Citat:
Ursprungligen postat av
Jills
Ah okej. Jag är väl ute efter det som blir enkelt, billigt och gott, även om jag vet att det kan vara svårt att få alla tre delar.
Om jag utgår från första receptet, är det någon ingrediens som du direkt tänkte att "det måste justeras"?
Får nog bli så att jag köper en helt ny flaska rom, så det blir 7 dl som i receptet. Återkommer med frågan, är det ok att blanda två olika sorters rom? Samt blanda vin och rom? Det kan ju inte vara helt tokigt om folk nu gör det i olika recept för bål.
Jag kan inte direkt säga om det är något som behöver justeras i första receptet eftersom jag inte gjort det själv. Jag vet inte hur balansen sötma-syra blir med den mängden lime och den mängden läsk. Sen beror det ju väldigt mycket på vad det är för vin du använder. Det kommer t.ex. bli helt olika resultat om du väljer en Petit Chablis jämfört med en Riesling Spätlese. Därför behöver du smaka av.
Jag skulle rekommendera köp av en ny flaska rom. Plocka upp en Havanna Club 3 anos (ursäkta att jag skriver "anus" på spanska, iPad:en har inte ~ som symbol över n) eller blanco. Dessa är betydligt bättre än Bacardi, för samma pris. Jag är inte bekant med den andra romsorten du skriver. Är det två ljusa/vita rom så kan det knappast göra så stor skillnad, men mängden du har tänkt dig blir för lite. Och i övrigt ser det som sagt ut som ett ganska standardrecept för bål. Sprit, vin och läsk är liksom grunden i nästan all bål.
Citat:
Ursprungligen postat av
Money4life
Du vill blanda 2 olika sorters Rom med vin, och en jävla massa läsk.
Det är en häxblandning!
Vin och sprit går att blanda till bål. Men någonstans går gränsen.
Och med tanke på att ni är 15 personer. Så kanske du borde hålla dig till något mer "enkelt"
Som sagt: Sprit+vin+läsk+frukt=bål. Har du aldrig gjort eller druckit bål? Bara för att något har fler ingredienser än sprit+mixer så innebär det inte häxblandning. Som nämnt ovan kan jag inte uttala mig om den andra romsorten som nämns, men är det två ljusa rom kan det knappast bli speciellt mycket sämre än bara Bacardi.