Nu förstår jag en sådan liten klubb kunnat ta sig upp i allsvenskan
Han har gjort stora pengar i bussbranschen, pengar som han till stor del har pumpat in i sitt fotbollsprojekt de senaste nio åren. Exakt hur mycket Alex Ryssholm har investerat i AFC United vill han inte gå in på, men:
– Det handlar om många miljoner, konstaterar han.
Säkert många som blir provocerade av detta. Hade jag varit mångmiljonär hade jag gjort samma sak, svårt att tänka sig någon roligare hobby, som Fotball Manager på riktigt.
Citat:
Allting började 2007 när Alex Ryssholm ville skapa någonting som inte redan fanns i Sverige. I breddidrottens förlovade land ville han forma en fotbollsakademi med höga ambitioner influerad av Europas fotbollsgiganter.
– Målet var att skapa en klubb som inte redan finns, bygga en klubb som är annorlunda och som spelar en fotboll som inte spelas i Sverige i dag. Vi vill inte vara en klubb i mängden.
Alex Ryssholm gjorde studiebesök hos bland annat Barcelona, Leicester och Juventus. Resultatet: Athletic Football Club Academy. Tränare anställdes på heltid och ett komplex, som hittills har kostat över 30 miljoner kronor, med gym, konferenslokal, lägenheter till spelare och villa till tränare, har byggts i Sollentuna.
– Det är Sveriges första privatägda fotbollsakademi. Vi väntar nu på bygglov för hall och konstgräs.
http://ekuriren.se/sport/1.4269644-afc-uniteds-ordforande-om-den-unika-satsningen-i-eskilstuna