2016-10-29, 19:56
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
Efter att ha läst om afc athletiic i Aftonbladet idag har jag ändrat uppfattning något om klubben. Men vet inte riktigt egentligen. Konstigt att döma på förhand. Det är skillnad på att köpa en färdig klubb a la oligark och på att bygga en ny från div 7.
Ja. Det är lite där jag också tycker att det skiljer. Det som i grunder gör folk upprörda är när befintliga klubbar tas över och förändras. Typ Redbull Salzburg. Men så är det ju inte alls här. Denna klubben har ingen identitet alls. Det hade inte heller Väsby United som dom slog sig samma med för att få en skjuts uppåt i seriesystemet.

Hur det går i Eskilstuna lär ju visa sig. Ställer sig folk bakom på sikt så gör dom det. Inte mycket att säga om. Det är liksom upp till dom.
Citera
2016-10-29, 20:33
Medlem
Jag är också kluven inför AFC. Grundad för sju år sedan med en satsning på ungdomsverksamhet. Nu allsvenskan med är det två egna produkter, matchar ni det Bajen? Är det Åshöjden för 2000-talet?

Jag har svårt för det geografiska hoppandet, och att man kanske skiter i fans utan enbart fokuserar på fotboll. Om jag läst rätt så har ägaren ändå inte plöjt ner alltför mycket pengar (i dessa sammanhang) i föreningen. Jag kanske är ute och cyklar här men var det två miljoner per år (ca 15 totalt). Heif hur mycket går ni back?

Någonstans blir jag imponerad av kompromisslösheten men samtidigt utmanar det min tanke om att det ska finnas en historia sedan 18-talet och supporterskap över åtminstone tre generationer. Skit samma de är ändå "inte AIK".

Varsågod; här fick ni lite lördagskvällsvammel.
Citera
2016-10-29, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalesmale
Att Allsvenskan är i en nedåtgående trend baserat på sjunkande publiksnitt (näst högsta snittet någonsin), inget lag i europaspel, läktarskandaler osv osv. Tendenser snarare än klara mönster skulle jag säga men det säljer såklart inga tidningar.
Säljs det tidningar fortfarande? Har Laul någonsin sålt tidningar. Jag trodde allt handlade on 5-öres-klick.
Citera
2016-10-29, 20:39
Medlem
Sodomizer-s avatar
Nu förstår jag en sådan liten klubb kunnat ta sig upp i allsvenskan Han har gjort stora pengar i bussbranschen, pengar som han till stor del har pumpat in i sitt fotbollsprojekt de senaste nio åren. Exakt hur mycket Alex Ryssholm har investerat i AFC United vill han inte gå in på, men:

– Det handlar om många miljoner, konstaterar han.

Säkert många som blir provocerade av detta. Hade jag varit mångmiljonär hade jag gjort samma sak, svårt att tänka sig någon roligare hobby, som Fotball Manager på riktigt.

Citat:
Allting började 2007 när Alex Ryssholm ville skapa någonting som inte redan fanns i Sverige. I breddidrottens förlovade land ville han forma en fotbollsakademi med höga ambitioner influerad av Europas fotbollsgiganter.

– Målet var att skapa en klubb som inte redan finns, bygga en klubb som är annorlunda och som spelar en fotboll som inte spelas i Sverige i dag. Vi vill inte vara en klubb i mängden.

Alex Ryssholm gjorde studiebesök hos bland annat Barcelona, Leicester och Juventus. Resultatet: Athletic Football Club Academy. Tränare anställdes på heltid och ett komplex, som hittills har kostat över 30 miljoner kronor, med gym, konferenslokal, lägenheter till spelare och villa till tränare, har byggts i Sollentuna.

– Det är Sveriges första privatägda fotbollsakademi. Vi väntar nu på bygglov för hall och konstgräs.
http://ekuriren.se/sport/1.4269644-afc-uniteds-ordforande-om-den-unika-satsningen-i-eskilstuna
Citera
2016-10-29, 20:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dalesmale
Att Allsvenskan är i en nedåtgående trend baserat på sjunkande publiksnitt (näst högsta snittet någonsin), inget lag i europaspel, läktarskandaler osv osv. Tendenser snarare än klara mönster skulle jag säga men det säljer såklart inga tidningar.

Han har poäng i det han skriver. Hur man än vänder och vrider på det så kommer AFC aldrig dra samma publik hemma som hif och kommer inte vara en match folk vill gå på när de spelar borta. AFC har haft umder 1000 i snitt och med ett nytt Olympia har hif chans på runt 10 000.

Sirius blir dock intressant då de utan tvekan kommer dra högre snitt än Falkenberg.
Citera
2016-10-29, 21:21
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer-
Nej. Jag kan förstå att sådant tilltalar folk på den undre delen av IQ-skalan.
Baserar du IQ på vart man lägger ribban för vad som är ok eller ej kring fotbollsmatcher säger det mer om dig än vad det gör om nån annan.
Citera
2016-10-29, 21:43
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Baserar du IQ på vart man lägger ribban för vad som är ok. eller ej kring fotbollsmatcher säger det mer om dig än vad det gör om nån annan.

Självklart gör jag inte det. Hade jag gjort det hade jag inte skrivit som jag gjorde.
Citera
2016-10-29, 21:49
Medlem
Sodomizer-s avatar
Det är konstigt att Eskilstuna inte har något lag högre än div.2, åtminstone inte vad jag kan hitta. Det är ju ändå en hyfsat stor stad. Någon som vet vad det beror på?
Citera
2016-10-29, 21:55
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Självklart gör jag inte det. Hade jag gjort det hade jag inte skrivit som jag gjorde.
Du skriver att hets och hån lockar folk på den undre delen av IQ-skalan, eller har jag fel?
Citera
2016-10-29, 22:27
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Du skriver att hets och hån lockar folk på den undre delen av IQ-skalan, eller har jag fel?
Korrekt.
Citera
2016-10-29, 22:27
Medlem
Citat:
Det är konstigt att Eskilstuna inte har något lag högre än div.2, åtminstone inte vad jag kan hitta. Det är ju ändå en hyfsat stor stad. Någon som vet vad det beror på?
Du kan lägga till Linköping, Lund och Umeå på allsvenskapublikpotentiallistan.
Citera
2016-10-29, 22:33
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Korrekt.
Då baserar du IQ på vart man lägger ribban för vad som är ok eller ej kring fotbollsmatcher.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in