Citat:
Ursprungligen postat av
andreasmm
Hm. Själv skulle jag vilja att det blev så som när man ser gamla bilder från Råsunda ca 50-tal. Bara massa stiliga, välklädda människor som skanderar "Sista kvarten - öka takten!" eller "Andra sidan är ni klara?". Då var det fotbollsfest vill jag lova!
Nu verkar det mest vara några killgäng som vill verka tuffa när de är samman i grupp och sådana här kommersiella "amerikans" (om man kan kalla det så?) och som inte verkar ha någon större koll på sporten och bara är där för att det är "inne" liksom.
Jo. Men allting hänger ihop med samhällsutvecklingen. Det är bara det att de flesta inte vill se det.
För egen del började jag gå på matcher live för att fotboll och hockey verkade vara ett grymt häftigt sätt att följa Djurgår'n på. Då på den tiden blev ståplats med klacken något självklart, där vi utan pengar till sittplatsbiljett samlades och som gärna skrek och gjorde 'vad vill ville' för att visa vilka rebeller vi var. Sedan fanns en kraft i publiktrycket som fascinerade.
I nuläget ser jag mest med himlande ögon åt de flesta håll kring det mesta rörande publikarrangemang och inte minst olika röster som ska pladdra. Jag tycker mycket blivit ytligt och tillrättalagt, och därför motsatsen till varför jag började gå en gång i tiden. Allt beror på perspektiv. Enligt mig är orsaken till de mest upprörda rösterna just det faktum att den typen av händelser som idag på Ullevi (Gamla eller Nya?) så uppenbart avslöjar vårt samhälles brister och svagheter. Det duger inte att forma ett samhälle av liktänkande förutan självkännedom, vi borde frigöra individer som skapar gemensamt i många små sammanhang av det stora hela.