Citat:
Ursprungligen postat av
nygard
Reglerna är så vitt jag förstått snarlika, om inte samma? Det lag vars supportrar som orsakar matchavbrottet ska tilldömas förlust.
Matchen bröts pga bangern som kastades in från hemmaklacken. Alltså är de egna supportrarna orsaken till att matchen inte kunde återupptas = förlust med 0-3.
Som jag skrev, jag skulle inte vara så säker om jag var MFF:are...
Jag läste reglerna i samband med Mjällby-DIF men jag kommer inte ihåg exakt hur det stod, jag har också för mig att det gjordes någon förändring efter det.
Dock så är jag cirka 100% säker på att det inte bara räcker med att supportrar orsakar matchavbrott för att motståndarna ska dömas som segrare. Till exempel om dom råkar orsaka ett rejält strömavbrott som inte går att fixa, är det 3-0 till motståndarna då också?
Domaren/delegaten/fan och hans moster ville köra igång matchen igen, alltså var inte ordningsstörningen så farlig så att det inte gick att fortsätta. Dom bröt matchen för att en domare inte kunde fortsätta, inte på grund av en ordningsstörning.
Sen om en supporter orsakar en skada på en domare är tillräckligt för att ge MFF segern så är det en annan sak, det kanske det gör. Det enda vi har åt det hållet sen tidigare är väl Syrianska/Assyriska-AIK för några år sen? Men där var det ju en väldig massa annat också, kommer inte ihåg vad domslutet grundade sig på den gången. Nån sansad AIK:are som minns? Dessutom var knallskottet inte riktat mot domaren denna gången utan mot Sana, det tar ju bort uppsåtet.