Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-12-31, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Jag tror nog inte att det är för lite rom, men jag tänkte att du har ju alltid några dl Bacardi att spilla i om det skulle vara det. Men ok, du ska gå bort. Använd då all lime, rom, mynta och socker från början. Tillsätt sedan mindre läsk och vin än vad som står i receptet och börja smaka av så har du utrymme att justera mängderna. Med det vinet är risken att slutprodukten blir på tok för söt om du bara följer receptet.

Oki, det låter som en bra plan!
Vanligt socker eller sockerlag, vad är egentligen bäst?
Citera
2015-12-31, 14:23
Medlem
Okej, nu är jag medveten om att jag kanske går helt bananas, men jag tycker att bålen ser lite trist ut, och funderar på att slänga i antingen lite björnbär eller lingon. Inte för smakens skull utan mer för utseendet.

Galen idé?
Citera
2015-12-31, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
Okej, nu är jag medveten om att jag kanske går helt bananas, men jag tycker att bålen ser lite trist ut, och funderar på att slänga i antingen lite björnbär eller lingon. Inte för smakens skull utan mer för utseendet.

Galen idé?

Kommer se ut som kaninbajs som flyter omkring björnbären sjunker ner som Ryska minor i Östersjön.
Citera
2015-12-31, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sdnf
Kommer se ut som kaninbajs som flyter omkring björnbären sjunker ner som Ryska minor i Östersjön.

Hehe! Ok. Kom nog på, (på egen hand) att det var en dålig idé. Efter fem minuter
Citera
2015-12-31, 14:44
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Oki, det låter som en bra plan!
Vanligt socker eller sockerlag, vad är egentligen bäst?

Spelar egentligen ingen större roll för detta syfte. Enda praktiska skillnaden är att med socker har du inte möjlighet att hälla på mera efter att du haft i läsken eftersom du inte kommer kunna lösa upp det och samtidigt ha kvar någon kolsyra. Men jag tror som sagt att risken för att du skulle behöva ha mera socker är minimal med det vinet och all den läsken.

Citat:

Galen idé?

Jag tror du ska hålla det enkelt, det blir nog bäst så. Måste du absolut ha i någon typ av frukt eller bär så ta några nävar frysta blåbär. Sen kan du välja om du vill muddla dem med limen och myntan för att få en genomgående blå bål (spill i lite blå curaçau för att förstärka det intrycket ytterligare), eller låta dem vara hela och färga av sig litegrann. Blåbärsmojito funkar. Jag är principiellt emot att ha i skit som lingon bara för syns skull. Har det inget att tillföra smakmässigt så har det ingenting där att göra.
Citera
2015-12-31, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Spelar egentligen ingen större roll för detta syfte. Enda praktiska skillnaden är att med socker har du inte möjlighet att hälla på mera efter att du haft i läsken eftersom du inte kommer kunna lösa upp det och samtidigt ha kvar någon kolsyra. Men jag tror som sagt att risken för att du skulle behöva ha mera socker är minimal med det vinet och all den läsken.

Jag tror du ska hålla det enkelt, det blir nog bäst så. Måste du absolut ha i någon typ av frukt eller bär så ta några nävar frysta blåbär. Sen kan du välja om du vill muddla dem med limen och myntan för att få en genomgående blå bål (spill i lite blå curaçau för att förstärka det intrycket ytterligare), eller låta dem vara hela och färga av sig litegrann. Blåbärsmojito funkar. Jag är principiellt emot att ha i skit som lingon bara för syns skull. Har det inget att tillföra smakmässigt så har det ingenting där att göra.

Spolade idén med andra tillsatser. Nu står hela blandningen i kylen. Jag gjorde lite på mitt eget vis, skar en del av limen i klyftor och pressade ur saften ur andra. Repade några myntablad och mortlade de andra, hade på sockerlag och rom. Har nu provsmakat med att blanda ut det lite med fruktsoda och det är gott! Kanske lite för lite mynta, men det var det enda jag hade.
Citera
2016-01-05, 22:00
Medlem
Kan meddela att bålen var mycket uppskattad!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in