• 1
  • 2
2015-12-28, 20:31
Medlem
Tänkte göra chicken wings i min slow cooker, hur tycker ni jag bör gå till väga?
Tänkte köra dom på low i ca 8h, sen i ugnen på grill och högsta temp. har ni något tips på en vettig sås /marinad som har relativt få ingredienser och passar bra att bara dränka chicken wingsen i, sen köra i slow cookern?
Citera
2015-12-28, 23:11
Medlem
Isnatts avatar
Får jag fråga varför du ska köra kycklingvingar i hela 8 timmar?! Känns helt vansinnigt. Dom är ju supermöra efter genomstekning i ugn, kanske 40 minuter. Köttet är ju så 'litet' och behöver ju inte kokas mört på det viset.

Sås, koka ihop tigersås, lite thai sweet chili och råsocker. Extremt gott.
Citera
2015-12-28, 23:29
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Får jag fråga varför du ska köra kycklingvingar i hela 8 timmar?! Känns helt vansinnigt. Dom är ju supermöra efter genomstekning i ugn, kanske 40 minuter. Köttet är ju så 'litet' och behöver ju inte kokas mört på det viset.

Sås, koka ihop tigersås, lite thai sweet chili och råsocker. Extremt gott.
Under 8h kan man få in en hel del smak, för sen bränna av dom i ugnen.
Men marinera i tigersås, och sen i köra dom bara i ugnen.
Det blir för jävla gott det med.
Tigersås passar sjukt bra till kyckling.
Citera
2015-12-28, 23:55
Medlem
madtops avatar
Varför inte en variant på klassiska "buffalo wings":
http://allrecipes.com/recipe/230993/...buffalo-wings/

Har inte testat själv så återkom gärna med resultatet. Och jag hade nog haft i en skvätt vinäger i såsen för jag gillar när de är både starka och lite syrliga.
Citera
2015-12-29, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Varför inte en variant på klassiska "buffalo wings":
http://allrecipes.com/recipe/230993/...buffalo-wings/
Har inte testat själv så återkom gärna med resultatet. Och jag hade nog haft i en skvätt vinäger i såsen för jag gillar när de är både starka och lite syrliga.
Blir nog någon kombination av denna, tigersås, någon nerpressad apelsin samt diverse annat jag hittar i skafferiet.

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Under 8h kan man få in en hel del smak, för sen bränna av dom i ugnen.
Men marinera i tigersås, och sen i köra dom bara i ugnen.
Det blir för jävla gott det med.
Tigersås passar sjukt bra till kyckling.
Blir något sånt, tänkte väl inte direkt marinera kycklingen utan mer låta dom ligga i slowcookern tillsammans med såsen, vad tror du om det tillvägagångssättet?
Citera
2015-12-29, 14:37
Medlem
christerys avatar
Finns ju flera videos på YT om buffalo wings, skulle kika där för lite inspiration.

Men jag tror inte jag sett nåt lagat i en slowcooker. Förstår inte heller vitsen med att göra det, men jag kan ju vara lite trög ibland.

Sen skvätta på peppersauce (smal röd flaska) efteråt, blir så jäkla gott, men peppersaucen skall inte vara med under tillagning för då försvinner bettet.
Citera
2015-12-29, 21:53
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Finns ju flera videos på YT om buffalo wings, skulle kika där för lite inspiration.

Men jag tror inte jag sett nåt lagat i en slowcooker.

Varsågod: https://www.youtube.com/watch?v=vgxNT515898

Och så hittade jag "Franks red hot sause" på nätet:
http://www.usagodis.se/franks-red-hot-original-sauce
Tyvärr kostar frakten mer än såsen.

Blev faktiskt lite sugen att testa själv. Hot wings är gott.
Citera
2015-12-29, 21:58
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjuyat
Blir nog någon kombination av denna, tigersås, någon nerpressad apelsin samt diverse annat jag hittar i skafferiet.

Blir något sånt, tänkte väl inte direkt marinera kycklingen utan mer låta dom ligga i slowcookern tillsammans med såsen, vad tror du om det tillvägagångssättet?
Tänkte mest att när man normalt prata om marinera, så handlar det om ge smak på köttet.
Än just marinera kött i sig.

Så tror mycket väl det du har i tankarna, ska funka bra.
Kan du kolla tempen på din slow cooker på low?
Har aldrig kört min i low, och funderar på vad vi kan prata om för temp här.
Så lite nyfiken på detta, och hur det ser ut hos andra.
Citera
2015-12-30, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Tänkte mest att när man normalt prata om marinera, så handlar det om ge smak på köttet.
Än just marinera kött i sig.

Så tror mycket väl det du har i tankarna, ska funka bra.
Kan du kolla tempen på din slow cooker på low?
Har aldrig kört min i low, och funderar på vad vi kan prata om för temp här.
Så lite nyfiken på detta, och hur det ser ut hos andra.
När jag kommer hem till min slowcooker kommer detta absolut göras! Tanken är att köra på low.
Citera
2015-12-30, 06:17
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Varsågod: https://www.youtube.com/watch?v=vgxNT515898

<klipp>

Åfan, men jag förstår fortfarande inte vitsen. Men jag är inte nån riktig gourmand som uppskattar dom sista %en av smakerna eller konsistensen man kan få ut.

Kyckling är ganska snabbt att laga tycker jag, och jag uppskattar den faktiskt just därför. Snabbt och enkelt gillar jag.

Men det skall bli roligt att läsa om TS testar hur den [slow cooker tillagad] skiljer sig från en vanlig som körts i ugn eller på grill.

Men jag är nöjd med guldfågelns buffalowings som värms i micron när det suget sätter in så jag kanske inte skall uttala mig just om förträffligheten med kyckling i slow cooker.
Citera
2015-12-30, 07:16
Medlem
klybans avatar
Citat:
Åfan, men jag förstår fortfarande inte vitsen. Men jag är inte nån riktig gourmand som uppskattar dom sista %en av smakerna eller konsistensen man kan få ut.

Kyckling är ganska snabbt att laga tycker jag, och jag uppskattar den faktiskt just därför. Snabbt och enkelt gillar jag.

Men det skall bli roligt att läsa om TS testar hur den [slow cooker tillagad] skiljer sig från en vanlig som körts i ugn eller på grill.

Men jag är nöjd med guldfågelns buffalowings som värms i micron när det suget sätter in så jag kanske inte skall uttala mig just om förträffligheten med kyckling i slow cooker.
Vitsen är att det är enkelt och effektivt sätt att tillaga låg temp mat och lång kok.
Där man inte behöver lägga nån kraft alls på att röra om eller såna dumheter
Det är ett hjälpmedel i köket helt enkelt, och man kan göra detta utan slow cooker.
Men så mycket enklare med.
Citera
2015-12-30, 08:21
Medlem
Citat:

Tanken är att dom ska bli mycket mörare så att köttet nästan smälter av benet, jag har ännu inte hunnit använda min slowcooker så jag vet inte hur bra det faktiskt kommer fungera jämför det med att förkoka revbensspjäll.

edit: en annan grej som kan göra stor skillnad gentemot mer traditionella vingar är att dom kommer ligga och puttra i en kryddstark sås i 8 timmar, räknar med succé
Senast redigerad av tjuyat 2015-12-30 kl. 08:24.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in