• 1
  • 2
2015-12-27, 18:46
Medlem
Köpte en bil med körförbud. Underkänd vid besiktning i september och avställd i november. Nu tänkte jag reparera och besiktiga den. Många påstår att man har rätt att köra till verkstad och besiktning men vad jag förstått nu av mekaniker och Transportstyrelsen stämmer inte det när bilen fått körförbud. Vad är det som gäller egentligen? Och om det nu är körförbud - vågar man köra till verkstad ändå (10 mil bort) och satsa på att spela dum om man blir stoppad? Vad blir konsekvenserna om man ändå åker dit?
Citera
2015-12-27, 18:51
Medlem
franges avatar
Det är dryga böter om du blir stoppad, förr var det 1500kr men det är möjligt att bötesbeloppet har höjts. Är den dessutom oförsäkrad så blir det ännu dyrare.
Citera
2015-12-27, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mnemanic
Köpte en bil med körförbud. Underkänd vid besiktning i september och avställd i november. Nu tänkte jag reparera och besiktiga den. Många påstår att man har rätt att köra till verkstad och besiktning men vad jag förstått nu av mekaniker och Transportstyrelsen stämmer inte det när bilen fått körförbud. Vad är det som gäller egentligen? Och om det nu är körförbud - vågar man köra till verkstad ändå (10 mil bort) och satsa på att spela dum om man blir stoppad? Vad blir konsekvenserna om man ändå åker dit?

3 sekunders sökning

"Det betyder att du bara får köra
kortaste vägen till en verkstad
för att laga fordonet
eller till ett företag som ska besikta ditt fordon."

Transportstyrelsen.
10 mil bort känns inte som "kortaste väg". Jag är inte polis .
Senast redigerad av mrtrooper 2015-12-27 kl. 18:59.
Citera
2015-12-27, 19:07
Medlem
godboys avatar
Mitt tips är att dra den på trailer. Såna går att hyra på vissa Statoil, men även på andra ställen. Behöver du en bil att dra med så går ju det också att hyra.

Visst kan du chansa o köra. Risken att du blir stoppad får väl ses som minimal. Har den körförbud så är den kanske inte säker att köra, dumt att utsätta andra o sig själv för risker.
Citera
2015-12-27, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtrooper
3 sekunders sökning

"Det betyder att du bara får köra
kortaste vägen till en verkstad
för att laga fordonet
eller till ett företag som ska besikta ditt fordon."

Ännu kortare tid tar det att läsa den inledande raden som du hoppade över: "Om du inte besiktar ditt fordon får du körförbud."

Det är alltså inte det som har hänt utan bilen har besiktigats och därefter fått körförbud. Enligt mekanikern får bilen då inte ens köras till verkstad. Men visst är det lite förvirrande, därav min fråga istället för 3 sekunders googling.
Citera
2015-12-27, 19:36
Medlem
Citat:
Ännu kortare tid tar det att läsa den inledande raden som du hoppade över: "Om du inte besiktar ditt fordon får du körförbud."

Det är alltså inte det som har hänt utan bilen har besiktigats och därefter fått körförbud. Enligt mekanikern får bilen då inte ens köras till verkstad. Men visst är det lite förvirrande, därav min fråga istället för 3 sekunders googling.

(körförbud hos besiktningen)

En spank flagga i rutan.
Bärgning gäller.
Citera
2015-12-27, 19:55
Medlem
Baalzamons avatar
Man får köra en bil med körförbud till besiktning, men den får ju inte vara avställd då. Ställ på, betala skatten och skaffa försäkring. Även om den inte är besiktad så måste ju resten vara okej.
Citera
2015-12-27, 20:23
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:

Som tidigare har sagts får den köras kortaste vägen till verkstad/besiktning, om körförbudet bara kommer sig av att tidigare ägaren inte har gjort ombesiktningen på bilen.
Citera
2015-12-27, 20:30
Medlem
Har bilen underkants (2or som inte fixats inom tidsram) eller har korforbud pga utbliven besiktning sa far den

A. Koras kortast lampliga vag till reparation.
B. Provkoras i samband med reparation
C Koras kortast lampliga vag till besiktning.

Har bilen fatt korforbud (3a pa kontrollbesiktning) pga sapass allvarligt fel att bilen anses som trafikfarlig sa far den inte ens koras fran besiktningsplatsen.
Den far heller inte bogseras darifran utan maste tas pa karra/bargare.

Sa sager lagen. Men vad du sedan gor ar ju upp till dig sjalv.

Och givetvis maste bilen vara bade skattad och forsakrad samt i trafik for att framforas pa allman vag.

Peller
Citera
2015-12-27, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Har bilen underkants (2or som inte fixats inom tidsram) eller har korforbud pga utbliven besiktning sa far den

A. Koras kortast lampliga vag till reparation.
B. Provkoras i samband med reparation
C Koras kortast lampliga vag till besiktning.

Har bilen fatt korforbud (3a pa kontrollbesiktning) pga sapass allvarligt fel att bilen anses som trafikfarlig sa far den inte ens koras fran besiktningsplatsen.
Den far heller inte bogseras darifran utan maste tas pa karra/bargare.

Sa sager lagen. Men vad du sedan gor ar ju upp till dig sjalv.

Och givetvis maste bilen vara bade skattad och forsakrad samt i trafik for att framforas pa allman vag.

Peller

Tack för tydligt svar. Tror det är en tvåa, har inte pappret här. Ska kolla upp det och köra de 10 milen isf. Tycker det är kortast lämpliga väg och passar på att provköra några mil i samband med reparation Kan ju alltid boka en besiktning på destinationsorten med o ha papper på det utskrivet med mig i bilen. Plus spela dum. Känns vattentätt.
Citera
2015-12-27, 20:45
Medlem
Ställ på bilen och försäkra den är ett absolut måste. Sen är det bara att köra sålänge det inte är något allvarligt fel, typ det saknas bromsar eller ngt.
Citera
2015-12-27, 21:07
Medlem
My name is Earls avatar
Det där med provkörning är inte längre tillåtet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in