar på fler hjul. Jag trodde också att den var något stabilare tack vare det extra framhjulet samt därför att tyngdpunkten är lägre än hos en vanlig MC. Att körställningen skulle vara obekvämare när man sitter rakt på en scooter än när man halvligger framåt på en sporthoj låter också konstigt i mina öron..men det kanske är så!?
Vet inte hur det är med bromsar, det är ju större skivor och kraftigare bromsar på en sporthoj, men dubbla hjul och låg tyngdpunkt är ju ingen nackdel.
Angående körställning så påstods det inte att den var bekvämare, utan bättre när det gäller undanmanövrar.
Man har mycket mer kontakt med fordonet, och möjlighet att flytta tyngdpunkten vid undanmanövrar på en sporthoj än på en scooter, där man mer sitter som i en fåtölj. Men det är klart bekvämare att åka scooter.
Sammanfattningsvis så vilket fordon som är säkrast beror på vem som kör, och inget annat.
Kör man en sporthoj 100% lagligt är den betydligt säkrare än en fet HD-glidare, pga bättre däck, bromsar, styrning, balans mm.
Men vem kör sporthoj på det viset? Inte jag i vart fall, även om jag kör någorlunda vettigt.