2015-12-30, 10:37
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjuyat
Tanken är att dom ska bli mycket mörare så att köttet nästan smälter av benet, jag har ännu inte hunnit använda min slowcooker så jag vet inte hur bra det faktiskt kommer fungera jämför det med att förkoka revbensspjäll.

edit: en annan grej som kan göra stor skillnad gentemot mer traditionella vingar är att dom kommer ligga och puttra i en kryddstark sås i 8 timmar, räknar med succé
Du verka entusiastisk min vän, kul! Men jag skulle verkligen säga att nyttan att köra dom i 8 timmar är helt bortkastat. Revbensspjäll är en köttdetalj som däremot kräver långa tillagningstider för att bli möra medans vingar är mört och dessutom bara några mm tjockt på kycklingbenet.
Men jag kan förstå att det är praktiskt, så jag är inte emot idén men tror det finnas kortare vägar till perfekt resultat.

Om du har tid, använd min metod och se om det är skillnad.

Kycklingvingar
ugn 40 min 175 c, tills dom är genomstekta.
Lägg råsocker, tigersauce och sweet chili i en sautese och puttra och lägg sen i kycklingvingarna däri som dom blir genomvarma. Klart.
Kycklingvingarna kan du förbereda och ta kalla och lägga i den varma tågersåsen så dom värms upp igen.
Citera
2015-12-30, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Du verka entusiastisk min vän, kul! Men jag skulle verkligen säga att nyttan att köra dom i 8 timmar är helt bortkastat. Revbensspjäll är en köttdetalj som däremot kräver långa tillagningstider för att bli möra medans vingar är mört och dessutom bara några mm tjockt på kycklingbenet.
Men jag kan förstå att det är praktiskt, så jag är inte emot idén men tror det finnas kortare vägar till perfekt resultat.

Om du har tid, använd min metod och se om det är skillnad.

Kycklingvingar
ugn 40 min 175 c, tills dom är genomstekta.
Lägg råsocker, tigersauce och sweet chili i en sautese och puttra och lägg sen i kycklingvingarna däri som dom blir genomvarma. Klart.
Kycklingvingarna kan du förbereda och ta kalla och lägga i den varma tågersåsen så dom värms upp igen.
Kommer absolut testas, har du ungefärliga proportioner? Mycket sötma som ska balanseras.
Citera
2015-12-30, 16:08
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Kommer absolut testas, har du ungefärliga proportioner? Mycket sötma som ska balanseras.
Nej, jag kör på känn. Mycket tigersås och en skvätt chilisauce och lite socker. Det blir ju starkt och reducerar du det liter så blir det sticky och gott.
Citera
2015-12-30, 17:36
Medlem
klybans avatar
Kom på att man kan fritera såna här också.
Har för mig på att jag sett detta ett antal ggr på Eat street.
Citera
2016-01-01, 16:39
Medlem
Tänkte köra dom i ugnen, vad tror ni om 250c och grilläge? Är bara ute efter en trevlig yta. Har inte varmluftsugn
Citera
2016-01-01, 17:02
Medlem
klybans avatar
Citat:
Tänkte köra dom i ugnen, vad tror ni om 250c och grilläge? Är bara ute efter en trevlig yta. Har inte varmluftsugn
Jo, det är väl så man gör.
Det går rätt snabbt.
Citera
2016-01-03, 20:12
Medlem
safadinhos avatar
Ett tips innan tillagning, tina vingarna, lägg dom i brine 10-12 timmar innan. Brine= 60gr salt per liter vatten.
Citera
2016-01-03, 20:35
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av safadinho
Ett tips innan tillagning, tina vingarna, lägg dom i brine 10-12 timmar innan. Brine= 60gr salt per liter vatten.
Varför använder du inte ett Svenskt ord, nu när det finns ett sådant = saltlag?
Tycker personligen detta är inget man måste göra.
Salt kan man ha med i slow cookern.
Citera
2016-01-05, 11:37
Medlem
Isnatts avatar
Hallå, hur går det, blire några buffalowings eller?
Citera
2016-01-05, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Hallå, hur går det, blire några buffalowings eller?
Befinner mig på annan ort för tillfället, om inget annat kommer ivägen så tillagas dom nästa vecka
Citera
2016-01-11, 21:25
Medlem
Nu är dom tillagade, dom blev så möra att om jag lyfte kycklingvingen i benet, så stannade köttet kvar. Smakade mycket gott, hade dock velat ha en sötare marinad så dom fick en trevligare yta i ugnen. Fritera dom eller liknande hade knappast gått, dom hade fallit sönder. En baguette med detta och blue cheese dressing vore härligt
Slänger med en liten bild https://www.anony.ws/image/JhnB
Citera
2016-01-11, 21:41
Medlem
christerys avatar
Citat:
Nu är dom tillagade, dom blev så möra att om jag lyfte kycklingvingen i benet, så stannade köttet kvar. Smakade mycket gott, hade dock velat ha en sötare marinad så dom fick en trevligare yta i ugnen. Fritera dom eller liknande hade knappast gått, dom hade fallit sönder. En baguette med detta och blue cheese dressing vore härligt
Slänger med en liten bild https://www.anony.ws/image/JhnB

Såg onekligen mumsiga ut. Och ibland får man tänka att "less is more" men en buffalo wings sås skulle nog passat om man skall ha nåt till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in